Nekromanti Vampire Gothic

Blasphemy

Swashbuckler
Nu kommer jag och klagar..
Men jag måste bara vräka ut mig oförskämdheter över White Wolf.
När Vampire kom så var det ett revolutionerande spel, man fick pröva på att spela "ondingen" för en gångs skull.
Det var väl igenomtänkt med olika klaner och en spännande värld och bakgrund.

Tyvärr så gick nog spelet lite för bra och White Wolf fick penga nojja. Genast så producerade de modul efter modul med supplement till världen.
De tycktes inte lägga ned någon större tid på dem så för det mesta blev det hafsverk som motsade varandra hela tiden.
Sedan så kom varulvarna, älvorna, magikerna och gastarna.

Plötsligt blev världen överfull, att vampyrerna överhuvudet taget klarar sig är ett mirakel med tanke på att var och varannan person som vandrar på stadens gator med säkerhet är ett övernaturligt väsen.

Nä den gotiska värld som de en gång försökte skapa fick ge vika för karatesparkande cybermagiker, arga greenpeace varulvar, elaka kissekatter och varråttor samt tomtar och troll.
Från mörk bister gotik så blev världen till ett färgrant myller av patetiska varelser som trallade omkring och kämpade emot varandra.

Förvisso, man behöver inte kombinera ihop världarna om man vill men i nästan alla nya äventyr eller kampanjer till vampire finns det en mage, eller varulv eller gast med på något hörn.
Det känns som att WW har svikit sina ideal.

Jag skulle önska att de inriktat sig på att utveckla den värld som de skapade till Vampire.
Gjort den mer mörk och okänd, fylld av mystik inte en massa underliga varelser.
En dunkel och härlig värld där det okända fortfarande gäckade i skuggorna.

Nä..
Men vad är anledningen att klaga på sådant som man inte kan göra något åt...

Och JA! jag vet att man bara kan spela världen som man själv vill, men jag ville bara poängtera att det är synd att en så spännande värld som WoD har gått till intet och blivit som en karneval för missfoster av alla de slag.

Profeten från Norr

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag kan inte annat än hålla med om att World of Darkness har blivit ett "färggrannt myller" av allehanda ockulta varelser och växt till en svårhanterlig soppa där det är svårt att se att vanliga människor skulle ha något inflytande på världen över huvud taget.

_Men_ vissa saker som Den Hädiske skriver tycker jag röjer en konstig attityd (som jag både sett och kommenterat tidgare på forumen och på Sverok-listan). Så här säger han:

“Tyvärr så gick nog spelet lite för bra och White Wolf fick penga nojja. Genast så producerade de modul efter modul med supplement till världen.”
och
“Det känns som att WW har svikit sina ideal.”

Jag tycker det här är en smula naiv syn på de villkor som rollspelsskapande sker under. Vadå "penganojja"? Ja, det är klart att WW har "penganojja" i den mån de vill tjäna pengar. de är nämligen ett förtag, inte en ideell förening, och det innebör att de är skyldiga sina aktieägare att göra så bra affärer som möjligt (d v s sälja mycket). Vad har då WW haft för "ideal" som man har svikit? Om detta sägs ingenting inlägget. Man kan dock anta att det som åsyftas är att WW har haft idealet att göra bra rollspel - ett ideal som de flesta rollspelsskapare/företag säkert har. Tvärtemot vad de flesta tror kan man förmodligen inte göra ett rollspel "bara för att tjäna pengar" - med tanke på den enorma konkurrens som råder (inte bara mellan olika rollspel utan också mellan rollspel och t ex data- och TV-spel) _måste_ ett rollspel sannolikt vara bra på något sätt för att över huvud taget ha en chans att slå. Så det är klart att WW har haft, och antagligen fortfarande har, ambitionen att göra bra spel. Gör man bar spel så säljer man nämligen spel och då kan man göra mer spel. Diskussionen om ideal i rollspelsföretag bygger ofta på att man har någon slags idealistisk föreställning att kommersiellt rollspelsskapande borde gå till ungefär som rollspel-som-hobby fungerar, d vs beroende av ideella insatser och utan vinstsyfte. Hade alla speltillverkare varit tvungna att leva upp till de idealen hade det troligen inte funnits några spel alls att köpa, bara dåligt fotokopierade regelhäften som cirkulerat på konvent.

