Vampire - Dark Ages är en stämningsfull och mycket mångfacetterad, men något ångestladdad, medeltidsmiljö ihopvävd med tonvis av genomtänkta 'övernaturliga' element. WW är mästare på att hantera den outtömliga inspirationskälla vår egen världs historia erbjuder, och som ett extra plus i kanten lyfter de ofta fram lite 'ovanligare' miljöer att spela i. I gamla utgåvan fanns tex kampanjmoduler om Konstantinopel, Östeuropa, Iberiska halvön, Mellanöstern och Kina(!), men väldigt lite info om England, Frankrike och resten av medeltids-klysch-länderna. Det, i mitt tycke, är strongt av dem. Fast själv skulle jag ju velat förlägga Vampire - Dark Ages ett århundrade senare, 1200-talet är så trist. Men det är ju lätt gjort.
Så jo, jag kan inte annat än varmt rekommendera Vampire - Dark Ages. Det är ett mycket välskrivet och välgjort spel, och du...skit i folks varningar om modulmängder. Köp moduler om det du är intresserad av - de berikar och utvecklar spelvärlden mycket, och om man orkar sätta sig in i det så mycket som jag gjort har man en fantastiskt komplex spelvärld att leka med. Att WW hela tiden uppmuntrar en att göra precis vad man vill med den ser till att man inte känner sig bunden av det som står i modulerna heller. Det skulle jag nu inte gjort i vilket fall, men ja...slut på utläggningen. Köp, köp, köp.
- Ymir, rekommenderar.