Vampire the Masquerade version?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,492
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har spelat Vampire the Masquerade(inte på många år nu dock) sedan jag var 15 eller 16 år första gången och är nu 42. Jag har fått lite sug att återvända till World of Darkness och såg att det självklart kommit massor av nya saker sedan jag spelade spelet sist. Jag har version 1, 2 och hyllmeter efter hyllmeter med förmodligen 90% av allt som släpptes till de olika World of Darkness titlarna innan Gehenna/Apocalypse etc inträffade. Har även det mesta till New World of Darkness men inget efter det. Ville visa min son lite om de olika klanerna och kollade på youtube då jag inte hade böckerna hemma och blev överraskad men kanske inte på ett positivt sätt gällande de nyare versionerna. Såg att man bytt namn på klaner som Giovanni till Hecate och Followers of Set till Ministry, eller något sådant. Samt att massa discipliner försvunnit och reglerna ”strömlinjeformats”.

Så min fråga blir följande, om jag ogillar strömlinjeformning och hellre har de äldre namnen på klanerna, finns det då någon anledning alls att köpa mer än allt jag redan har?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,605
Location
Umeå
Så min fråga blir följande, om jag ogillar strömlinjeformning och hellre har de äldre namnen på klanerna, finns det då någon anledning alls att köpa mer än allt jag redan har?
Nej.

Jag gillade verkligen 3rd Revised back in the day. När nWoD kom köpte jag grundboken och tyckte den var helt okej, men Requiem kändes lite för polerad för mig, och om jag minns rätt hade generationerna tagit ett steg tillbaka till fördel för ren ålder(?). V5 lockade mig aldrig alls. Det enda jag egentligen hört om det är att hunger-mekaniken är mycket bättre, men jag hade inga problem med den gamla så meh.

Nä, pre-gehenna oWoD all the way. Beer and pretzel style, inte pretto-angst-drama.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,374
Location
Örebro
Så min fråga blir följande, om jag ogillar strömlinjeformning och hellre har de äldre namnen på klanerna, finns det då någon anledning alls att köpa mer än allt jag redan har?
Det nya är mycket, mycket mer välkomnande för nya spelare. Det är bra och pedagogiskt skrivet. Att gå in i det eller den tidigare versionen med 20 år av lore och metaplott är liksom inte ens ett val att göra, det är V5 som gäller då.

Men med det sagt, eftersom du har gammalt material och är bekant med det så är det alla dagar i veckan det du ska hålla dig till. Det finns inga stora anledningar att köpa det nya, för det är typ en mild reboot av gamla med en ny metaplott uppdaterad till nutiden och som ignorerat Gehenna. Jag ser det som sitt eget spel, precis som Vampire: The Requiem var (även om mycket heter detsamma).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,492
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nej.

Jag gillade verkligen 3rd Revised back in the day. När nWoD kom köpte jag grundboken och tyckte den var helt okej, men Requiem kändes lite för polerad för mig, och om jag minns rätt hade generationerna tagit ett steg tillbaka till fördel för ren ålder(?). V5 lockade mig aldrig alls. Det enda jag egentligen hört om det är att hunger-mekaniken är mycket bättre, men jag hade inga problem med den gamla så meh.

Nä, pre-gehenna oWoD all the way. Beer and pretzel style, inte pretto-angst-drama.
Det nya är mycket, mycket mer välkomnande för nya spelare. Det är bra och pedagogiskt skrivet. Att gå in i det eller den tidigare versionen med 20 år av lore och metaplott är liksom inte ens ett val att göra, det är V5 som gäller då.

Men med det sagt, eftersom du har gammalt material och är bekant med det så är det alla dagar i veckan det du ska hålla dig till. Det finns inga stora anledningar att köpa det nya, för det är typ en mild reboot av gamla med en ny metaplott uppdaterad till nutiden och som ignorerat Gehenna. Jag ser det som sitt eget spel, precis som Vampire: The Requiem var (även om mycket heter detsamma).
Den enda nya spelaren i gruppen är min son och han upptäcker rollspel med samma glittrande ögon som jag hade när jag började spela. Han vill nog mest spela en häftig vampyr och den Kampanj som jag spelleder behöver knappast introducera all lore på en gång. Jag klarade mig väl som ung nybörjare utan att veta allt om World of Darkness och jag tror min son inte heller behöver veta allt för att fortfarande kunna ha kul! Så tack för era råd och jag kommer definitivt köra med allt material jag redan har :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,374
Location
Örebro
Det tycker jag du gör rätt i!
För att förtydliga, jag menade om hela spelgrupp är ny till World of Darkness - eftersom du som SL har rutin så kommer det gå jättebra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,319
Nej.

5ed är en utvattnad version av spelet utan mycket av stämningen eller loren som gjorde det gamla välkomnande till nya spelare. Systemet gör det svårare att göra en karaktär. Det är en fundamentalt misslyckad edition.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,319
Medan jag inte gillar 5ed som system så tänker jag säga att 2nd Inquisition boken och Fall of London kampanjen är jättebra! De kan man köra i andra editions också!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,319
Bra tips! Skall helt klart kolla upp 2nd Inquisition då det låter spännande!
Det är typ en monster manual full med jägare av alla möjliga typer, deras verktyg och vapen. Det är en jättekul bok!
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,458
Location
Stockholm
Systemet gör det svårare att göra en karaktär.
Mnjae. I de äldre varianterna (åtminstone i 2nd Edition och Revised) kan man väldigt lätt hamna i en sits där en rollfigur har typ 100+ mer XP än en annan, eftersom alla kostnader i character creation är linjära, medan XP-kostnaderna stegrar med varje nivå. Det finns ju folk som inbillar sig att detta inte är ett problem, men det stämmer bara om man är totalt likgiltig inför spelbalans – vilket förstås är helt okej, men isåfall kan man ju bara låta folk sätta ut precis hur många pluppar de vill på vad de vill, go nuts.

