Nekromanti Vampire Dark Ages

Milsik

Veteran
Hejsan jag är precis ny här på forumet.. :gremsmile:
Tänkte att jag skulle fråga er om Dark Ages är värt att köpa?
Är de ett bra rollspel? de finns ju 100 olika böcker till de ser de iaf ut som..:)
Aja men tack
Hej

Ghoulz

Swordsman
Gillar du Vampire? Gillar du medeltiden? Drömmer du om att kväda iförd tights eller battlea saracener i svettig ringbrynja (samtidigt som du suger blod från väna jungfrur)? Om svaret på dessa frågor är ja bör du slå till fortast möjligt. Men fall inte i supplementfällan. Grundboken räcker långt om man vågar köra på sin egen fantasi.

makke

Veteran
Tycker det är helt ok. Faktiskt så tycker jag det är bättre än VtM. Det är en fascinerande tidsålder där det finns enormt mycket material att inhämta både från WWs böcker, internet/historia och min egen fantasi. Spelar just nu med två grupper, en 1094 och en 1230 EKR, så det funkar med båda. Ett supplement som jag kan rekommendera är dark ages: europe och möjligen house of tremere. Vet iaf att de tillsammans med Constantinople by night är mina mest använda böcker.

Milsik

Veteran
Jo de låter faktiskt kul.. :gremsmile: Några fler anledningar till att jag borde skaffa de? :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Japp, det är det !

V:tD är ett kvallitativt rollspel.
Jag gillar framförallt stämmningen i det, gillar det där om medeltiden & sånt.

Ymir

Liten kantbaron
Vampire - Dark Ages är en stämningsfull och mycket mångfacetterad, men något ångestladdad, medeltidsmiljö ihopvävd med tonvis av genomtänkta 'övernaturliga' element. WW är mästare på att hantera den outtömliga inspirationskälla vår egen världs historia erbjuder, och som ett extra plus i kanten lyfter de ofta fram lite 'ovanligare' miljöer att spela i. I gamla utgåvan fanns tex kampanjmoduler om Konstantinopel, Östeuropa, Iberiska halvön, Mellanöstern och Kina(!), men väldigt lite info om England, Frankrike och resten av medeltids-klysch-länderna. Det, i mitt tycke, är strongt av dem. Fast själv skulle jag ju velat förlägga Vampire - Dark Ages ett århundrade senare, 1200-talet är så trist. Men det är ju lätt gjort.

Så jo, jag kan inte annat än varmt rekommendera Vampire - Dark Ages. Det är ett mycket välskrivet och välgjort spel, och du...skit i folks varningar om modulmängder. Köp moduler om det du är intresserad av - de berikar och utvecklar spelvärlden mycket, och om man orkar sätta sig in i det så mycket som jag gjort har man en fantastiskt komplex spelvärld att leka med. Att WW hela tiden uppmuntrar en att göra precis vad man vill med den ser till att man inte känner sig bunden av det som står i modulerna heller. Det skulle jag nu inte gjort i vilket fall, men ja...slut på utläggningen. Köp, köp, köp.

- Ymir, rekommenderar.

Milsik

Veteran
Ja de låter ju helt klart bra! Men hur funkar de med färdigheterna och så? Jag är van vid DoD och Vampire är något annorlunda kan man ju lätt säga.. :gremsmile:

makke

Veteran
Färdighetssystemet är hyfsat lätt. Varje färdighet har ett värde mellan 0 - 6 (iaf för rollpersoner). Dessa färdighetsvärden kombineras senare med lämpligt grundegenskapsvärde för att få fram antalet tärningar du skall slå. I vampire använder man bara t10or, dvs 10-sidiga tärningar.

Kan ta till exempel en rollperson (Pelle) som vill hugga någon med sin dolk. Antalet tärningar han skulle slå då skulle bli lika med hans dexterity och melee rating, säg att han har 2 i dex och 3 i melee, då skulle han slå 5 tärningar under en variabel svårighetsgrad(oftast 6, men varierar med vapen och förhållanden.) Varje slag över eller lika med svårighetsgraden han får betyder att han får en success. Väljer motståndaren att ducka får han ta bort en success från Pelles slag per success han får på dexterity+dodge, svårighetsgrad 6, hamnar Pelles antal successes på 0 eller under har han missat pga att motståndaren duckat.

