Re: Nejdå
Viccissitude uppenbarade sig i Tzimisces blod för första gången 489 f.vt, sedan methuselahn Andeleon blivit biten av en varelse, förmodligen Kupala, i Umbran. [DSBH]
'Viruset' spred sig snabbt genom klanen, och inte heller antediluvianen undgick att smittas. (Personligen hade jag föredragit att se Viccissitude som en gradvis korruption Kupala orsakat alla Tzimisce i Transsylvanien, men det hållet inte pga The Old Clan, och regelmekaniken i GttS bekräftar viruset).
I praktiken upptäckte Andeleon alltså Kupala innan antiken, och Tzimisce tycks inte haft något samröre med demonen innan dess- om den ens fanns då. Tzimisce slog sig dessutom inte ned i Transylvanien förrän under antiken, såvitt jag förstått det. Och koldunism är av allt att döma betydligt äldre än så, och uppvisar inga av Viccissitudes sjukdoms-liknande egenskaper (dvs fuckar upp hjärnan, smittar genom blod).
Tzimisces egen antediluvian är dock ett mysterium. Visst, han må ha 'smittats' av Kupala som alla andra, men hur blev han så outsägligt elit på Viccissitude på de 2500 år som gått sedan dess? Iofs, det bidde väl Yorak med, så jag antar att de utvecklade sin nya förmåga fort, helt sonika...finns ju åtminstone några exempel i modulerna på folk med 9 i olika discipliner som är långt ifrån 2000 bast...
Tanken med The Old Clan är att de ska ha varit i Transsylvanien längre än några andra, för övrigt.
- Ymir, gillar inte alls 2nd edition.