Nekromanti Vamp [kort] (kapad från Rollspel)

cogitare

Swashbuckler
Re: Så här då?

Ok, så man kan, enligt dig, egentligen ha vilken form av höjningssystem som helst bara man låter nackdelarna vara uppenbara och kraftfulla.

Då är det alltså inte alls matematiskt relaterat som du tidigare i något inlägg hävdade att det var....

C.

Gordeg

Hero
Good work!

Du lyckades sammanfatta hela deltråden i två meningar. Bra jobbat!
Nu överger jag detta...

Gordeg

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ynk!

"Ok, så man kan, enligt dig, egentligen ha vilken form av höjningssystem som helst bara man låter nackdelarna vara uppenbara och kraftfulla."

Ja, man kan använda ett förbättringssystem som går ut på att man får en plupp om man streakar runt kvarteret medan man skriker "jag älskar zebror!"... Det innebär inte att det på något sätt är optimalt.

"Då är det alltså inte alls matematiskt relaterat som du tidigare i något inlägg hävdade att det var...."

Men herregud! Jag skrev att ett system med stegrande kostnader rent matematiskt uppmuntrar till att man sprider ut sina förmågor så mycket som möjligt. Jag skrev också att det inte spelar så värst stor roll om man ändå inte känner av sina nackdelar; då har man frångått det rent matematiska i systemet, och kommit in på spelstil. Det är dock tyvärr ofrånkomligt om man skall försöka diskutera vilken matematisk metod som är bäst; vill man ha idel spjutspetsar bör man sänka kostnaderna för höga värden; är man allergisk mot mycket kompetenta rollpersoner bör man ha stegrande kostnader; om man vill låta genereringen vara fri, och ämnar lägga lika stor vikt vid såväl för- som nackdelar, då bör man ha linjära kostnader. För att citera mig själv: "Nå, 'agree to disagree' känns fint när det handlar om åsikter, men jag har pratat system (dvs rent matematiskt), och då tänker jag faktiskt tycka att jag har rätt; exponentiell kostnad gynnar utsmetning, eftersom fem pluppar är fler än två. Huruvida det faktiskt är bättre när man spelar har att göra med hurpass spelarstyrt det är, eller (som jag skrev till Riz): 'ju större möjlighet spelarna får att minmaxa utan att behöva bry sig om de negativa konsekvenserna därav, desto mer lönar det sig att göra just så.'" Sist men inte minst så skrev jag att om nackdelarna är kännbara så kan man lika gärna använda linjära kostnader (om ens syfte är att motverka minmaxing), eftersom man i det läget får lika mycket för- som nackdelar med att minmaxa (och eftersom det är enklare att räkna med).

Vill du försöka förenkla hela tråden till dagisnivå så får du allt göra bättre ifrån dig.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Bad dog. [ANT]

"Du lyckades sammanfatta hela deltråden i två meningar."

Inte i närheten.
<font size="1">Kan du skriva meningslösa inlägg så kan jag.</font size>

"Nu överger jag detta..."

Allrighty then.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Sorry för trådkapningen...

...å mina egna och övrigas vägnar. Men det är väl sånt som händer, antar jag. ¬.¬