Nekromanti Vampire 5ed Recension

God45

#PrayersForBahakan
V5 recension

Jag kan inte recensera V5, det är helt omöjligt. Jag är för nära materialet. Vampire ligger så nära mitt hjärta som något artistiskt verk kan ligga.

Vampire fick mig att börja rollspel och fick mig att börja skriva egna saker till rollspel.

Jag har träffat flera av mina flickvänner genom Vampire och ännu mer folk jag legat med.

Jag har träffat eller lärt känna flera av mina nära vänner genom Vampire.

Jag har läst ALLA böckerna till Vampire the Masquerade och Vampire the Requiem utom de på tyska och franska och de har jag tittat på bilderna i. Det är nog uppe i tusentals timmar av att läsa saker vid det här laget.

Jag har skrivit 2 rejäla kampanjer och en 20.000 ord lång krönika om en Vampire kampanj.

När jag hade det värsta jobbet och den värsta flickvännen och allting i mitt liv sög i nästan ett år och jag bara ville ligga ner och dö höll en Vampire kampanj mig vid liv genom att vara stället där jag kunde göra något med allt giftet jag levde i.

Jag hade varit en helt annan person utan Vampire. Sämre, tråkigare, ledsnare, ensammare och mindre kreativ. Att jag såg den där boken i en spelaffär i Malmö som en kompis drog med mig in i och köpte den och några tärningar...Det ändrade på riktigt mitt liv och det ändrade mig.

Så nej, jag har ingen recension. Det går inte. Jag är jävig och hela den där grejen. Men det är Vampire! Vad mer kan du någonsin vilja ha? Köp den så vi kan spela ihop. :D

Bifur

Veteran
Var tvungen att googla runt innan jag förstod att det inte släppts än.

(Jag har verkligen noll relation till spelet, eller ja jag friformsspelade det två gånger på konvent på 90-talet, så jag har svårt att uppmana några speciella inför en ny version, fast jag förstår att det varit/är viktigt för många.)

God45

#PrayersForBahakan
Bifur;n290205 said:
Var tvungen att googla runt innan jag förstod att det inte släppts än.

(Jag har verkligen noll relation till spelet, eller ja jag friformsspelade det två gånger på konvent på 90-talet, så jag har svårt att uppmana några speciella inför en ny version, fast jag förstår att det varit/är viktigt för många.)
Det är släppt. Jag köpte det innan idag. Man köper det från den officiella hemsidan på pdf.

anth

Vetefan
Jag älskar vampire-settingen.
Jag hatar storyteller -motorn och tärningspölar.
Berätta om eventuella förändringar i själva motorn.

cogitare

Swashbuckler
Jag hittar inget sätt att bara köpa en pdf utan man får den med att köpa hela boken. Är min sök-fu helt fubar eller måste man köpa en fysisk bok för att få en pdf?

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Och varför är kostnaden olika beroende på om man går till Modiphius eller World of Darkness? Är det för att man får pdf från modiphius men bara den fysiska boken via World of Darkness?

Hur gjorde du God45? Köpte från Modiphius eller World of Darkness? Fysisk bok (och pdf)? Bara pdf (och i så fall hur?)?

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
cogitare;n290513 said:
Och varför är kostnaden olika beroende på om man går till Modiphius eller World of Darkness? Är det för att man får pdf från modiphius men bara den fysiska boken via World of Darkness?

Hur gjorde du God45? Köpte från Modiphius eller World of Darkness? Fysisk bok (och pdf)? Bara pdf (och i så fall hur?)?

Cog.
Köpte från White Wolf. Fick då bara pdf.

Cybot

Mest spelbar
V5 är den sämsta versionen av Vampire om man inte känner för att spela en magisk heroinjunkie.

Layouten är dassig, bilderna är dåliga, karaktärsskapndet är mediokert och reglerna kommer ivägen för allt som är coolt med vampire om du inte känner för att spendera 95% av kampanjen med att försöka få din magiskheroin fix.

Arfert

Facit
Cybot;n290519 said:
V5 är den sämsta versionen av Vampire om man inte känner för att spela en magisk heroinjunkie.

Layouten är dassig, bilderna är dåliga, karaktärsskapndet är mediokert och reglerna kommer ivägen för allt som är coolt med vampire om du inte känner för att spendera 95% av kampanjen med att försöka få din magiskheroin fix.
Det var ord och inga visor. ;)

Jocke

Man med skägg
Arfert;n290772 said:
Det var ord och inga visor. ;)
Bättre att några är fans och andra haters än att folk typ säger ”det är ett spel” och går vidare med sina liv.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Cybot;n290519 said:

Jag har egentligen inget intresse av ett nytt Vampire (har inte hunnit känna mig klar med 2nd Revised än), men nu blir jag hemskt nyfiken på att bläddra i den där. Någon som bor i Umeåtrakten och har pdf:en eller boken får gärna dyka upp på nästa Grottröj och låta mig kika ????

Och spela OSR-spel, naturligtvis.

Arfert

Facit
Jag har boken. Extremt snygg och bästa Vampire ever. Även om den inte är perfekt. Men vad är det.

Den gjorde succé på GenCon.

Conan

انتفاضة
Kul med youtube filmerna med gentlemans guide to gaming killen där han presenterar Vampire 5s mythos. Otroligt välgjort.

Kul också att red moon roleplaying ska göra spela Vampire som sin nästa kampanj. Ska bli väldigt kul för mig som utomstående att höra hur det här spelet faktiskt spelas.

God45

#PrayersForBahakan
Evokee;n290805 said:
Kul med youtube filmerna med gentlemans guide to gaming killen där han presenterar Vampire 5s mythos. Otroligt välgjort.

Kul också att red moon roleplaying ska göra spela Vampire som sin nästa kampanj. Ska bli väldigt kul för mig som utomstående att höra hur det här spelet faktiskt spelas.
Fuck yes för att Red Moon ska spela Vampire! :D

Conan

انتفاضة
men jag måste säga att jag tycker det är lite trist att det inte kommit en fet trailer till Vampire 5. Jag vet att spelet inte kickstartas eller så, men hade ändå varit väldigt coolt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det någon som har boken eller pdf:en och vill ge en lite mer detaljerad beskrivning än "jättesnygg" eller "skitdåligt"?