Nekromanti Vampire

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
tjenare,

Två frågor angående vampire, varav en n00b-fråga,

1: En merit jag har funderat på är Situs Inversus(för dom so inte kan medicinska termer så finns en förklaring längst ner i inlägget, samt en länk lite längre ner), vilket bland annat innebör att hjärtat är på höger sida av kroppen. Detta ger fördel då t.ex. en hunter stake'ar på dig, snacka om förvånad han blir, när du efter fått en påle i bröstkorgen, skrattar lite, plockar ut den och sätter den i hans bröstkorg. Sen om jag inte har helt fel för mig så blir man då vanligast vänsterhänt istället för högerhänt (är dock inte säker på detta, kan mycket väl vara helt fel...). Och nu nakdelarna med det, spegelvändheten brukar vara kopplad till nått t.ex. Defekt på flimmerhåren som kallas Kartageners syndrom. Det gör att man är extra infektionskänslig och ständigt snuvig. De flesta män som lider av Kartageners syndrom kan aldrig få barn på naturlig väg och har nedsatt hörsel.
Detta går att läsa om här: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,510010,00.html

och nu till n00b-frågan

2: Har lyckats blanda ihop alla vampyr-filmer/spel/böker etc och funderar nu på om det finns demoner i ww's värld...

mvh SteffeB

*Situs Inversus – Innebär att alla kroppens organ är spegelvända. Det är ett tillstånd som uppstår tidigt i fosterstadiet och drabbar ungefär ett barn på 10 000.

Ps. svenskamagic.com är nu uppdaterad, för dig som är lagd på det hållet ds.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Angående Meriten... I förra regelversionen (alltså inte den nya) fanns det en Merit som kallades för Misplaced Heart (tror den låg på 2 eller 3 poäng) som täcker upp mycket av första delen av ditt förslag. Att vampyrer går omkring och är snuviga ser jag tyvärr inte heller någon funktion i. Sorry :gremfrown:

Däremot tackar jag för informationen om tillståndet. Hade inte hört talas om det förut. :gremsmile:

Angående fråga två... Det finns demoner i World of Darkness - det skildras i rollspelet "Demon - the Fallen" (återigen, nu talar jag om de gamla reglerna och inte det nya WoD).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Situs Inversus – Innebär att alla kroppens organ är spegelvända. Det är ett tillstånd som uppstår tidigt i fosterstadiet och drabbar ungefär ett barn på 10 000.
Intressant, men jag tror knappast att det skulle vara någon större fördel. Hjärtat sitter ungefär mitt i kroppen och är vridet med spetsen åt vänster (så att det är lättast att känna det på den sidan av kroppen). Om man siktar på mitten av bröstkorgen träffar man hjärtat, oavsett hur spegelvänd vampyren är.

Har lyckats blanda ihop alla vampyr-filmer/spel/böker etc och funderar nu på om det finns demoner i ww's värld...
Det finns otaliga demoner och demonliknande varelser i de olika spelen, och de fungerar på ganska olika sätt. I Mage finns det en sorts andevarelser som till sin funktion verkar identiska med mytologiska demoner, och i Demon spelar man (som Sleepwalker sagt) fallna änglar. Just denna inkonsekvens mellan spelen är nog en bidragande orsak till World of darkness nystart.
Om du vill spela ett spel med vampyrer, demoner och konsekvent mytologi kan jag rekommendera Millennium. Där finns det dessutom änglar, zombier och gudar om man tröttnar på vampyrerna, magikerna, spökena och älvorna.

/tobias

Rising

Vila i frid
Jag har faktiskt träffat en lirare som var spegelvänd på det där viset. Precis som du säger så plågades han jämnt av en djäkla snuva (eller egentligen hosta/halsproblem) då hans flimmerhår drog ner en massa skit i halsen istället för att dra upp dem. Jag föreslog att han skulle börja röka som en skorsten och bränna bort de där usla flimmerhåren, men han typ skrattade bort det, jag vet inte hur han resonerade egentligen.

Nu var han iofs inte någon vampyr, men när jag spetsade honom på en påle så... öh...

Nej, jag spetsade honom inte på en påle. Men jag var intresserad av detta fenomen. Det värsta med att vara vänsterhänt, förklarade han, var att det var så svårt att vara otrogen. Alla fruntimmer som var redo att vänsterprassla med honom missade honom nämligen helt och hållet, då han stod vid sidan om och högerprasslade istället. Ett annat problem visade sig när jag förklarade att man inte skulle "låta den vänstra handen veta vad den högra gjorde."

Hans djävla händer hade ingen aning om någonting, - så förvirrade var de.

Hö hö.

Öh, jag skulle lösa det med den fördel som Sleepwalker talade om, och väga uppd et med lökiga värden i de egenskaper som vi tycker borde vara usla för en spegelvänd vampyr.

/Rising
drog till med alla skämt han kunde komma på. Vilket inte var många (eller så värst roliga)

Robert Jonsson

Petigt... (OT)

Men nu har både Gurgeh och Rising lyckats få fel på mitt användarnamn i en och samma tråd. :gremfrown:

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Re: Petigt... (OT)

ja, precis sleepwalker hur lyckas dom =)
nä, skämt och sido, jag skulle tro att det är pga att sleepwalker är mer hur ska jag säga det, namn kanske, änn Sleepwalk. Och om folk bara läser det hastigt kanske dom undermedvetet sen när dom väl skriver det lägger till "er".

Robert Jonsson

Re: Petigt... (OT)

Försökte med det i början då jag valde namn, men det var alltid upptaget så jag tog bort de två sista bokstäverna i det hela. Därav är det bara sömngång :gremtongue: