Rising
Vila i frid
Re: Lågt i tak.
Vad som är "bra" och "dåligt" bestäms ju inte i reglerna, utan när man väl spelar. Nightowl berättade en gång om hur han spelat som druid i D&D i ett äventyr som inte utspelade sig i naturen för fem öre. Han kände sig helt värdelös.
I en fri kampanj med mig som spelledare i Expert tjänar du mycket mer på att ha B4 i ett språk än att ha B2 i två språk; för i en fri kampanj så kan du själv utnyttja dina styrkor mer än vad omständigheterna/fienderna kan utnyttja dina svagheter.
Nightowls exempel visar motsatsen. Hans rollperson fick inget val som löd "stanna i naturen" utan han var tvungen att följa med på äventyret. Där utnyttjades hans svaghet mer än han hade möjlighet att nyttja sin styrka.
Där är problemets kärna (vi har diskuterat det tidigare, men det här vad var jag misslyckades med att säga då). Om rollpersonerna "för" i äventyret, då kommer det att vara bättre med en hög färdighet än två medelhöga.
Om det å andra sidan är antagonisterna/omständigheterna som "för" (på det sätt som stålmannens fiender använder kryptonit emot honom), då kommer det att vara bättre att undvika brister än att söka specialkompetenser.
Reglerna i sig har ingen talan, och kan varken viska det ena eller det andra.
Bara så länge som två egenskaper med två pluppar vardera är lika bra som en egenskap med fyra pluppar.Om man har stegrande kostnader så är det ekvivalent med att systemet sitter på ens axel och viskar "Pssst! Köp inte höga värden, för det förlorar du på!" i ens öra.
Vad som är "bra" och "dåligt" bestäms ju inte i reglerna, utan när man väl spelar. Nightowl berättade en gång om hur han spelat som druid i D&D i ett äventyr som inte utspelade sig i naturen för fem öre. Han kände sig helt värdelös.
I en fri kampanj med mig som spelledare i Expert tjänar du mycket mer på att ha B4 i ett språk än att ha B2 i två språk; för i en fri kampanj så kan du själv utnyttja dina styrkor mer än vad omständigheterna/fienderna kan utnyttja dina svagheter.
Nightowls exempel visar motsatsen. Hans rollperson fick inget val som löd "stanna i naturen" utan han var tvungen att följa med på äventyret. Där utnyttjades hans svaghet mer än han hade möjlighet att nyttja sin styrka.
Där är problemets kärna (vi har diskuterat det tidigare, men det här vad var jag misslyckades med att säga då). Om rollpersonerna "för" i äventyret, då kommer det att vara bättre med en hög färdighet än två medelhöga.
Om det å andra sidan är antagonisterna/omständigheterna som "för" (på det sätt som stålmannens fiender använder kryptonit emot honom), då kommer det att vara bättre att undvika brister än att söka specialkompetenser.
Reglerna i sig har ingen talan, och kan varken viska det ena eller det andra.