Hade tänkt att antalet vampyrer skulle vara färre och mäktigare, de säger ju i boken att coteries (grupper med vampyrer) inte fanns för länge sen eftersom klimatet inte var lika hårt, konkurrensen var inte lika stor. Då kunde en ensam vampyr klara sig, till skillnad från dagens samhälle. Därför blir ju också rollpersonerna rätt unika på så sätt att de håller ihop. Detta gör ju att de blir en kraft att räkna med. I en stad kanske det finns mellan fyra och tio vampyrer, beroende på hur stor den är, dock fler i typ Paris och London.
Jag kör så att klanernas unika discipliner är lika unika som blodslinjernas bara för att en klans unika egenskap inte ska vara dess nackdel. Jag kör så att alla vampyrer har nattsyn, ungefär som katter, men det kräver ju lite ljus. Auspex gör ju så att man kan se i totalt mörker.
De ska ju kunna luska ut lite om Ordo Dracul och kanske även träffa Dracula? Får fundera lite över det där. De enda som finns är ju Lancea Sanctum, Invictus och Circle of the Crone. Cirkeln finns mest på landsbygden och är mer kult och sekt.
Jag ska köra både i städer och på landsbygd, så de kommer få en inblick i samhället. Hade tänkt börja några årtionden innan emigreringen till amerika, låta tiden gå ibland, kanske tio år hit och tio år dit så att de kommer mer och mer mot nutid, fast nutiden ska vara ett väldigt avlägset mål som de kommer nå om typ 2 år realtid.
Har inte så bra koll på historiska tidslinjen däromkring... En stor sak ska dock vara franska revolutionen, hade tänkt att massa elders ska bli avrättade då också, att människorna påverkar vampyrerna.
När det gäller tidsresor så har jag en grundläggande tanke på att det krävs ett föremål från den tidsåldern man ska bli skickad till, vilket innebär att man i princip inte kan resa till framtiden. Dock kommer ju rollpersonerna ha denna möjlighet om de är tillräckligt frågvisa och envisa. Jag kommer nämligen låta alla föremål de bär med sig följa med bakåt i tiden. Alla skjutvapen har ändå begränsat med ammunition och alla elektroniska saker har begränsat med el. Finns det något speciellt från nutiden som skulle vara väldigt användbart? Själv kommer jag inte på något sådär speciellt.