Metaplot är coolt och bra för det visar hur konstruktörerna tänkt sig att man spelar spelet. Men den måste vara frivillig. I vtm:s fall var många tillbehör oanvändbara om man ignorerat tidigare delar av metaploten och gjort sin egen grej.
Men vtms plot fanns väl inte på plats från början, gjorde den? Har för mig att den på riktigt slog rot i den senare halvan av 2nd editions liv. Eller så kanske var det bara då jag upptäckte den.
Som srihfmah (?) skrev så var det säkert en kommersiell grej, delvis i alla fall. Jag tror också att det handlade om ... inte power creep men kanske "plot creep". Att nya böcker alltid skulle vidareutveckla konspirationerna och gärna överträffa tidigare böcker i konvulterade mysterier.
Till slut gick det inte att skriva om någonting utan att behöva ta hänsyn all metaplot som tidigare skrivits om ämnet.
Metaplot är bra, men ska hålla sig till äventyr och kampanjböcker. Att lägga in den i rena regelsupplement är crazy.
Samtidigt tror jag att många gillade vtm just för den rika bakgrundshistorien.
Men vtms plot fanns väl inte på plats från början, gjorde den? Har för mig att den på riktigt slog rot i den senare halvan av 2nd editions liv. Eller så kanske var det bara då jag upptäckte den.
Som srihfmah (?) skrev så var det säkert en kommersiell grej, delvis i alla fall. Jag tror också att det handlade om ... inte power creep men kanske "plot creep". Att nya böcker alltid skulle vidareutveckla konspirationerna och gärna överträffa tidigare böcker i konvulterade mysterier.
Till slut gick det inte att skriva om någonting utan att behöva ta hänsyn all metaplot som tidigare skrivits om ämnet.
Metaplot är bra, men ska hålla sig till äventyr och kampanjböcker. Att lägga in den i rena regelsupplement är crazy.
Samtidigt tror jag att många gillade vtm just för den rika bakgrundshistorien.