Nekromanti Vampyr-rollspel?

Arfert

Facit
Re: Om medeltida vampyrer

har inte dracula Problem med soljus? han har väl MASSOR med problem med det i boken (bram stokers roman)? Eller har jag missat nåt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spoiler: Dracula

har inte dracula Problem med soljus? han har väl MASSOR med problem med det i boken (bram stokers roman)? Eller har jag missat nåt?
Nu var det 12 år sedan jag läste den, så jag kan inte ge någon fullständig redogörelse. Jag uttryckte mig lite onyanserat också. Dracula är tydligen inte speciellt förtjust i solljus, men det är helt klart att det inte är dödligt för honom. Eftersom jag är lat orkar jag bara leta reda på ett citat:

"Medan jag såg honom [Dracula], fick hans ögon syn på den sjunkande solen och den hatulla blicken förbyttes i triumf."

Av den meningen kan man dra slutsatsen att Dracula blir glad när solen går ner, men att han kan titta på den utan att förvandlas till aska eller ens bli överdrivet solbränd. (Han blir istället förvandlad till aska fem meningar senare av fysiskt våld.) Någon som läst boken mer nyligen och vill fylla i några detaljer?

Tillägg:
Jag fyller i några detaljer själv. Såhär står det i wikipedia: "It is also notable in the novel that Dracula can walk about in the daylight, in bright sunshine, though apparently without the ability to use most of his powers, like turning into mist or a bat. He is still strong and fast enough to struggle with and escape from most of his male pursuers, in a scene in the book. Traditional vampire folklore does not usually hold that sunlight is fatal to vampires though they are nocturnal. It is only with the film Nosferatu that the daylight is depicted as deadly to vampires."

Wikipedia gör alltså samma tolkning som rollspelet Chock: att Dracula inte kan använda sina krafter på dagen. Jag snodde själv den varianten på vampyrkrafter till Millennium eftersom jag ville ge vampyrer möjlighet att vara verksamma på dagen så att de skulle kunna interagera med andra odödliga utan problem, men ändå ville visa att de helst var nattvarelser.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Nu har jag inte så värst stor erfarenhet av Vampire, men vi spelar i den Victorianska eran, och bara det lägger ju ett mystikens skimmer över spelet. Vet inte om det är en grundbok eller någon sorts modul som man lägger till ett vanligt Vampire.

Sedan kan sägas att Dark Ages : Vampire och Vampire : Dark Ages är olika (liknande, men ändå olika) spel.

Nightowl

Champion

Det verkar ju vara bristen på mörkersyn som är problemet (eller i alla fall möjligheten till mörkerorientering; i Angel verkar det t.ex. som vampyrer inte nödvändigtvis ser så bra i mörker, men deras luktsinne och hörsel är så bra att de inte har allt för stora problem).

Erik

Lorindor

Veteran

Inte att förglömma deras hat jämt emot kristendomen, att de inte kan beträda välsignad mark och speciellt att det kristna korset får dem att rygga undan.

Om jag inte misstar mig helt när det gäller medeltida arkitektur så brukade det finnas minst ett kapell i varje slott på medeltiden. Och brukar inte vampyrer ha en förkärlek till gamla slott? Det blir åtminstone en sal, eller i bland en hel flygel som de aldrig kan beträda...

Och på medeltiden gick väl var och varannan person med ett kors om halsen, vilket rimligtvis borde minska antalet möjliga byten.

Visserligen vet jag ju inte hur vampyrers kristendomsfobi nyttjas i olika vampyrrollspel, eftersom jag aldrig spelat något sådant, men sådana gamla myter känns lite konstiga när man tänker efter lite. För att inte tala om den omotiverade allergin mot vitlök.

- Lorindor

Rickard

Urverk speldesign

"Inte att förglömma deras hat jämt emot kristendomen, att de inte kan beträda välsignad mark och speciellt att det kristna korset får dem att rygga undan. /.../ Visserligen vet jag ju inte hur vampyrers kristendomsfobi nyttjas i olika vampyrrollspel, "
I Vampire: The masquerade så är (har jag för mig) det nedtonat (för jag har bara fått detta berättat för mig av brorsan - själv har jag inte spelat spelet).. Vampyrer i det rollspelet har det som myt enbart, men däremot så kan en stark tro skapa en äcklande känsla för dem..

Här är ett inlägg jag kom att tänka på:
Goth och blandat (angående vampyrer som sexskräck = föråldrad skräck)

Här är två bonusinlägg:
Sexig skräck

Nä, jag går fan bet på det här.. Försökte hitta ett inlägg av Rising där han gjorde en (i mitt tycke) intressant analys av Vampires klaner och att det var delar av uppväxten under tonåren.. Om hur det var att vara en outsider (hittade bara evolutionsskräckinlägget) och hur klanerna visade det.. Jag har nu ögnat igenom mängder av Risinginlägg och förlorat 14 SAN och fått 6 skratt..

Ok, nu hittade jag skiten.. Sökte på "utstött" efter att plöjt igenom trådar och hittat "outsider".. Fatta vad jobbigt det här var.. :gremlaugh: Synd bara att analysen bara var på ett kort stycke.. Mindre än vad jag hade för mig..

Re: Skräckkampen: KULT vs Marvel Super Heroe (femte stycket)

Poängen med att söka reda på inlägget är att Vampire: TM inte handlar om vampyrer i traditionell betydelse..

/Han som hittade guld när han sökte efter vatten på skräckforumet (alltså bra trådar, men ingen användning för dem)

PS. Signaturen är nu felaktig, men jag låter den stå.. Sedan kände jag för att babbla lite, därav textmängden DS.

Havoc

Swordsman
Om du inte vill läsa mycket text på engelska så kommer du nog få problem med alla vampyrspel från White Wolf. Genomgående har de en detaljerad värld att sätta sig in i.

Om du tror dig klara detta så rekommenderar jag Vampire: The Requiem (plus grundreglerna World of Darkness rulebook). Rent objektivt för att det går lätt att få tag på och att det släpps nya tillbehör. Subjektivt för att jag anser det vara den bästa versonen av Vampire.

Fast nu kom jag på att du inte behöver läsa en hel bok eller betala pengar för att testa. Ladda ner gratiskampanjen från WW:s hemsida:
http://www.white-wolf.com/downloads.php?category_id=14

Annars är nog Millennium det bästa alternativet.