Nekromanti Vampyr-rollspel?

solvebring

Superhero
Jag är ständigt sugen på att spela nya rollspel. Som ni säkert sett har jag undrat och hört i olika trådar om diverse nya rollspel osv. Senast har jag fluktat efter Götterdämmerung... Saken är den att det dock aldrig blir av att jag spelar några nya rollspel för att jag inte köper något... Det är dyrt tycker jag, och med studiebidrag en gång i månaden kommer man inte långt eftersom man inte kan lägga alla, eller majoriteten av slantarna på rollspel.

Just nu SL:ar jag DoD, vilket jag alltid gjort, har även varit spelare i det väldigt mycket. Jag spelar också N2 och Viking där jag är spelare - fast de spelar vi väldigt sällan. 9-10 utav våra rollspelskvällar SL:ar jag DoD. Det blir lite tjatigt efter några år...

Till nya rollspel igen... Någon dag har man pengar till det, det gäller bara att vänta eller ta sig i kragen, därför fortsätter jag flukta efter fler spel, vill ha info etc.

Nu har jag börjat fundera på Vampire-spel igen. Men då har jag några frågor...

Vilka Vampire-spel finns det?

Vilka rekomenderas mest?

Är alla vampire-spel på engelska?

Hur är det att spela det och det spelet? - (info, recension etc.)

MrG

Swashbuckler
Vad menar du för spel?

Menar du white wolf uppsjö av storytellersystem (Vampier, Werewolf osv) eller är du ute efter att spela just vampyrer?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vampire: the Masquerade, Vampire: Dark Ages och Vampire: the Requiem - samtliga från White Wolf. The Masquerade är originalet, med vampyrer i nutid som är uppdelade i klaner som hatar varandra (mer eller mindre). Dark Ages är precis samma sak fast på medeltiden. The Requiem är dem nya omgjorda versionen, men i grunden är det samma spel.

Vilka rekomenderas mest?
Av vampire-spelen rekommenderas The Requiem, eftersom det fortfarande finns i tryck. (Det gör kanske Dark Ages också, men jag rekommenderar ändå The Requiem mer.)

Ja. (Om det inte är så att de finns på spanska eller franska också utan min vetskap. På svenska finns de i alla fall definitivt inte.)

Om du däremot frågar efter spel där man kan spela vampyr och inte efter spel som heter vampire vill jag rekommendera Millennium. Där kan man dessutom spela något annat om man tröttnar på vampyrerna. Det är dessutom på svenska, och gratis.

/tobias

Snow

Swashbuckler

Vilka rekomenderas mest?

Hur är det att spela det och det spelet? - (info, recension etc.)
Det finns ett spel som heter millenium. Det är skrivet av Gurgeh . Det är inte ett renodlat vampyrspel utan man kan spela alla möjliga olika slags odödliga och odöda. Andar, mumier, zombies, magiker, gamla gudar etc etc.

Det är på svenska och reglerna är enkla.

Nackdelen är att vampyrer inte är så detaljerade som i ett renodlat vampyrspel. Man kan dock falla tillbaka på magiregler och liknande (det finns tre magisystem i Millenium: formelmagi (som i Drakar och demoner) Sann magi (Ars magica och Mage) samt telepati (som i öhhh... Psioniker alltså). Detta är bra, IMHO, det blir stor variation.

Summa: Gratis och på svenska men mer att göra för SL. Vill man ha något färdigserverat är det inte rätt. Gillar man att pula själv är det helrätt.

Edit: Sorry Tobias, stavade fel på ditt nick...

solvebring

Superhero
Hm, låter riktigt skoj. Det låter som det jag är sugen på. Att spela vampyr på medeltiden lät riktigt skoj... Synd bara att det är på engelska, det blir så trögt att lära in och trögspelat en läntre tid i början för min del, om jag ens lär mig det fullständigt.

Det är väl det jag söker, inte bara medeltid, men om man säger: Renodlat vampire-spel. Fast ska allt kolla upp millenuim också, det lät faktiskt riktigt häftigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om medeltida vampyrer

Att spela vampyr på medeltiden lät riktigt skoj...
Det är en sak som irriterar mig fruktansvärt mycket med medeltidsversionen av Vampire.
1. Vampyrerna tål inte solljus.
2. Endast ett fåtal av vampyrerna har mörkersyn.
3. På natten under medeltiden var det fullständigt kolsvart!
Alltså måste medeltidsvampyrerna bära runt på lampor så fort de ska kliva utanför dörren, om det inte råkar vara en natt när månen är extremt full. Det känns lite fånigt. De vampyrer som beskrivs i White wolfs spel känns anpassade till dagens storstäder, inte till historisk miljö.

