Skepsis.
"Det är inte alls säkert att de fem klanerna vi kommer att få se alla kommer från gamla vampire."
Jag vet, men inlägget jag svarade på tycktes antaga det, varvid det verkade rimligt att fortsätta hålla på den linjen av diskussionsmässiga skäl. Sen känns det inte helt orimligt heller, faktiskt, men hur det väl blir får vi väl se.
"Ingen metaplot."
Jag gillade metaplotten, men jag kommer väl inte gråta ögonen ur mig.
"* Ett anfall kräver bara ett slag istället för tre."
Usch. De kommer ha samma soak-system som i Exalted, vilket är totalt värdelöst. Inte nog med att det är odynamiskt, det är för lätt att bli osårbar (eller så är man för mesig, beroende på om de tänker köra med regeln att man alltid får göra minst en nivå i skada eller ej). Avsaknad av skadeslag, well, det känns nödvändigt om man skall ha fast soak, men jag väntar med att smäda denna del tills det är klart.
"* Fast difficulty."
Tvi vale! Återigen, samma som i Exalted (och Adventure, Aberrant, Trinity...). Totalt värdelöst. I och med det där så finns det liksom inte längre någon fördel med att ha tärningspölar över huvud taget - man har ju ändå tagit bort den extra faktorn som det ger. De enda som kommer tjäna något på det här är idioter som inte klarade av att bedöma hur svårt det var att lyckas med de gamla svårighetsgraderna. Och den som kommer och gnäller om fummelbuggen bör nog vara tyst, och istället ta en titt på andra system där den funnits sen länge (typ BRP). Duger inte det så går det likförbannat att fixa, fortfarande utan att våldtaga hela systemet.
"* En gemensam regelbok."
Om det är en platt, grå, urtråkig bok med enkom regler, då kommer det här vara en försämring. Om ryktet att mortals skall få en större roll stämmer, då kan det nog tänkas vara bra. Själv spelar jag ju ändå mer än ett WoD-spel, så plånboken klagar inte. Sen får vi väl se om jag orkar köpa någon av dem över huvud taget, men iaf...
"* En gemensam kosmologi."
Jag vill inte uttala mig om huruvida det är bra eller dåligt (men jag tänker gnälla ändå). Konceptuellt är det väl bra, men det känns inte troligt att det blir bra i praktiken; Mage och Vampire (t.ex) känns för olika, stilmässigt sätt, och att försöka pressa ihop båda i samma form lär inte leda till nån direkt förbättring. Men vi får väl se.
"* Mer balanserade superkrafter."
Det blir intressant att se huruvida de lyckas med det eller inte...med tanke på att de hittills inte ens lyckats balansera krafterna inom varje spel så känner jag mig skeptisk till att de skulle lyckas balansera alla olika övernaturliga kritter mot varandra. Men visst, man kan ju hoppas.
"* Mindre möjlighet till optande."
Det har jag ändå fixat med husregler sen länge, så det känns ju mindre väsentligt...dessutom kan jag ge mig fan på att man kommer sitta där och gråta blod över skillnaden mellan freebie- och experience points i vilket fall (vilket iofs är hur lätt som helst att ändra, som sagt, men det är inte poängen).
*phew* ...nej, jag är överlag inte så himla optimistisk gentemot WoD 2.0, vilket kanske märks. Extra grinigt blev det för att jag just klev upp och inte har hunnit få i mig nåt ännu, så ha överseende. ^_~