Nekromanti Vampyrär?

Ingtar

Veteran
Jag undrar en vissgrej angående vampyrer, jag är inte så vidare kunnig i vampyr området om man ska säga så.

Så den här frågan är väl till de som har Vabdöda&Nekromanti
eller de som är allmänt duktiga på detta område.

Frågan:
Är det vanligt att en vampyr kan umgås med en vanlig människa utan att anfalla honom och dricka hans blod(om nu inte vampyren är helgalen och bara vill mörda och dricka bold förstås)?

Kan en vampyr ha en människa som bästa kompis. De behöver väl inte bara springa omkring med sina "egna" hela tiden?

Jag undrar detta på grund utav att jag har tänkt att kasta in lite vampyrer i en så kallad kampanj.

Om ni dessutom har något tufft,roligt,häftigt,spännande förslag till en kampanj/äventyr med vampyrer så tar jag gärna emot det.

/tack för svar i förhand.

Tesfforp

Warrior
Re: Är detta officiellt

Är detta officiellt på nåt sätt?

Skriver Anton som bara vill ha officiellt material!

Tesfforp

Warrior
En vampyr är en människa som kan vara vänner med människor. Bara det att den har sina speciella egenskaper.I N&V står det inte särskilt mycket om vampyrer (bara en vampyrreligion).

Skriver Anton svar på tal (lite iallfall)!

Arvid

Warrior
Lamior

Lamiorna skapades i denna ålders gryning, när skuggorna fortfarande flydde undan Mörkrets slut. Man hade förlorat men det skulle komma en ny tid, en ny strid och lamiorna skulle göra Mörkret mer förberedda den gången. Vem, eller vad som skapade lamiorna är osäkert även om de än gång i tiden troligen själva visste det. Vissa skrifter i lamiornas gamla stad Adarl, ger antydningar på att Grand lamia - lamiornas legendariska urfader - i själva verket syftar på ett mäktigt skuggväsen - Tanatha.
Av någon anledning verkar Skugglandet vara närmare i närheten av en lamia. De verkar även kunna styra delar av det vilket ger dem mäktiga förmågor, såsom att flyta samman med skuggorna och rubba många av de vanliga naturens lagar. Saker uppträder underligt i deras omgivning, ljuslågor kan flimmra och brinna åt helt olika håll, mörker rör sig fram från ingenstans och ljud kan fördrivas till underligheter.

Lamiorna är ett släkte som förlorat mycket av sina tidigare storhetsdagar. Deras stad är förlorad och bebos av den forne Väktaren, Sammael, vilken i ett försök att rädda staden från ett hot en gång slog in en av själastenarna i sitt eget öga, vilken binder fast hans själ i kroppen och tillåter han att trotsa gudarna i en magi vars kraft sällan skådats. Vansinnet härskar i hans stad, tillsammans med ett uråldrigt väsen, hämtat från Skugglandet.

Lamiarådet har aldrig blivit lika enat igen och medlemmarna finns nu främst i Jargien och Drunk där de smider planer inför det nya mörkret. De är dock inte utan problem. En fraktion bröt sig för tusentals år sedan ut ur Rådet och flydde till Västlanden. Rådets utsända antyder att de planerar nåt, tiden för deras slutgiltiga hämnd verkar närma sig. Som om inte detta vore nog finns en splittring inom rådet. Någon av medlemmarna misstänkts ha väckt Na'Athel, rådets gamla fiende som en gång infångades och fängslades i en av stenarna. Vem förrädaren är utreds av Rådets trognaste män och allt mer bevis pekar mot en torn i ett träskt i södra Drunok, vars ägare ryktas ha de underligaste besökarna...

Helmgast

Det som står i utgivna böcker är officiellt, på riktigt. Det som står på www.neogames.se och i diverse speltidningar är "officiellt". Allt annat är icke-officiellt, såsom Krilles brytregler.

Helmgast
Teologi är inte alltid så enkelt... [ANT]

Sen finns det ju en FAQ för att klura ut sånt. Det ordnar sig.

Pendragon

Swashbuckler
What the FAQ!?

Sen finns det ju en FAQ för att klura ut sånt.
Jaså verkligen? Neogames officiella FAQ nämner inte jota om varken Eyra, Kera eller eyrentigrinnorna. Kraggarna nämns ett par gånger, men inte i samband med nåt religöst. Finns det fler FAQ:ar?

Det ordnar sig.
Så nu kommer alltså Neogames gå emot sin policy att inte säga emot något som nämts i tidigare moduler? (Kera och Eyra nämndes senast (mig veterligen) på sidan 104 i Vapenmästaren, under Mynd).

/Joel - som borde skriva ner och strukturera sin teori om Kraggs och Eyrens religösa schism, och hur den har lett till ett segregerat samhälle

G

Guest

Guest
I modulen Vandöda och nekromanti står det inget om vampyrer därimot stårdet om lamia som liknar vampyrer :gremlaugh:

Helmgast
Re: What the FAQ!?

Erratan kanske kan uppdateras. Och Erratan är ju till för att säga emot publicerat material.

Pendragon

Swashbuckler
Re: What the FAQ!?

Coolt. Betyder det priserna på vapen och Asharinas demografi också hamnar i erratan?

/Joel - som står i valet och kvalet mellan ett svärd och 20 kor.

Sankt Creigh

Warrior

Nu gjorde du mig sjukt nyfiken på Krilles brytregler... vad innebär de?

/ Creijan