Kort sagt: ett företags "ideal" är alltid att gå med vinst. Det gäller både företag vars verksamhet man gillar och de vars verksamhet man inte gillar. När Hädaren klagar över att WW släppt "för många supplement" undrar jag vad han menar att alternativet är? Inga supplement? Åtminstone jag vill gärna ha gott om supplement till mina favoritspel, och slippa vänta två till tio år på ett nytt supplement (de stackars Harn- och Gloranthafansen förstår säkert vad jag menar).

Nu är inte detta något försvarstal för WW, eftersom jag som sagt håller med Hädaren på flera punkter. Många supplement (de tidiga klanböckerna kommer osökt till sinnes) har varit mer än lovligt slarvigt researchade och producerade, och verkligen inte givit valuta för pengarna. Om man vill vara elak kan man tala om "penganojja", en mer välvillig tolkning är förmodligen växtvärk (WW blev ju oerhört stora oerhört fort - en sits som är svårhanterlig för företag i alla branscher).

Men jag tycker mig också ha märkt en markant höjning av ambitionsnivån på det senaste. Som jag ser det är Vampire Revised (tredje upplagan av reglerna) tillsammans med Guide to the Camarilla och Guide to the Sabbat ett seriöst försök att återföra spelet till dess rötter - där skrivs det t ex oupphörligen att man inte bör köra Vampire som ett crossoverspel utan låta de andra övernaturliga varelserna vara med som ett mystiskt inslag i spelvärlden - om man har med dem alls. Dessutom ges flera tips på hur man tar sig ur klan-klichéfällan (en fälla som WW visserligen gillrat alldeles själva, men det är ju bra att de inser att det blivit dåligt), och den gotisk-punkiga stämningen betonas. Jag tycker också att de flesta supplement till Vampire: The Dark Ages håller hög klass, liksom Kindred of The East-materialet (enligt mig det mest kreativa WoD-relaterade material WW släppt ifrån sig på ett par år), och Guide to the Technocracy till Mage var ju oerhört användbart.

Som en sista kommentar tror jag också att en del av skulden för World of Darkness mängd av övernaturliga varelser faktiskt också måste läggas på WoD-spelarna själva. Sällan har jag stött på en samling så analretentiva och pedantiska männsikro (jag vet, jag är en av dem själv) som WoD-fans! Man klagar på att WoD sprutar ur sig nya raser/klaner/whatever i tid och otid, men likförbannat vill man lära sig allt utantill om dem, veta hur de passar in i "kanon" och ska nödvändigtvis stoppa in dem i äventyr, eller ännu hellre ha dem som karaktärer. Det är faktiskt möjligt att se de ras/klansupplement som kommer ut som en resurs att använda om man skulle känna för det snarare än en direkt uppmaning att ta med rasen/klanen i sina äventyr. Bara för att det finns ett supplement om Var-björnar (min personliga anti-favorit) betyder det inte att alla nu _måste_ använda varbjörnar - man kan faktiskt skita i dem om man vill, och de som diggar varbjörnar kan köpa supplementet och ha roligt med det.

