Re: Regelfantasterna och WoD
"Ahem. Ars Magica skapades inte av Mark Rein*Hagen, utan av ett antal personer som sögs in i White Wolf när Lion Rampant sögs upp i White Wolf. Vid det laget var Ars Magica redan inne på sin andra utgåva och tämligen speltestat. Grundmekaniken är också bra mycket enklare att begripa sig på (man kan inte förvilla folk lika mycket med en tärning plus en färdighet plus en egenskap som man kan med Vampire tärningspölar), så konstiga effekter av tärningssystemet dyker upp till ytan bra mycket fortare."
Jag skrev inte att Ars Magica skapades av MRH, men att döma av dina hittills uppvisade kunskaper i att läsa innantill klandrar jag dig inte för en uppenbar missupfattning av vad jag skrev. Jag skrev (än en gång, långsamt den här gången) att "FLERA AV DE SOM VAR MED OM ATT SKAPA ARS MAGICA VAR MED OCH STARTADE WHITE WOLF.". Behöver jag upprepa det en gång till, eller kunde du läsa den raden korrekt nu?
"Över huvud taget tyckte jag faktiskt bra mycket bättre om Ars Magica innan White Wolf tog över licensen."
Med tanke på hur det hela gick till så...en liten historielektion: rollspelstidningen White Wolf gick ihop med Lion Rampant och bildade White Wolf Game Studio. De tog inte över licensen, den ingick hela tiden.
"Reglerna har man inte gjort så mycket med på White Wolf, utom att slimma ner dem, men White Wolf lyckades däremot byta ut den härliga sagostämningen mot vått ylle, klafsig lera och inget dasspapper - rätt från den ena ytterligheten av medeltidsmyten till den andra."
Ge mig faktiska bevis. Du vet, sånt där som man bevisar sina påståenden med. Hittills har jag bara hört myter, rena rama påhitt och omotiverad galla.
"Det är också en miss av den typen som man använder speltest för att bli av med."
Så det är därför det tagit Dungeons & Dragons mer än tjugo år att äntligen rensa upp sitt hopplöst gyttriga system? Speltest i fältet pågår med alla rollspel. Du är medveten om Eons andra upplaga, va? Är de också ondsinta rollspelshatare som medvetet skapar konstiga regler? Nej visst fanken, du jobbar för dem, du kan inte säga något ont om dina arbetsgivare...
"Det faktum att man i tredje utgåvan sätter svårigheten fast så att fummelbuggen begränsas (men dock fortfarande finns) tyder på att det inte enbart är några knasbollar på det här forumet som har upptäckt det, utan även en hel del andra spelare."
Tyvärr, i min åsikt, använde de inte hela det nya ST-systemet, det som används i Trinity, Aberrant, Adventure! och Exalted. Då hade jag inte själv haft några problem med WW. Som det är har jag bara portat över Trinity-syetemt till Vampire. Funkar utmärkt, utan större förändringar.
"En sådan bugg ska inte rensas bort ur spelet i tredje utgåvan. Den ska bort innan första."
Hur kommer det sig då att alla, jag säger _alla_ rollspel har regelbuggar? I vissa fall tas de aldrig bort.
Nej, det tycks snarare som om du ignorerar alla andra spels fel och brister för att kunna skrika högt om White Wolf's relativt få (botch-buggen är visserligen ett stort fel, men ändå bara _ett_ fel...jag anser också att reglerna för strid är lite wonkade, men det är kanske en annan diskussion).
"...vem har sagt att Eon är high fantasy? Tvärtom brukar det marknadsföras som trovärdigt och realistiskt. "
Jaha du. Så det är därför det finns alver och dvärgar och interdimensionella portaler, och boxen visar en snubbe på ett uppenbart fantasydjur... Spelvärlden är klassisk high fantasy, att reglerna inte stöder spelvärlden är inget nytt. Varför försvarar du det? Jag gillar Eons spelvärld personligen, men skulle aldrig komma på tanken att använda reglerna. Då använder jag hellre en modifierad version av Gemini, eller gamla Drakar & Demoner...
"Tja, vad du än vill tro så har jag läst igenom spelsystemet ordentligt, och har spelat det tämligen regelbundet en gång i tiden. Och jo, jag hatar det på ren reflex, men det beror på att jag är en sådan där som vill ha ett fungerande regelsystem redan i första utgåvan."
Åter igen, varför spelar du då Eon?
"För det första fungerar det. För det andra får jag det gratis i egenskap av frilansare."
Nej men har man sett! Det där kallas jäv, Krille. Du älskar uppenbart spelet för att du får betalt för att jobba med det. Personligen gillar jag det lite grann, men inte reglerna. Trots vad du säger, så är det inte realistiskt att dö av ett enkelt dolkhugg i tummen (hände en spelarkaraktär i ett äventyr) på mindre än två stridsrundor. Blödningsreglerna och Ob3t6 är regler som passar om alla spelar blödarsjuka veklingar, inte någon form av hjältar.
"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.