Evil Peter
Hero
Re: "Kan inte hända"
"För ett tag sedan stod det att läsa om i svenska tidningar om hur en kvinna i fyrtioårsåldern blev omkullvält av ett par unga brottslingar, bröt höftbenet och dog."
Nu vet vi inte (iaf inte jag) hur kvinnans fysiska status var. Jag utgick från en fullt frisk människa då det oftast är sådana man spelar.
"Min farbror fick 1988 ett stålsplitter rätt in i ögat och in i hjärnan, med storlek och fart motsvarande en .22 Long Rifle. All logik säger att han borde vara död som Östersjön. Likförbannat lever han, om än med trasigt närminne."
Ja, det finns en kille som fick en armborstpil rätt genom huvudet och överlevde utan men (tror jag). Dock går det inte att ta bort pilen utan att döda honom. Jag tror faktiskt att sådana här skador täcks bättre av de flesta skadesystemen då man ofta måste förlora FYS-poäng och liknande innan man dör. Personligen tycker jag att systemen inte är tillräckligt bra för att hantera ytterligheter vilket heller inte gör mig något även om ytterligheter som absurda skador och fummel händer mycket oftare i spel än i verkligheten. Man får väl bara köra som man själv tycker är bra.
"När man fället rådjur med rådjurshagel så är det inte särskilt mycket köttsligt trauma som inträffar. Det skulle ju förstöra köttet, juh, och rådjur har inte så mycket kött att man kan använda en älgstudsare. Nepp, min vän, det är smärtchocken som dödar rådjuret."
Ja, men du dödar inte ett rådjur genom att skjuta det i benet trots att chockverkan på ett jaktgevär är mycket värre än hos en dolk.
Det där med killen som blir skjuten från fyra kilometers håll känns inte riktigt som samma sak. Det är rätt logiskt att kulan inte hade tillräckligt med rörelseenergi för att penetrera både fönstret och tinningen varpå han då hade klarat sig från att dö. Skadan var dock på ett väldigt känsligt område så att han dog av skadan är inte så konstigt. Sannolikheten att han blev träffad känns som en annan del av rollspelen.
Detta med att man kan dö av en dolk i handen känns lite som en pik till Eon då det är det enda spelet jag kan komma på som har ett sådant system. Då är det väl bara att införa samma sak som jag har för mig finns i Neotech, nämligen maxskada för olika kroppsdelar?
C
"För ett tag sedan stod det att läsa om i svenska tidningar om hur en kvinna i fyrtioårsåldern blev omkullvält av ett par unga brottslingar, bröt höftbenet och dog."
Nu vet vi inte (iaf inte jag) hur kvinnans fysiska status var. Jag utgick från en fullt frisk människa då det oftast är sådana man spelar.
"Min farbror fick 1988 ett stålsplitter rätt in i ögat och in i hjärnan, med storlek och fart motsvarande en .22 Long Rifle. All logik säger att han borde vara död som Östersjön. Likförbannat lever han, om än med trasigt närminne."
Ja, det finns en kille som fick en armborstpil rätt genom huvudet och överlevde utan men (tror jag). Dock går det inte att ta bort pilen utan att döda honom. Jag tror faktiskt att sådana här skador täcks bättre av de flesta skadesystemen då man ofta måste förlora FYS-poäng och liknande innan man dör. Personligen tycker jag att systemen inte är tillräckligt bra för att hantera ytterligheter vilket heller inte gör mig något även om ytterligheter som absurda skador och fummel händer mycket oftare i spel än i verkligheten. Man får väl bara köra som man själv tycker är bra.
"När man fället rådjur med rådjurshagel så är det inte särskilt mycket köttsligt trauma som inträffar. Det skulle ju förstöra köttet, juh, och rådjur har inte så mycket kött att man kan använda en älgstudsare. Nepp, min vän, det är smärtchocken som dödar rådjuret."
Ja, men du dödar inte ett rådjur genom att skjuta det i benet trots att chockverkan på ett jaktgevär är mycket värre än hos en dolk.
Det där med killen som blir skjuten från fyra kilometers håll känns inte riktigt som samma sak. Det är rätt logiskt att kulan inte hade tillräckligt med rörelseenergi för att penetrera både fönstret och tinningen varpå han då hade klarat sig från att dö. Skadan var dock på ett väldigt känsligt område så att han dog av skadan är inte så konstigt. Sannolikheten att han blev träffad känns som en annan del av rollspelen.
Detta med att man kan dö av en dolk i handen känns lite som en pik till Eon då det är det enda spelet jag kan komma på som har ett sådant system. Då är det väl bara att införa samma sak som jag har för mig finns i Neotech, nämligen maxskada för olika kroppsdelar?
C