Gnöl om att "Företag X har förstört stämningen i mitt favvospel - vilka svikare!" (hörs ofta om Drakar och Demoner också) är inte särskilt konstruktivt och visar enligt mig på en grundmurad konservatism - alla ändringar är alltid till det sämre, liksom.

mvh
Örnie
PS Ta gärna en titt på WW:s icke-WoD-produkter, Trinity och Aberrant. Trinity är tyvärr nedlagt, men det finns många supplement ute i handeln och det är ett solitt, bra, SF-spel. Aberrant är det första spelet som både system- och världsmässigt gjort en fungerande superhjältevärld, med välproducerade och prisvärda supplement. DS

Blasphemy

Swashbuckler
Tja du Örnie.. du har rätt (alltifrån mina ståndpunkter) i en del av dina argument.
Självklart så är det viktigt för ett företag att tjäna pengar, men bara för att deras spel har blivit en "fluga" som folk köper frenetiskt för att det är "coolt och mörkt" så betyder det ju inte att de måste slänga ut massor med dåliga moduler för att tjäna in pengar (Varbjörnarna t ex).
Sedan är det väl en åsikt om "Varbjörnarnas liv och traditioner" är en dålig modul men enligt mig så skulle de kunnat spenderat sin tid och resurser på något annat.

Det där om att du ville ha gott om supplement och slippa vänta flera år på dem kan jag ju förstå.
Men jag har ju hellre ett bra supplement än 10 dåliga.
(jag måste dock hålla med om att WW har ryckt upp sig både på illustartionsbiten (oki oki inte klan-illustrationerna då de är helt enkelt dömda till att se fula och misslyckade ut, ta t ex Brujah bilden i Vampire Revised Edition *garv*) och på textbiten på senaste tid.. och det är verkligen possitivt)..
Chaosium är ett mycket bra bolag, nästan alla av deras moduler (i alla fall till CoC & Pendragon) är mycket igenomarbetade och välskrivna. Man får verkligen valuta för pengarna utan att behöva vänta i flera år på modulen.
(Hmm White Wolf borde kanske hyra några av dem för att göra deras moduler)
Annars så har ju Black Dog ett nytt sätt att se på saker, hela Giovanni kampanjen var mycket bra (oki inte den sista delen.. men.. man kan ju inte få allt) och de verkar hålla en god standard.

Och de spelare som du nämner som absolut måste vara den "nya" rasen av Var-Snorkråkor (eller vad som nu kommer härnäst) och veta allt om den bara för att den är ny och cool samt jäkligt bra.. Borde nog överväga att inte spela Storytelling spel överhuvudet taget.. det låter som rena rama Powerplay enligt mig.

Nä som sagt.. håller med dig på vissa saker och står emot dig på andra..
Jag tycker dock att WoD saknar känsla.. och det blir ju inte bättre ju mer de flummar till den.

Nä nu skall jag slakta en get.

Profeten från Norr

Örnie_UBBT

Swordsman
Några kommentarer för att förtydliga mina argument:
• Att ett spel blir en fluga är alltså något dåligt? Det har jag svårt att se. Om det blir en fluga köper många det, företaget får pengar och kan ge ut fler supplement (varav de flesta förhoppningsvis blir bra). Spel som inte blir flugor (d v s inte blir populära) läggs ofta ner.
• Ett företag har som mål att tjäna pengar med alla moduler de ger ut, både de bra och de dåliga.
• Varbjörnsmodulen kanske är jättebra, det vet jag inte, men jag råkar tycka att ämnet/varelsen i sig är fånig. Ett supplement om en varelse/klan man inte gillar kan ju fortfarande vara mycket välgjort, så man får nog skilja på "Jag tycker att WW gör dåliga moduler" och "Jag tycker att WW gör moduler om dåliga saker".

mvh
Örnie

Blasphemy

Swashbuckler
Nu har du nog missuppfattat míg något, jag menade inte att ett spel blir dåligt för att det blir en "fluga".
Men du sade själv att White Wolfs tidiga moduler var rätt så misslyckade. Och du har helt rätt att alla spelföretag vill tjäna pengar på de moduler de ger ut.
Men eftersom WW är så populära så kan de med all säkerhet ge ut en modul om Ninjarävar och tusentals powerplayers kommer garanterat köpa den eftersom de måste bara se om Ninjarävarna har bättre Attributes än Ninjaigelkottarna.
Och av många av de moduler som jag läst så känns det som att WW har försökt tjäna in så mycket pengar som möjligt igenom att sälja skräp.
Men jag kan väl hålla med dig om att jag borde ändra mitt klagomål till "Jag tycker WW gör moduler om väldigt dåliga och totalt korkade saker"..

