Nekromanti Vampire fråga

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Jag spellder en kampanj där spelarna är tzimisce, undrar en grej angående koldunism. Eftersom koldum-magin härstammar från jorden och landet i öst-europa så undrar jag om den är starkare där alterativt svagare på andra ställen... Någon som har en teori?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Jag spellder en kampanj där spelarna är tzimisce, undrar en grej angående koldunism. Eftersom koldum-magin härstammar från jorden och landet i öst-europa så undrar jag om den är starkare där alterativt svagare på andra ställen...
Tillför det något i ditt spelledande så är det självklart så. Ställer det till problem så är det självklart inte så. Spelar det ingen roll så gör som du vill.

Enkelt.
 

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Jo givetvis, men jag föredrar att se det på ett mer objektivt sätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Jo givetvis, men jag föredrar att se det på ett mer objektivt sätt.
Hur kan du se det på ett mer objektivt sätt? Båda alternativen är rimliga och tänkbara, det enda vettiga är att välja det som fungerar bäst.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Koldunism

Tzimisces band till jorden har aldrig varit knutet enbart till Landet bortom skogarna. Ja, det var där bandet knöts, och det var i det landet klanen kände sig hemma och formades, men också där de korrumperades av Kupala. Inte ens under klanens storhetstid under folkvandringstiden levde alla av dem i Transsylvanien, många dröjde sig kvar i Rom och rentav Mesopotamien, och trots det ofta omtalade bandet med 'The Old Country' är dess betydelse egentligen mer individuell. Det viktiga är jord som har en särskild innebörd för den enskilde Tzimiscen - det må vara smuts från New York, lervällning från mellanvästern, matjord från Kina eller gravmull från Transsylvanien. Effekten blir densamma - Tzimiscen är bunden till det, och måste ha det hos sig i sömnen för att återfå någon kraft. För många Tzimiscar som lämnat östeuropa bakom sig, eller ännu lever där, är det dess jord som gäller, men det finns massor av undantag för vilka någon annan sorts jord fyller samma funktion. Det är helt individuellt, som sagt.

På samma sätt är det med koldunism, i mitt tycke. Ska den vara mäktigare någonstans; låt den vara det där Tzimiscen är 'bekant' med jorden; där Tzimiscen tagit sin 'personliga' jord ifrån. Oavsett om det är Cluj-Napoca, Kiev, Calcutta eller New York.

Rent regeltekniskt är koldunism lika kraftfullt överallt, precis som alla andra av WoDs 'krafter'. Hade man tolkat det annorlunda vore det inte orimligt att anta att kindred of the easts discipliner funkade sämre eller rentav inte alls utanför Östasien, och hur de då lyckades ockupera San Francisco övergår mitt förstånd en smula :)

Ska koldunism påverkas av var man befinner sig är det en ren stämningsgrej, alltså.

- Ymir, Woddolog
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Är Ymir Koldun?

Ymir verkar kunna sin Tzimisce och Koldunism.

Jag håller med honom att det är vettigt att om den enskilde Koldunens krafter ska vara starkare någonstans så är det på de platser som betyder något för honom själv.
Dock så kan det vara vettigt, i och med att det var Kupala som "lärde" klan Tzimisce disciplinen Koldunism från början (inget är helt bevisat men det står klart och tydligt, visserligen i 3rd ed. *ew* att Kupala lärde Tzimisce antediluvian magi), så kan man tycka som sl att det är befogat att Koldunismkrafterna är starkare på områderna kring Karpaterna.

Noir - Gräver upp gammal kunskap.
 

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Re: Koldunism

Väldigt bra svar! Tack så mycket.
Joo, det låter som en ide, hehe mina spelares krafter kommer att vara mycket begränsade även om de bara varit utan sin jord en dag...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,936
Location
Barcelona
För att WoD är en (ursäkta uttrycket) dockskåpsvärld, förstås.

För oss docksåpslirare finns det inget skönare än känslan av att världen vi spelar i inte är ett godtyckligt hopkok av spelledarens galna infall, utan att det finns en konsekvens i den, uttryckt genom utgivarens kanonstämplade böcker, som ligger utanför vår spelgrupps inskränkta horisont. Det är då som man slutar vara rollpersoner i ett äventyr, och börjar vara personer i en värld. Och samma sak gäller för spelledaren, faktiskt: det är mycket tillfredsställande att se rollpersonerna utvecklas inom ramarna för en *värld*, inte bara med mina tokiga idéer som det enda stimuli.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
För oss docksåpslirare finns det inget skönare än känslan av att världen vi spelar i inte är ett godtyckligt hopkok av spelledarens galna infall, utan att det finns en konsekvens i den, uttryckt genom utgivarens kanonstämplade böcker, som ligger utanför vår spelgrupps inskränkta horisont. Det är då som man slutar vara rollpersoner i ett äventyr, och börjar vara personer i en värld. Och samma sak gäller för spelledaren, faktiskt: det är mycket tillfredsställande att se rollpersonerna utvecklas inom ramarna för en *värld*, inte bara med mina tokiga idéer som det enda stimuli.
Jag vet. Det var därför jag ville röra om lite i tankegångarna.

Dessutom, tror du att WW är mindre godtyckliga i sitt tänkande än en genomsnittlig spelledare?

Jag skulle dessutom säga att om spelarna ser så mycket av världen att de kan genomskåda sådana mindre inkonsekvenser så spelar man inte Vampire på rätt sätt...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nej, Woddolog

Tzimisce behärskade koldunism innan de utvecklade Viccissitude. Viccissitude-viruset (för det är ju vad det är), däremot, är otvivelaktigt resultatet av Kupalas korruption - inte ens The Eldest själv undgick att smittas. Men The Old Clan gjorde det, och de har också kolduner i sina led.

- Ymir, inte Koldun, men väl Woddolog
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
En felinformerad Woddolog?

Hm. Gillad 2nd ed. bättre med "Soul Eater"-grejen.
Om man kikar på 3rd ed. så är jag ganska säker på att de fick Koldunism av Kupala. I CbR:Tz står det:

"The Antediluvian agreed and spent the next year exploring the mountain's forgotten crags, while Kupala taught the Eldest magic it thought lost following its Embrace"

Om jag inte är helt ute och cyklar så hade the Eldest ingen förmåga liknande Visicissitude innan han blev omfamnad, men var däremot en potent mage (enligt 2nd ed. så finns det källor som påstår att han fortfarande var mage efter att han blivit omfamnad, hur nu det skulle ha gått till).

Men precis som du säger så har Old Clan Koldun i sina led sedan lång tid tillbaka. Hur förklarar man då det här?
Jo, the Eldest anlände till Karpaterna redan innan den stora floden. Där lärde Kupala honom återigen magi (koldunism) som han sedan kunde sprida bland sina barn. Floden kom, de flesta dog. Nya barn kom (Old Clan), han lärde dem koldunism och blev efter det infekterad av Vicissitude och spred det bland klanens led, men några lyckades att hålla sig under, Old Clan.

Noir - Tzimiscolog
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nejdå

Viccissitude uppenbarade sig i Tzimisces blod för första gången 489 f.vt, sedan methuselahn Andeleon blivit biten av en varelse, förmodligen Kupala, i Umbran. [DSBH]
'Viruset' spred sig snabbt genom klanen, och inte heller antediluvianen undgick att smittas. (Personligen hade jag föredragit att se Viccissitude som en gradvis korruption Kupala orsakat alla Tzimisce i Transsylvanien, men det hållet inte pga The Old Clan, och regelmekaniken i GttS bekräftar viruset).

I praktiken upptäckte Andeleon alltså Kupala innan antiken, och Tzimisce tycks inte haft något samröre med demonen innan dess- om den ens fanns då. Tzimisce slog sig dessutom inte ned i Transylvanien förrän under antiken, såvitt jag förstått det. Och koldunism är av allt att döma betydligt äldre än så, och uppvisar inga av Viccissitudes sjukdoms-liknande egenskaper (dvs fuckar upp hjärnan, smittar genom blod).

Tzimisces egen antediluvian är dock ett mysterium. Visst, han må ha 'smittats' av Kupala som alla andra, men hur blev han så outsägligt elit på Viccissitude på de 2500 år som gått sedan dess? Iofs, det bidde väl Yorak med, så jag antar att de utvecklade sin nya förmåga fort, helt sonika...finns ju åtminstone några exempel i modulerna på folk med 9 i olika discipliner som är långt ifrån 2000 bast...

Tanken med The Old Clan är att de ska ha varit i Transsylvanien längre än några andra, för övrigt.

- Ymir, gillar inte alls 2nd edition.
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Re: Nejdå

I CbR:Tz sid.11-13 (känns inte bra att referera till den hela tiden) så står det klart och tydligt att the Eldest anländer till Karpaterna innan floden, och floden ägde väl rum långt före Antiken?

Jag har koll på nästlade sig in i klanen och vad Old Clan är för något. DSBH är något av det bästa WW släppt om du frågar mig. Jag spelade även ung Old Clan för något år sedan. Men tro inte att jag inte uppskattar dina förklaringar, alltid roligt att se andras tolkningar av texterna.

Noir - Känner sig som på den tiden han hängde på WWs forum.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ...

The Eldest anlände till platsen långt innan merparten av klanen gjorde det. Och jadå, om det är syndafloden du menar så ägde den givet vis rum låååångt innan dess.

Men jag ser inte varför det motsäger mina förklaringar överhuvudtaget...

De flesta WoD-fans haaatar DSBH. Jag har aldrig förstått varför, riktigt...tycker den är helt okej.

- Ymir, känner sig som när han hängde på ShreckNETs forum.
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Re: ...

Om Tzimisce nu funnits i Karpaterna sedan dess så kan Old Clan mycket väl ha koldunism som de fått genom Kupala, bara att det vara några millenium innan Kupala smittade klanen med Vicissitude, det var min poäng.

Noir - Tror att han lyckats fått fram sin poäng tillslut.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,936
Location
Barcelona
Dessutom, tror du att WW är mindre godtyckliga i sitt tänkande än en genomsnittlig spelledare?

Jo visst, men den godtyckligheten är *kanon*. Den står i böckerna. Den kan man dubbelkolla. Den man man finna hänvisningar till i discipline-beskrivningar. Den är en del av WoD .

Jag skulle dessutom säga att om spelarna ser så mycket av världen att de kan genomskåda sådana mindre inkonsekvenser så spelar man inte Vampire på rätt sätt...

Åh, men du spelar inte med mina spelare.

Att säga åt en bunt förstklassiga WoD-nördar, som äger fler WoD-böcker än en själv, hänger på WoD-forum och knappast snackar om andra rollspel än WoD att de inte längre får ägna sig åt WoD, tja, det går inte för sig, liksom.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: ...

Aldrig läst den, men jag tycker själva konceptet med Tal'mae'rash eller vad dom nu heter inte är världens bästa, och kör helt på att dom är nedgångna.
 
Top