SCEN 3
Primära Threads: Hitta Njord
Sekundära Threads: Stalker, Skuld till Jesse Tucker
Chaos Factor: 5 //Det här gick ju bra ändå. Chaos Factor får ligga kvar.//
Health: 5
Willpower: 4
Humanity: 6
Hunger: 1
Datum: 2019 12 20, Fredag
Tid: 05.58
Plats: Chicagos kloaksystem
//Modifieras scenen? 9. Nej.//
"Vi har bråttom nu", säger Crook när Khalids nosferatu lämnat oss.
"Ja", säger jag. "Vi har förlorat mycket tid."
"Dessutom kanske Khalid skvallrar för Prins Jackson att vi är här av någon anledning", säger Kase. "Och då kommer han snart hit med alla sina män."
"Eller så håller Khalid det för sig själv för att kunna utnyttja informationen mot mig", säger Crook. "Men det är iså fall ett senare problem."
"Tror du han skickar spioner efter oss?" frågar Gérard.
"Det är inte omöjligt", säger Crook. "Så vi får hålla ögonen öppna."
//Vi försöker läsa kartan igen. Intelligence+Investigation+1, Dif: 4. 5s.
Hur lång tid tar det innan vi är framme? En halvtimma? 50/50. 3. Exceptionellt ja.//
Vi gör ett nytt försök att läsa av den krångliga kartan och den här gången går det upp ett ljus. Vi skyndar oss fram genom de fuktiga gångarna mot vårt mål, medan vi samtidigt försöker hålla koll efter eventuella förföljare.
//Kommer Khalid skicka ut en spion för att se vart vi tar vägen? Troligtvis. 47. Ja.
Använder vampyren Unseen Passage för att hålla sig gömd? Troligtvis. 42. Ja. Typiskt. Ingen av oss har Sense the Unseen.//
Det tar inte lång tid innan vi kommer fram till den punkt jag ritat ut på kartan, och ingen av oss har upptäckt någon som skuggat oss.
"Här!" säger jag och pekar mot en del av väggen. När jag tittar noga på tegelstenarna hittar jag en inristad, nästan bortnött, upp- och nedvänd ankh. "En ankh! Det måste vara Njords man som ristat dit den när kloaksystemen byggdes. Han som tillverkade guldfigurinen för att kunna hitta tillbaka."
"Alright!" säger Kase och plockar fram släggor ur väskorna. "Dags för karlgörat!" Han ler snett mot mig, för han vet vad jag tycker om hans dumma kommentarer.
Jag suckar högt. Vad ser jag hos Kase egentligen? "Håller du inte käften vet jag vart det första slaget hamnar!" säger jag och tar upp en av släggorna.
Kase skyddar skrevet.
Nu är det min tur att le. "Nix", säger jag och skakar på huvudet. "Jag vill inte paja dina användbara delar. Jag tänkte mer på din käft där all skit kommer ut!"
För att poängtera vad jag sagt låter jag släggan krossa stenen med ankhen. Rött damm och tegelbitar slår ut i tunneln.
Tjugo minuter senare har vi tagit oss igenom några meter av tegel och kalksten, och ser hur ett rum öppnar upp sig på andra sidan. Crook sliter ivrigt av sig sin pannlampa och sticker in handen genom hålet för att lysa runt.
//För att få veta hur kryptan ser ut gör jag en Detail Check. Jag får "Mysteriously" och "Masculine". Med tanke på omständigheterna får det mig att tänka på runinskriptioner och vikingatema.//
"Kolla!" säger Crook flämtande.
Jag sticker in huvudet och ser en krypta. Den är kanske tio meter lång och fem meter bred. Väggarna är täckta av vikingatida runor och på golvet står ett vikingaskepp diagonalt, fullt utrustat med drakhuvud i fören och sköldar längst relingen. På durken ligger vad som ser ut som ett mumifierat lik. Njord är lindad med gamla, rostiga kedjor, som förmodligen en gång totalt hindrat honom från att komma loss, men som nu hänger löst runt hans mumifierade kropp.
"Wow!" säger jag och kan inte låta bli att känna mig lite som Indiana Jones.
"Ta det försiktigt", säger Crook. "Tänk på att det är en Methuselah vi har att göra med, och vi vet inte om det finns några fällor."
//Gör det det? Väldigt troligt. 31. Ja.
Är det en mekanisk fälla? Troligtvis. 93. Nej.
Är det en väktare? Troligtvis. 52. Ja.
För att väktaren ska vara något som kan vakta så pass länge och samtidigt vara instängd, får det mig att tänka på en gargoyle. Är det det? Väldigt troligt. 65. Ja.