(Jo, jag vet att det är en liten skitsak egentligen, men det är sådant jag gillar att irritera mig på. Hela "vampyrer är rovdjur"-konceptet faller samman för mig om nästan varje vampyr är tvungen att springa runt med en oljelampa för att kunna se sitt byte.)

/tobias

solvebring

Superhero
Re: Om medeltida vampyrer

Ja, det är en skitsak. Min DoD-värld är baserad på gamla DoD av alla dess slag upptill upplaga 4 och husregler.

Jag har tagit regler och delar från allt som jag tycker här bra i de versioner jag tycker är bra. Det som inte fylls upp av sådana regler och system har jag gjort själv, samt att jag gjort hela min värld själv... Så sådana problem är inget alls för mig som älskar husregler, vilket jag finner mycket bättre - mina spelare med som det tycks. :gremgrin:

Jag gillade inte heller det du sade om mörkersyn, därför skulle jag helt enkelt göra som jag vill - alla vampyrer har mörkersyn.

Dö av solljus, ja naturligtvis... Det gillar jag, eftersom det tillhör en av de saker jag inte finner barnslig hos den klassiska vampyren. Jag gillar de klassiska vampyrerna bäst. Jag skulle göra så att alla vampyrer tar skada av solljus, utom de allra mäktigaste som har någon väldigt "fet" förmåga, eller kanske något mäktigt föremål...?

ag har vampyrer i min DoD-värld... De är av alla slag, dör av solljus gör de dock allihopa, men eftersom det är DoD finns det artifakter, ofta hos de allra mäktigaste vampyrerna eller deras klaner... Så vissa av de högre kan gå i solljus som vilken snubbe som helst. :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Dö av solljus, ja naturligtvis... Det gillar jag, eftersom det tillhör en av de saker jag inte finner barnslig hos den klassiska vampyren. Jag gillar de klassiska vampyrerna bäst. Jag skulle göra så att alla vampyrer tar skada av solljus, utom de allra mäktigaste som har någon väldigt "fet" förmåga, eller kanske något mäktigt föremål...?"

I Vampire: the Requiem finns något liknande. En av de covenants (en form av filosofiska/politiska/religiösa vampyrorganisationer) som där beskrivs, Ordo Dracul, ägnar sig just åt utforskande av vad det innebär att vara vampyr och strävar efter att gå "bortom" vampyrstadiet. Dessa kan motverka en del av de svagheter som drabbar vampyrerna, till exempel kan de göra så vampyrer enbart tar omtöcknande skada av solljus vid gryning och skymning.

Dock är en av grejerna med White Wolfs spel att det ska innebära en uppoffring att vara vampyr. Man förlorar förmågan att agera på dagen, att känna ordentliga mänskliga känslor, att leva utan att suga blod ur folk, et cetera. Dessutom kommer man förr eller senare att hamna i torpor -- en form av dödsliknande koma, under vilket man glömmer en hel del av vad man upplevt tidigare, alternativt blandar ihop det med drömmar. Detta gör bland annat att det inte finns några gamla ärkevampyrer som kan gå runt och berätta exakt hur det var för tretusen år sedan -- de kan inte skilja verkligheten från drömmarna.

Men visst, om man vill spela det på det viset finns det en hel del utrymme för att röja runt och vara badass.

solvebring

Superhero

Men visst, om man vill spela det på det viset finns det en hel del utrymme för att röja runt och vara badass.
Jag hoppas för all del att jag inte råkat glorifiera sådant spel någonstans, för det är verkligen inte det jag söker. Jag söker den underliga mystiken och den underhållande spelkänsla som vampire-spel verkar erbjuda...

Ulfgeir

Swashbuckler
Gjordes även en GURPS-variant av Vampire: The Masquerade.

Sedan till spelet Chill (Den första utgåvan översattes till svenska som Chock) så fanns ett supplement där man kund espela spöke, vampyr, varulv eller mumie. Det supplementet kom före White Wolf-grejerna (kom 1986).

/Ulfgeir

BraidsMamma

Veteran
Hallå.. ni glömmer Angel RPG.... :gremtongue:

Skämt åsido så är det ju ett riktgit kul rollspel (om man gillar serien) men kanske inte riktigt det man tänker på när folk säger vampyrrollspel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det där supplementet låter intressant. Kan du berätta mer? Med tanke på att man ofta ser WW som de första att ha vinkligen att man "spelar monstret" undrar jag hur detta sköttes i Chill.

Big Marco

Läskig
Ja, Creature Feature heter det. Asball!

Senaste gången röjde vi runt i Göteborg - jag var en övervintrad 80-tals-yuppie-vampyr som fick Patrick Bateman att te sig som en korgosse (vårt Chockspelande var inte fjantskräck - utan HORROR!!!).