Men det brukar vara rätt så lätt att särskilja spelarna som köper Ninjabönsyrsor modulen igenom att bara prata med dem.

Det brukar börja med att de säger att de har en tuff rollperson eller så.
Och då kan en rubbad individ som jag tro att det är en intressant karaktär med en spännande historia..
Men nej nej nej.. Då börjar "dom" (nämner inga namn för säkerhets skull) berätta om hur grymm den rollpersonen är på att slåss och hur mycket skada han gör.

I och för sig så är det väldigt bra för mitt självförtroende att möta sådana individer eftersom jag känner mig som en högre stående människa i jämförelse med dem.

Profeten från Norr

Discordian

Swordsman
Problemet med att WW gör moduler om korkade saker är väldigt lätt att lösa - köp inte de modulerna. Vill man gå ett steg längre kan man höra av sig till dem och (naturligtvis på ett trevligt och gärna vältaligt sätt) tala om för dem vad man tycker är bra och dåligt med det de har gett ut och vad man skulle vilja ha mer av. (Efter vad jag har hört i andra sammanhang, ej specifikt om WW, är ett helt vanligt brev dessutom mycket mer effektivt än e-post, troligen för att det visar att man är lite mer engagerad.)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

Totenklage

Veteran
Nog har WW lidit av "växtvärk" alltid...och jag vet inte om dom riktigt hämtat sig. Jag har inte orkat kolla genom 3 ed. av vampire så det kan kanske vara möjligt att dom gjort ett bra jobb men samtidigt så ger dom fortfarande ut konstiga saker som "varspindlar" och dyl. Jag är en föredetta vampire spelare/spelledare men har helt tappat lusten när jag märker vilket håll WoD är på väg. Kul med debatt om spelföretags vinstintresse, det är ett knivigt ämne. Ett annat företag som legat i hetluften är ju Games Workshop som knappast inte har hymlat med att vinstintresset går före ambitionerna att behålla spelare eller att ge ett "ärligt" intryck.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>

Blasphemy

Swashbuckler
Det som irriterar mig med de "korkade" modulerna som de släpper.. T ex "Varspindlar och Ninjamyggornas liv och leverne" är att tid och resurser som skulle kunna gå till mer igenomtänkta moduler kastas på rena rama skräpet.
Fast det är klart, det säljer så att det finns väl ingen anledning för dem att sluta.
Men jag misstänker att de kan kliva i sin egen fälla och förlora många seriösa spelare.

Dessutom så tycker jag att man borde ha lite heder som spelkonstruktör och tänka igenom sina moduler.
Dessutom så borde de ha mer koll på vad de producerar, alla moduler motsäger nästan varandra hela tiden. (och då menar jag på ett ytterst dåligt sätt)..

Nej det känns som om de håller på att rikta in sin försäljning till girga powerplayers... Fast det är kanske så de överlever.

Hur som helst så är jag skeptisk...

Profeten från Norr

Discordian

Swordsman
Jag är fullt förstående för din skepticism, men jag tror att du behöver nyansera din bild lite. :)

Varspindlarna (Ananasi-modulen) kan verka korkade, men personligen tycker jag att de funkar rätt bra. Jag har inte lusläst den själv eftersom en SL ville låna den... *ryyys* :gremsmile: Att en idé verkar fånig vid första ögonkastet betyder inte att det inte går att göra något bra av den, och att kalla det för ogenomtänkt skräp tycker jag verkar lite förhastat. För tio-femton år sedan var till exempel vampyrer rätt hårt tönt-stämplade, vill jag minnas, för att inte tala om varulvar.