De flesta färdighetsslag i vampire kombineras alltså med en grundegenskap där man får mellan 1-12 tärningar. Spenderar man en willpower temporärt så får man en gratis success i den färdigheten, detta måste dock göras innan man slår tärningarna.

Milsik

Veteran
Jag får nog kanske ta och skaffa de.. :gremsmile: Hur ligger de till med Call Of Cthulhu? Är de ett bra rollspel? Boken är djävulsk.. :gremsmile: Om jag skulle vilja köpa Call Of Cthulhu vilka böcker skulle jag köpa och varifrån? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Cthulhu

"Hur ligger de till med Call Of Cthulhu? Är de ett bra rollspel?"

Det är bäst!!!

"Om jag skulle vilja köpa Call Of Cthulhu vilka böcker skulle jag köpa och varifrån?"

Varifrån spelar ingen större roll. När det gäller vad du ska köpa så...

Regelboken räcker väldigt långt, speciellt om man har spelat DoD. Man känner igen sig i reglerna, så att säga.

Keeper's Companion är praktisk men inte nödvändig. Delta Green (Cthulhu + Arkiv X ungefär) är helt suverän. Sen kan du ju alltid leta upp någon av kampanjerna: Masks of Nyarlathothep brukar få en klase med priser för "bästa rollspelskampanj någonsin". Horror on the Orient Express är inte dålig den heller, och Beyond the Mountains of Madness är tjockare än regelboken!

Så kort sammanfattat, man får mycket mat för pengarna när man skaffar Cthulhu.

Milsik

Veteran
Re: Cthulhu

Hmm.. Ja de låter ju bra.. :gremsmile: Tror jag beställer de från Tradition då.. :gremsmile: Vad är de för skillnad på CoC D20 och Hardcover.. jag kollade på tradition så de va därifrån jag fick de.. :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Vad är de för skillnad på CoC D20 och Hardcover.."

CoC d20 är "actionvarianten" som använder d20-reglerna (1d20 + attributbonusar + skillbonusar + mer bonusar över eller lika med en svårighet). Den funkar som... tja, actionvarianten av spelet, eller för att få över spelare från Dungeons&Dragons till Call of Cthulhu med minimalt krångel och regelinlärning.

Hardcover-varianten (som normalt kallas "det riktiga CoC", "CoC BRP" eller "Chaosiums CoC") var den som jag menade. Den är inte lika actionfylld - tvärtom tenderar man att bli väldigt, väldigt illa åtgången om man försöker sig på action.

Milsik

Veteran

Ah okej.. Får bli hardcover då.. men d20 hade snyggare framsida.. :gremsmile:

Storuggla

Champion

"Ah okej.. Får bli hardcover då.. men d20 hade snyggare framsida.. "

Va? Nä nu...
mot
?
Och du säger att d20 är snyggare? Dagens ungdom... :gremshocked:

Storuggla, Kutte ska baaada!

Milsik

Veteran

Heheh.. jag tycker faktiskt att den va snyggare.. :gremsmile: Men hur får man tag på spelledarskärm? jag ser inte att man kan köpa en sån på tradition iallafall.. :gremsmirk:

Kollade på SF-bok nu och såg att dom hade spelledarskärm.. men inte i lager.. :gremfrown:

Så de är alltså Call of Cthulhu RPG - 5.6 revised edition jag ska köpa ifall jag inte vill ha nått boffer som i D20? :gremsmile:

Jocke

Man med skägg

Det fans en för ett tag sen (jag tror jag köpte min på absolut spel) men det var nått år sen så den kanske har gått ur tryck.
Rekomenderar spelar modulen !920's palyers guide. Den besta modulen jag någonsin läst. masks of Nyarlathotep slår jag ett slag för. Introäventyret Edge of darkness 8eller nånting dylikt) som är med i grundboken hade vi okså två riktigt bra möten med.

Coming Full Circle kan också vara väld en titt, har inte spelat det ännu dock, bara läst.