Just - hans theme song var True Faith med New Order. Jag är svag för musikvideos där två personer örfilar varandra i takt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Som Marco Behrman skrev så hette supplementet Creature Features. Fanns en del småkul illustrationer i spelet. Framsidan pryddes vill jag minnas av en varulv som stod och lagade mat bakom ryggen på några människor.

Tja, vad jag minns så fick man erfarenhet för att stoppa de "onda" medlemmarna i S.A.V.E. och genom att göra livet surt för de som var ens byte.

Fanns regler för hur de olika varelserna kunde bli tuffare och lära sig nya förmågor som gjorde dem ännu tuffare. Hur man hade blivit någon av de olika varelserna var inte alltid helt logiskt.

Var lite tanken av "monster-bash" där de olika varelserna kunde och eventuellt skulle slåss mot varandra.

Har inte kvar mitt ex, då jag sålde det på Lincon för massa år sedan tillsammans med allt annat till Chill 1st edition, så jag går ur minnet här.

Jag vill även minnas att själva grundreglerna inte var vidare bra.

/Ulfgeir

cogitare

Swashbuckler

1. Vampyrerna tål inte solljus.
Vad är felet med detta? Det är väl ett klassiskt drag bland vampyrer att de inte tål solljus? Jag skulle vilja säga att jag ogillar det motsatta i de flesta vampyrfilmer som görs. Dvs. att förr eller senare så kan man ge sig faan på att vampyerna hittar ett sätt att vara ute och klampa på dagen. :gremfrown:

2. Endast ett fåtal av vampyrerna har mörkersyn.
Om man lusläser sina regler så står det faktiskt(i varje fall i Requiem och Masquerade) att Kindreds har bättre mörkersyn än människan. Men du har helt rätt i att Auspex eller motsvarande förmåga krävs för att se när det är totalt kolsvart.

C.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Det är väl ett klassiskt drag bland vampyrer att de inte tål solljus?
Så klassiskt är det inte. Dracula verkar inte ha några problem med solljus, till exempel.

Men det var inte just att de inte tål solljus som jag hade problem med, det var att de inte tål solljus i en miljö där alla håller sin inomhus med låsta dörrar efter att solen gått ner och det är fullständigt becksvart ute om det inte är fullmåne. Nattlevande vampyrer utan mörkersyn fungerar i en modern storstad där det är ljust och det finns ett nattliv att äta av, inte på medeltiden när det är svart och maten gömmer sig i sina hus.

/tobias

Ymir

Liten kantbaron

Fast det ska sägas att WW tar upp den där problematiken i Dark Ages-modulerna. Alltså, de påpekar just att solljusproblemet begränsar vampyrerna i långt större utsträckning, och att mänskliga tjänare som kan utföra dagtida bestyr därför blir långt mycket viktigare; att vampyrerna har svårare att maskera sig för och interagera med människor, etc. Så de viftar inte bort problemet. Dessvärre gör de det inte mindre heller; och i mitt personliga tycke är det, om än intressant, alldeles för begränsande för att vara rollspelsvänligt. Så jag håller med dig i sak. När jag spelat Vampire i historiska miljöer har vi alltid gjort en grej av att minska känsligheten mot solljus; antingen generellt över alla tidsepoker, eller så tänkte vi oss att solljuset blev farliga reoch farligare längre fram i historien i takt med att Gehenna drog närmare. Det passar väl ihop med konceptet i WoD om att magi och magiska varelser gradvis försvann från världen efter medeltidens slut. I endera fallet har unga vampyrer av hög generation alltid varit mer resistena mot solljuset än äldre och mäktiga vampyrer emellertid, för att ge neonaterna en liten fördel gentemot de äldste. Oftast hade vi inga regelmekanik för det, utan improviserade bara, WoDs regelsystem suger ändå getpung, men jag har början till ett regelutkast som jag kan bifoga. Jag är inte nöjd med det dock, så det är bara utifall att någon skulle vilja spinna vidare.

- Ymir, bifogar

Gordeg

Hero
Solkänsliga vampyrer (OT)

Jag läste en notis om en intressant teori för några år sedan. Någon spansk forskare hade funnit ett samband mellan utbredd förekomst av rabies hos människor i Europa och de Europeiska vampyrmyterna. Kommer inte ihåg vilket århundrade han snackade om.

En människa med rabies/vattuskräck är överkänsliga för starka stimuli som höga ljud (tex från ett forsande vattendrag) och solljus. Deras muskelkramper kan få dem att se förvridna och grimaserande ut, och de blir tillräckligt agressiva för att kunna bita människor som stör dem...

Så det är inte helt omöjligt att de stackars rabiessmittade, osociala och icke vattendrickande människorna gav upphov till flera av de klassiska vampyrmyterna i Europa.

Gordeg