En del av WW:s moduler är väl kanske inte så bra (underdrift), men sån't händer nästan alla företag, oavsett bransch. Det är inte alltid som ett spelföretag har möjlighet att göra om en modul från början om den inte blir så bra som de hade önskat eftersom de trots allt måste få in pengar, plus att det är rätt dåligt att få rykte om sig att ofta vara sena med sina produkter. (Naturligtvis är det också dåligt att få rykte om sig att inte göra så bra saker.)

Av vad jag har förstått så är motsägelserna mellan modulerna åtminstone delvis avsiktliga. Världen presenteras ur ett visst perspektiv, och fakta anpassas efter vad som passar in där. Personligen ser jag inte det som ett problem, eftersom jag skulle tycka att det var mycket tråkigare att få hela världen för en gång beskriven och fastslagen. Jag föredrar att kunna plocka lite här och lite där och röra ihop det till något smaskigt och framför allt överraskande, i stället för att köpa något som är färdigt att värma upp och servera.

Powergamerinriktningen har inte jag märkt av. Låggenerationsvampyrer är fortfarande något av det mäktigaste som finns i WoD.

Blasphemy

Swashbuckler
Varspindlar, varbölder och varmaskar.
När tar det slut.. Hur många underliga saker kan de slänga in i WoD. Snart kan man lika gärna ta Monsterböckerna från AD&D och konvertera dem, därefter slänga in dem i WoD.
Jag menar vem skulle bli förvånad om nästa modul skulle hete Wereorchs eller Werehobbits of doom.

Jag tycker att den psykologiska skräckaspekten har helt byts bort till nya mystiska varlser som man kan vara eller kämpa emot.

Personligen så måste jag säga att jag hellre ser en produkt försenad än att få rena rama skräpet. Lite heder måste man väl ändå ha emot sina konsumenter.

När vi kommer till motsättningar så har du nog missförstått mig. Jag tycker att bra motsägelser är viktiga (tyvärr så finns det inte så många bra motsägelser i VtM vad jag har läst) för att få världen lite mer dunkel.
Känslan av det okända och mysticism finns dock inte alls där så på det området har WW misslyckats skulle jag anse.

Dåliga motsägningar är dock korkade saker som verkar ske eftersom de sprutar ut moduler i hejdundrande hastighet.
De hinner inte kontrollera vad de skriver emellan varandra så det kan bli rätt så udda och konstiga fenomen.

En favorit är The Black hand.

Om man läser i boken "Dirty secrets of the black hand" så får man veta att de Hatar och har svurit att förgöra Lasombra (om jag inte missminner mig så liggre Tzimisce rätt så illa till också).
Sabbaten styr i sin tur Black hand och använder den som en slags kommandostyrka.
Och vilka är det då som (oftast) styr sabbaten?? Jo Lasombra.
Det är rätt så otänkbart för mig att BH skulle lyda Lasombra.. Tja jag har hört många förklaringar hur det egenteligen skall vara.
En av dem är att Lasombra har en speciell försvarsenhet som skyddar dem emot BH.. Hmmm tja vem vet..

Sedan så är det andra underliga variationer,.. T ex att Rasputin är en Nosferatu i en clanbook och en Malkavian i en annan.. (hmm en galen Nosferatu kanske)..

Jag undrar vilken klan som Elvis är.. Med tanke på att alla döda kändisar tycks vara vampyrer.

Så du har inte märkt Powerplay inriktningen i WoD spel.. titta omkring dig.. jag kan lova att de finns omkring dig..

Men annars så tycker jag Vampire är ett bra spel med en bra idé.. Synd att det är för mycket nonsens inblandat i det hela och ingen inriktning på det "personal gothic horror" spel som jag hade för mig att det skulle vara.
Istället är det mer en zoologisk studie av olika urballade raser och kreatur..
Men men men..

Nu skall jag vara tyst ett tag..

Profeten från Norr

Örnie_UBBT

Swordsman
Det måste nog vara fler än "giriga powerplayers" som köper WW:s spel. Och varför är det ett problem att förlora "seriösa spelare"? Vad är en "seriös spelare" till att börja med? Så som de flesta använder ordet betyder det "en så'n som spelar som jag".