V5 är den första utgåvan som faktiskt löser det där problemet, vad jag vet. Så jag skulle säga att det är mycket enklare att göra figurer i V5 än i Revised, åtminstone om man ser till en grupp som helhet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,319
Mnjae. I de äldre varianterna (åtminstone i 2nd Edition och Revised) kan man väldigt lätt hamna i en sits där en rollfigur har typ 100+ mer XP än en annan, eftersom alla kostnader i character creation är linjära, medan XP-kostnaderna stegrar med varje nivå. Det finns ju folk som inbillar sig att detta inte är ett problem, men det stämmer bara om man är totalt likgiltig inför spelbalans – vilket förstås är helt okej, men isåfall kan man ju bara låta folk sätta ut precis hur många pluppar de vill på vad de vill, go nuts.

V5 är den första utgåvan som faktiskt löser det där problemet, vad jag vet. Så jag skulle säga att det är mycket enklare att göra figurer i V5 än i Revised, åtminstone om man ser till en grupp som helhet.
Fast i 5e så måste man kolla i boken länge och gå igenom listor. Och Vampire är inte spelet där man gör karaktärer själv eller alla har boken. Så det suger. Och det här behovet av extra pappersarbete fortsätter i gameplay.

Också, strider är värre än i gamla! Hur lyckades de ens med det?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,319
Nu får du allt förklara dig - hur kan striderna vara värre?
De är så dåliga att de har en ny regel där man bara bryter efter 3 rundor. Det är ännu trubbigare än tidigare och man bara dunkar ihop tärningspölar.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
195
Location
Stockholm
Kan du precisera? Vad mer specifikt är det som du inte gillar? (Det är nog en stretch att tänka sig att det är reglernas kvalitet som gör att man skapat "three rounds and out")
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,274
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det nya är mycket, mycket mer välkomnande för nya spelare. Det är bra och pedagogiskt skrivet.
Är vi från olika planeter? Pedagogiskt skrivet? Herre min skapare. V5 är ofta plågsamt pretentiöst skrivet, grundboken är extremt rörig, och det blir bara värre i andra moduler, som innehåller oändliga spaltmeter av diegetisk och svårgenomtränglig text. Regelsystemet är vagt, flummigt, inkonsekvent, och världsbygget fullt av paradoxer som nyblivna spelare med rätta kunnat bli förbryllade över - tex, Church of Caine älskar diableri, men enligt reglerna kan man inte begå diableri utan att väldigt fort förlora all sin Humanity. Hur tusan går det ihop?

Dessutom vet V5 inte vad det vill vara. Hela regelsystemet verkar designat för att man ska spela en slags slice of life, där Hunger-mekaniken, Desire och Ambition driver berättelsen, utan ett övergripande story arc. Men publicerade äventyr går helt emot denna design, och lämnar ingen plats alls för Hunger, Desire, Hunting scenes, touchstones, etc.

Jag föredrar -trots- detta V5 över tidigare versioner, då jag tycker att Hunger-mekaniken är jätterolig och väldesignad och lyfter hela upplevelsen av att spela Vampire, plus att jag älskar att de införde Blood Potency från Vampire - the Requiem. Men det är basically bara de två grejernas förtjänst att jag väljer V5.

Jag förstår att syftet med V5 är att göra det mer tillgängligt för nybörjare. Men jag är verkligen inte säker på att jag tycker att man har lyckats. Vampire har alltid varit ett väldigt svårt spel att spelleda bra, men V5 har gjort det ännu svårare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,274
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu får du allt förklara dig - hur kan striderna vara värre?
Det är onekligen en spektakulär bedrift att få till ett sämre stridssystem än gamla Vampire - the Masquerade. Jag är inte säker på att jag håller med God45 om att det nya är sämre, men det är inte heller särskilt bra. Jag har spellett V5 i åratal och fattar fortfarande inte riktigt hur det är tänkt att man ska splitta dice pools, och stridssystemet känns ofta som att det blir en ren grind.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,274
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
V5 är den första utgåvan som faktiskt löser det där problemet, vad jag vet. Så jag skulle säga att det är mycket enklare att göra figurer i V5 än i Revised, åtminstone om man ser till en grupp som helhet.
V5 har inte löst det helt. Det är extremt optat, xp-mässigt, att ta en predator type som ger en gratis dutt i den disciplin man redan satt två duttar på. Jag skulle starkt rekommendera att man husreglar att man inte får göra det.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,384
Jag tycker att V5 är ett ofantligt mycket bättre spel på alla vis, men om man gillar det gamla och inte gillar det nya finns det förstås ingen anledning att skaffa det.

Hunger är en sådan där regel som ser fullständigt uppenbar och självklar ut i efterhand, och är ett extremt uppköp. Messy criticals är mycket smartare än fummel.
 
Top