Är det ett krångligt system eller är det bara svårt att förstå
på forumet?
Nej, det är faktiskt inte särskilt svårt system. Elin beskrev
det väldigt bra. Men jag kanske kan förtydliga lite:
Det är ett problem som uppstår, exempelvis en rollsperson
skall klättra över ett stängsel med snuten flåsandes i nacken.
Först så avgör spelledaren hur svårt det kan tänkas vara på
en 10-gradig skala (dvs. 1-10). Jag skulle sätta
svårighetsgraden vid 7 och förklara det som en ganska
komplicerad utmaning.
Efter svårighetsgradssättningen så väljer spelledaren ett
lämpligt attribut (även kallat grundegenskap) och en lämplig
färdighet. I fallet med stängslet skulle jag ta Attributet
Dexterity (Smidighet) och färdigheten Acrobatics (Akrobatik).
Låt oss nu säga att rollpersonen som klättrar över stängslet
har 3 i Dexterity och 2 i Acrobatics vilket gör att vi nu har
värdet på hur många tärningar spelaren skall slå (3+2=5).
Ni med gott minne kommer ihåg att svårighetsgraden var 7.
Nu skall spelaren plocka upp så många t10:or som de båda
värdena denne fick av spelledaren, i detta fallet 5. Sedan är
det dags att rulla och här följer ett exempel på ett sådant
utfall:
Första tärningen: 1
Andra tärningen: 6
Tredje tärningen: 9
Fjärde tärningen: 10
Femte tärningen: 7
Alla 1:or som är slagna är fummel, alla 10:or är perfekta slag
och alla tärningar som kom lika med eller över
svårighetsgraden är lyckade.
Slår man någon etta kan man ta bort effekten med en tia och
vice versa. Får man många tior är det ett perfekt slag, får man
många ettor är det ett fummel.
Men, låt oss nu titta på exempelslaget igen. Vi slog: 1, 6,
7, 9 och en 10. Vi kan plocka bort ettan och tian för de tar
ut varandra vilket lämnar oss med: 6, 7 och 9.
Som du nu ser har vi två lyckade slag (7:an och 9:an) och
spelledaren bedömmer det som att rollpersonen kom över men
inte tjänade någon tid då det inte var någon vidare klättring
över stängslet. Ju fler lyckade tärningar desto bättre helt
enkelt.
Detta ser ut att ta tid kanske, men i verkligheten tar det bara
några sekunder. Självklart kan SL bläddra i en stor bok om
vilka färdigheter och attribut man skall använda i givna
situationer och sätta svårighetsgrad - Men efter hand får man
en fingertopskänsla för det.
Hoppas jag skrev så du förstod, jag snurrade bort mig själv
några gånger
/Alexander Gyhlesten