Tillåt mig lansera en alternativ förklaring till att så många är irriterade på WW:
WW släpper Vampire. Det är annorlunda, mörkt, gotiskt och bygger på personlig skräck. Under ungefär ett år är det ett ganska okänt spel, ett i mängden av alla nya rollspel som släpps hela tiden. Under den tiden blir de som köper spelet helt begeistrade över vad som är en välgenomtänkt, annorlunda och rollspelsvänlig produkt (dock vedervärdigt layoutad, men se'n när har gamers brytt sig om det?). Man spelar spelet, har kul och tycker att man är genomfrän och helseriös för att man har hittat ett bra rollspel som ingen annan verkar ha hittat. Man är en del av en exklusiv subkultur, abslout inte en i mängden av alla powergamerkobolder som befolkar hobbyn - powergamerkobolder skulle aldrig klara av att spela ett seriöst rollspel som Vampire!

Tiden går och spelet blir alltmer populärt - det går nämligen inte att dölja kvalitet (textmässig kvalitet - första upplagan av Storyteller's Guide är fortfarande ett skräckexempel i dålig redigering och formgivning). Allt fler köper spelet, det kommer ut mycket supplement (vilket är bra, det utvecklar ju spelvärlden) och fansen är fortfarande nöjda. Det var ju tur att spelet slog, så att det kan komma ut grejor och man slipper se ett bra spel läggas ned, tänker fansen. Och tänk att det finns så många seriösa, mogna rollspelare som spelar som jag att ett sådant här avancerat, mörkt, personligt skräckspel kan bära sig! tänker fansen också.

Tiden går och spelet blir jättepopulärt. Det kommer ut flera spel i samma värld som också blir populära. De spelen säger klart och tydligt att de har en annan tematik och stämning (Werewolf är ett actionspel etc), men fansen lyssnar inte på det örat. Plötsligt är saker inte som de var förr, och förr var allting bättre, det vet vi ju. Förut var man en exklusiv cooling när man spelade Vampire - hur ska man kunna vara det nu, när kidsen som köper Magic-kort också spelar Vampire! Och Werewolf! Och Mage! Och...ja, jag vet inte allt. Nu har spelet liksom blivit _för_ populärt, och WW anpassar sig förstås till sin nya målgrupp och ger ut andra typer av supplement. Dessa supplement är de enda de forna fansen ser och klagar på varbjörnar och andra fånigheter. De forna fansen väljer att blunda för de supplement som fortfarande innehåller välresearchad världsinformation, diskussion av socialt liv etc. De forna fansen är ledsna för att de inte längre tillhör en utvald skara utan bara är vanliga rollspelare i mängden igen. De svär ve och förbannelse över att deras favvospel "fånat till sig" (=breddats) och att deras favvoföretag "sålt sig" (=vill tjäna pengar, som alla andra företag).

Vad tror ni om den teorin?

mvh
Örnie
PS Allt var _inte_ bättre förr. Vampire Revised/3rd Ed är ett _mycket_ bättre spel, både när det gäller regler (nästan alla buggar borttagna) och världsbeskrivning (=regelboken + Guide to the Camarilla + Guide to the Sabbat innehåller mängder med världsinformation och rollspelstips som inte är självmotsägande) DS

Örnie_UBBT

Swordsman
Återigen:
Du tycker att t ex varspindelmodulen är "rena rama skräpet". Men enligt Discordian (Hail Eris! All hail Discordia!) så är det en välproducerad modul.
Skilj alltså på "dåligt producerad modul" (dålig layout, motsägelsefull information etc) och "modul om saker jag tycker är dåliga", det är nämligen två olika saker. Varbjörnsmodulen kanske är jättevälskriven med massor av bra information om varbjörnanas kultur, rollspelstips och tips på hur man ska integrera dem i en kampanj utan att det blir fånigt (OK, jag önskedrömmer, men ni fattar vad jag menar).

