Ett exempel på lite intriger
"Jag skulle glädjeligen slopa systemet med klaner OM det fanns ett bättre system. Om du, herr Sundelin (eller nån annan), tar på sig ansvaret att bygga om grundstenen i Vampire ska jag med glädje använda det i min kampanj..."
Ta en titt på Usagi Yojimbo.
Utan klaner lyckas man bygga upp en maffig massa konspirationer.
Hela historien börjar någon gång i urtiden med att Japan skapas av diverse
kami, och hur Izanami och Izanagi blev föräldrar till de första gudarna över Japan, Amaterasu, Tsuki-yumi och Susano-o - samtliga dessa har en roll att spela i historien.
På toppnivån i nutiden har vi Lord Hikiji som försöker bli shogun, och de Åttas Konspiration som försöker störta shogun och återupprätta kejsarens plats. Unge herr Noriyuki, ledare över Geishu-klanen som står emot Hikiji. Usagis förre länsherre dödades när Hikiji erövrade de norra delarna av Japan.
På lägre nivåer har vi Neko-ninjaklanen som intrigerar mot Komori-ninjaklanen om lord Hikijis gunst, samtidigt som ninjan Kagemaru konspirerar mot Neko-ninjaklanens ledare, Chizu, om kontrollen över klanen. Chizu blev ledare över klanen då hennes bror, Shingen, dog när han stoppade lord Tamakuro från att göra uppror mot shogun med västerländska eldvapen. Både Neko-klanen (då lojala till Hikiji och numera är det inte så säkert) och Geishu deltog i stoppandet av Tamakuros planer mot shogunatet. Chizu försöker dessutom få tag på västerländsk vetenskap, samtidigt som shogunatet gör sitt bästa för att stänga Japan för de utländska barbarerna.
Och som om inte det var nog så har vi Jei, utsänd av gudarna för att rota ut all ondska, och som har fått ett meddelande från gudarna att Usagi är en av de onda...
Allt detta, och
mycket mer där till (jag har inte ens nämnt fiskare som konkurrerar, magistrater som försöker driva bort bönder från guldfyndigheter, spelmän, yakuza, ficktjuvar, lönnmördare, prisjägare, laglösa, ett par tre ungdomsförälskelser och en son till Usagi, vars mor gift sig med Usagis värsta rival) är möjligt
tack vare avsaknad av stereotypa politiska grupperingar. Istället finns en samling med olika
personligheter som har mål och som allierar sig eller förråder varandra allt eftersom omständigheterna kräver och möjligheterna uppstår.
Trots de animorfa rollpersonerna så har jag haft bra mycket mer komplexa - och trovärdiga - konspirationer och intriger i Usagi än vad jag
någonsin har sett i Vampire.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>