V5 har än så länge inga gargoyles, så för att få till en fiende använder jag statsen för werewolf som grund, och sedan hittar jag homebrew gargoyles från Nosimplehiway på Onyx Path forum:
I miss Gargoyles. So, here are homebrew Gargoyles for V5. Headlines for V5: With the Tremere loss of the blood bond, many slaves have left their old masters. A few are still held captive by other means, but a surprising number have transitioned into free labor for their old bosses. Gargoyles...
forum.theonyxpath.com
Jag byter ut varulvens disciplines mot de som tillhör Warrior Gargoyle Bloodline, den får då Fortitude, Potence och Protean. Gargoyles har här några speciella Protean Powers som passar och som jag väljer för att få till en klassisk gargoyle:
Protean 1 (Stoneskin): The user's skin acquires an appearance reminiscent of carved stone. This is instantly recognizable as supernatural, though not necessarily unattractive as lovely users acquire similarly attractive stone, such as smooth marble or onyx. Less attractive users are likely to resemble rough-hewn granite. The user adds their Protean score to their health levels. When the power ends, and their health levels return to normal, any damage in those extra levels is retained. This can make ending the power quite dangerous, but gives the user time to heal after injury. (Cost: 1 Rouse, Duration: Until dawn, cannot be ended early)
Protean 3 (Wings): The user grows a pair of wings from their back. These have a wingspan double the user's height, so are nearly impossible to hide. The user may fly at a speed equal to their walking speed, though maneuvering through small spaces may require an Athletics roll. With an additional Rouse check, they may push themselves and multiply their speed by their Protean score. (Cost: 1 Rouse, Duration: Until the following sunset, cannot be ended early)
Protean 3 (Merge with the Hearthstone): Similar in some ways to Earth Meld, the user can merge their body with a hard mineral structure, though not metal. This can be a natural formation, like a pile of boulders or a stony mountain. It can also be artificial, like a brick house or a stone bridge. The
stones must have a volume at least double that of the user, and if there are multiple stones counted in this they must be in direct contact with one another, though stone based mortar does not interfere. While within the stone, the user is undetectable and difficult to attack. Cleaving the stone (or disassembling the brick wall) to a volume less than the user causes them to eject from the stone. (Cost: 1 Rouse, Duration: Until the following sunset, can be ended earlier at will)
Protean 5 (Accepted Monstrosity): The user may choose to activate any number of lesser Protean powers when this power is learned. Those activated become permanent at no blood cost. The user likely gains the Nosferatu clan bane, at ST discretion. (Cost: Passive, Duration: Always On, cannot be turned off)
Gargoyle
Attributes: Strength 3, Dexterity 3, Stamina 4, Charisma 3, Manipulation 3, Composure 2, Intelligence 3, Wits 4, Resolve 4
Secondary Attributes: Health 7 (+5 från Stoneskin), Willpower 6
Blood Potency: 4
Skills: Awareness 4, Athletics 4, Brawl 5, Melee 4, Stealth 4, Insight 2, Intimidation 5
Disciplines: Protean 5, Fortitude 5, Potence 5//
"Ok", säger jag och börjar tränga mig in genom hålet. "Jag ska vara försiktig!"
Jag får snirkla mig in som en orm och när jag kommer ut på andra sidan är jag täckt av stendamm. För säkerhets skull plockar jag upp min pistol medan jag håller ögonen öppna efter tryckplattor, snubbeltrådar och andra utlösare för fällor. De andra följer efter, alla lika fascinerade av den gamla kryptan vi hittat.
Jag går fram till liket och studerar det. Huden är förtorkad, läderaktig och ligger spänd runt ben och förtvinade muskler. På sina ställen är den sprucken och blottar replika senor och grågrönt, torkat kött. Ansiktet saknar näsa, ögonen är tomma hålor och läpparna är långt uppdragna och blottar gulnade tänder.
"Vänta!" säger Kase beskyddande när jag sträcker fram en hand, men mina fingrar har redan nuddat kedjan.
Kryptan mullrar till och skakar som av en mindre jordbävning. Runorna börjar skina med ett blekt gråsvart sken och bitar av kalksten faller från väggar och tak.
"Fuck! Fuck! Fuck!" skriker jag.
Jag ser hur Kase och Gérard släpper väskorna på golvet och börjar spänna sina kroppar. De gör sig redo för det oväntade. De vrålar och flyttar sitt kraftfulla blod till musklerna för att kunna göra mer skada. Jag ser hur Kases biceps sväller under skinnjackan.
//Båda aktiverar Prowess. Kase misslyckas med Rouse Check. 2 i Hunger.
Försöker Crook gömma sig? 50/50. 59. Nej.//
Crook drar sin Magnum och ser sig omkring. "Vad är det som händer?"
"Inget bra", säger Kase.
Plötsligt skälver en av väggarna till och bildar en ring av vågor som när man släpper en sten i vatten. I cirkelns centrum uppenbarar sig en varelse som glider ut ur väggen och in i rummet. Jag flämtar till. Varelsen är säker två och halv meter lång, har ett groteskt mosteransikte, fladdermuslika vingar och klor på händer och fötter. Dessutom ser den ut att vara gjord av sten.
"Gargoyle!" skriker Gérard.
Gargoyle? Är inte det de groteska figurerna som brukar sitta på gotiska kyrkor för att leda bort regnvatten?
"Du skämtar", säger jag.
"Ser det där ut som ett skämt?" säger Gérard och pekar på varelsen just som den lämnar väggen och börjar flaxa med jättelika stenvingar. "Försvara dig!"