Vad avser "Dirty Secrets of the Black Hand" - har vi läst samma modul? Var nå'nstans i boken står det att Black Hands huvudsyfte är att utrota Lasombras? Jag måste säga att jag inte har uppfattat den modulen alls så som du säger. Man bör nog ö h t inte tolka all information i WoD-böckerna bokstavligt, eftersom WW själva säger just det som Discordian (Hail Eris! All hail Discordia!) påpekar, nämligen att modulerna är skrivan utifrån ett visst perspektiv och försöker ge bilden av hur en viss grupp ser på saker och ting - Malkavians vill gärna att Rasputin är/var en av dem, och det vill Nosferatu också. Typ.

mvh
Örnie

Jesus byggde min racerbil.
- Ministeriet

Blasphemy

Swashbuckler
Black Hans främsta uppgift är inte att utrota lasombra (fast de verkar ha den på sidan om), men de tillåter dem inte ebland dem och har även svurit att döda dem så vitt jag förstår..
Och är det då inte konstigt att du tar order av dem..

Ehhh Ger du dig aldrig på mina inlägg om Varbjörnar modulen... Självklart så är allt jag skriver ur min synvinkel, jag försöker inte ha någon objektiv syn på just dessa töntiga och relativt meingslösa fjortis powerplay moduler.

Profeten från Norr<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blasphemy on 2000-07-05 11:29.</EM></FONT></P>

Blasphemy

Swashbuckler
Seriös rollspelare enligt min bemärkelse:
En sådan som lever sig in i sin karaktär och roll och handlar utifrån den istället för att försöka bli så bra och mäktig som möjligt i själva spelet.
En seriös rollspelare skapar sin rollperson med eftertanke och tänker noga igenom den emedans en oseriös planerar hur han skall placera sina poäng på grundegenskaper för att bli så bra som möjligt.
Likaså spenderar en seriös rollspelare mycket av tiden att tänka ut karaktärens bakgrund, särdrag, utseende.
Emedans den oseriöse väljer den bästa rasen (Ninja grisen) och köper de farligaste och bästa krafterna även om de inte alls passar med karaktären samt de tyngsta och farligaste vapnen.
Tja.. vill du att jag skall fortsätta utveckla min hypotes eller har du förstått min tankegång..?

Det jag ogillar med Vampire är inte att det har blivit ett populärt spel utan att de på något sätt svikit sina idéal när det gäller att skapa en mörk och gotisk värld.
De försöker pressa ut så mycket pengar de kan känns det som.

Nåväl..
Det var min åsikt...

Profeten från Norr

Ronnie

Veteran
Seriöst vs Oseriöst

Får inte detta en att tänka tillbaka på gamla goda Sinkadus tider.

Ronnie - Var det bättre förr? Njaee...

Discordian

Swordsman
Tja, varhajarna lär ju vara på tur...

Personligen tycker jag att idén med ett antal olika hamnbytarsorter som fått olika uppgifter av Gaia är en cool idé, och att WW genomfört den hyffsat bra. Jag förstår faktiskt inte din oförsonliga attityd på den punkten.

Ett företag är inte på något sätt skyldigt att producera kvalitetsprodukter (så länge de håller sig inom gällande lagar förstås, men så vitt jag vet finns det ingen lag som säger något om att ett visst antal av köparna ska vara nöjda med det som görs). Man kan tycka att det är ohederligt, men då får man väl klaga hos dem eller sluta köpa. Det finns inte så mycket annat att välja på. Att beklaga sig på ett forum som med allra största sannolikhet inte läses av någon med möjlighet att påverka företagets policy i frågan är knappast konstruktivt.

Jag har inte läst Secrets of the Black Hand, dels för att Vampire är ett av de WoD-spel jag är minst intresserad av, och dels för att jag hört att den är genomusel.

Jag har hört att det där med Rasputin (som dykt upp som diverse sorters vampyrer, varulv, mage m.m.) har varit ett skämt från WW:s sida som fansen tagit på allvar. Det kanske var ett misslyckat skämt.

Om man hittar powerplayare (heja anglicismerna!) eller inte beror väl på vilka man spelar med. Jag har inte märkt av sådana tendenser bland dem jag spelar WW-spel med, med något enstaka undantag.

När ballada Vampire ur? Vampire är väl fortfarande mörkt och gotiskt och allt sån't, eller? Det är ju som sagt helt frivilligt att ha med varelser från de övriga spelen.

Discordian

Swordsman
Öh, har du över huvud taget -läst- de moduler du uttalar dig om? Vad vet du om huruvida de är till för powergäjmande fjortisar?

Vill man powergäjma i WoD ska man spela Vampire. Dibba dig ner till generation fyra eller så, hysta på med discipliner, och (nästan) ingen kan göra något åt dig, annat än andra ännu hårdare vampyrer förstås.

Blasphemy

Swashbuckler
Nej jag kan faktiskt erkänna att jag ej läst Varbjörnarnas liv och leverne.. Och för att vara ärlig så är jag inte så intresserad av den modulen (om nu den finns)..
Jag har dock bläddrat i något som handlade om varulvsråttor.. (tror jag..) Men jag garvade rätt så rejält åt det i alla fall...

Profeten från Norr

Blasphemy

Swashbuckler
Självklart finns det inga lagar och förordningar som kräver att ett företags moduler skall vara "bra".

Däremot så förstår jag inte varför du klaga på att jag tar upp mina åsikter i ett DISKUSSIONS forum, Jag är helt enkelt intresserad om det finns fler som har samma åsikter som jag själv (eller motsatta åsikter för den delen)..
Jag trodde det var en av meningarna med dessa forum?? Eller har jag fel?
Finns det kanske några okända lagar och förordningar som säger vad man får och inte får ta upp.? (óm det finns sådana så kan du väl upplysa mig vilka det är så jag vet i framtiden)..

Nä nog ned sarkasm..

Om nu det där med Rasputin är ett skämt så tycker jag att det är rätt så oki.. Jag blev bara rätt så förvånad att han plötsligt var flera klaner samtidigt men men men..

Jo på tal om inget så skulle jag vilja lägga in ett citat ifrån Dirty Secrets of the Black Hand.. som visar deras stor kärlek för Lasombra.. (som trots allt kontrollerar dem.. eller skall kontrollera dem i alla fall)

"This clan of betrayers must be destroyed,"

Sedan följer det lite smaskiga detaljer om deras blod rinner över gatorna och blaha blaha,,
Men jag kan bekräfta för Discordian att modulen suger rätt så kraftigt.

På tal om att man får ta med vad man vill när man spelar så skrev jag redan i första inlägget att så var fallet.
Men jag anser det onödigt att så mycket tid och energi läggs ned på "skräp". Jag har ett antal WW moduler som är kasst skrivna och rätt så onödiga. Så man skall väl passa sig för vad man köper.

Jag tycker hur som helst att de borde försöka lägga ned mer tid och energi på väl igenomarbetade moduler istället för expansioner med nya klaner och monster... (vilket känns som ett sätt att locka pengar ifrån fjortismaffian)

Nä det var allt för mig.. just nu,..!

Profeten från Norr

Discordian

Swordsman
Jag ska be om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som en uppmaning att inte diskutera de dåliga sidorna hos WW. Det var inte min mening, och jag borde ha tänkt mig för bättre innan jag skickade iväg det.

Vad gäller usla moduler, så tror jag det finns till de allra flesta spel. Dels kan det bero på orsaker liknande de jag angav tidigare, dels på att spelkonstruktörerna och (grupper av) spelkonsumenterna har olika åsikter om vad som är bra och inte, och sånt är ju svårt att komma ifrån. Jag vet inte om WW har en större andel moduler som allmänt anses som usla än andra företag, men jag skulle nog inte gissa på att de ligger under genomsnittet.

Vilken typ av expansioner skulle du vilja se i stället?