Veterantips
Har inte varit med lika lange som du, men 18 ar har anda satt sina spar i hur man ser spelande och rollspelande. Har helt lagt av med andra spel sedan jag fastnade for White-Wolfs system och deras WOD-baserade spel.Vad jag forst och framst fastnade for ar hur man bygger upp en karaktar. Genom den frihet man har i Storytellersystemet, tar man i mina ogon karaktaren till en parallell verklighet som inget annat spel lyckas med. Varfor? Jag tycker personligen att ett spels regelverk genomsyrar allt ifran en fight, till hur karaktarer kanns och verkar. Har man inte denna asikten kan man sluta lasa detta inlagg, for resten av det jag skriver utgar fran det. [...lat sjalv en spelare vid ett tillfalle vara en Ventrue som utgav sig for att vara en Tremere. Detta fungerade genom att lata karaktarens mentor vara inflytelserik och nagra maktiga Ventrues vilja att infiltrera Tremere, kidnappning med intra-Klanbaserade Blood bonds (Ventrue=Regnant, Tremere=Thrall), samt genom att forhaxa spelarens karaktar med en tung ritual (egen, lvl 6, Blood Line Impostor) och ge denne en ockult bakgrund och en dot i Thaumaturgy. Hon tyckte det var jattespannande da ingen annan i gruppen visste nagot. Hon kampade hela tiden for att sabotera (framst socialt, men aven praktiskt) for Tremere utan att tillkannage sin agenda...]Ta tid pa er nar ni skapar varje karaktar, ga igenom varje del av dennes liv (och icke-liv) och se till att bakgrundshistorian kanns logisk. Satt dig garna med varje spelare en och en. Pa det sattet kan du skapa intressanta potentiella konflikter, allianser och erfarenheter mellan spelarnas karaktarer.Att sedan forbereda handouts som brev och andra props tycker jag ar en ett bra satt att skapa stamning.Nagra regeltekniska tips; om spelarna skall deltaga i en langre kampanj (som stracker sig over manga hundra ar) kan det vara en ide att lata de starta som dodliga eller ghouls at en maktig vampyr, for att senare lata dem bli vampyrer sjalva. Att normalt sett lata en grupp "nyskapade" vampyrer ligga mellan generation sju och nio tycker jag ar for lagt, da de enligt WW ar valdigt sallsynta. Da kan man genom att spela genom the Embrace, lata dem starta sina vampyrliv i en lagre generation utan att det blir orealistiskt spelmassigt, och istallet lata dem utvecklas under flera arhundraden. Nagra tankar bara...///The Chronicler