Nekromanti Vampyrer i Eon

pingas

Warrior
I beskrivningen till magin Heliotropisk Insolation står det: Vampyrer kan skadas av sol-ljus eller något liknande.. Finns det vampyrer i eon? har aldrig hört talas om det innan och jag blev förvirrad. Om det finns, vart kan man få tag på den informationen?

pingas

Warrior
Re: Ja. I nekromaniti och vandöda[NT]

aha, men dom går ju inte under samma namn. vad förvirrande :gremsmile:

Poseur

Swashbuckler

Finns mycket som är lika men inte går under samma namn young padawan

/Poseur ser på star wars

pingas

Warrior

Jahapp, kan man få en hint om vart informationen står i så man kan köpa rätt bok/böcker? :gremsmile:

Poseur

Swashbuckler

Japp i VANDÖDA & NEKROMANTI. Det är en egen bok till eon. Finns att köpa hos neogames.se(se länk)

/poseur planerar eonäventyr nu

Ondskan

Veteran

VAmpyrerna i EON kallas ofta vid namnet Lamia. Och infromation finns som sagt i modulen Vandöda och Nekromanti.

Carl Johan Ström

Swordsman

Det finns också Vrakylaker som också kan ses som en sorts vampyrer (även om de fungerar helt annorlunda).

Poseur

Swashbuckler

ååh nej påminn mig inte om detta ondskefulla ting i eon!

/poseur älskar dom men vill helst inte stöta på en.

Fienden

Hero

Vralylaker måste ju vara den vackraste varelse i hela Mundana!

Hade ett äventyr med Vralylaker som bodde under en stad.
3 döda. 1 överlevande.
Jag njöt varje sekund.

pingas

Warrior
Re: Vacker nej, cool ja som fan! [nt]

Ett till bevis! I boken "Geografica Mundana" finns det tillochmed ett äventyr med Vampyrer (notera: dom skriver Vampyr i boken). För att se detta med egna ögon kolla på sidan 39 i stycket "Blodskärlek". Juste, i samma avsnitt om Damarien så står det om en adels-släkt som heter Van Culnar och den är utpekad som vampyrer. Det måste ju ligga något bakom, eller har Neogames bara varit lata att inte skriva något om dem? Sen skulle jag gärna villa veta om en insekt som gick in i kroppen på något vis, eller är det en vrakylak?

// Zellox

Ondskan

Veteran

Finns även viss information om Lamia/vampyrer i Legender och Hemligheter. Mycket intressant bok för övrigt.

Regmolar

Swashbuckler

En hänsyftning till vampyr i Eon är en hänsyftning till lamian, som är Eons vampyrer. Lamia är bara den "vetenskapligt korrekta" termen för den typen av blodsugande vandöd, som mest skiljer sig från "standardvampyren" genom hur de skapas och genom sitt band till en viss gudinna. Mer om det i V&N, L&H och troligen i Damarien med, när den kommer.

"Insekten" är nog vrakylaken, även om jag tycker det liknar en överdimensionerad och gravt muterad hjärtklump...

Har använt den och lät den besätta en försupen präst i Davals slum som helt och fullt trodde att det var St Pancruz som talade till honom och bad honom samla ihop en armé till att frälsa världen, eller så.

ermine

Warrior
van Culnar

Juste, i samma avsnitt om Damarien så står det om en adels-släkt som heter Van Culnar och den är utpekad som vampyrer. Det måste ju ligga något bakom, eller har Neogames bara varit lata att inte skriva något om dem?
Det finns inte särskillt mycket officiellt material om släkten van Culnar ännu, men det är möjligt att det kommer lite info om dem och deras relation till lamiorna i Damarienmodulen. Kortfattat kan sägas att van Culnar är en av landets äldsta släkter och lever rätt isolerat i nordöstra Damarien, i grevskapen Culnar och Harvada. Harvada, det mindre av de två, beskrivs lite närmare i äventyret Av Blod Komna (del 3 i Sylfens Vrede). Dessutom beskrivs i det äventyret lamiorna Luissa van Culnar, Selima van Culnar och Orloc van Culnar.

Vill du veta mer om Lamiornas religion och de människor som tillber vampyrerna så finns förutom Vandöda och Nekromanti även info i Av blod kommna och Religioner.

pingas

Warrior

vilken sida i legender och hemligher är det jag hittar inte informationen

Regmolar

Swashbuckler

Nu när jag såg efter nämns det mest i förbigående, men på sid 57 finns en äventyrsplats och deras gudinna nämns i texten om Mörkret. Mest information finns i V&N.

DesertRain

Hero

Lamia - vetenskaplig benämning. Samma som i våran värld där alla djur och växter har ett latinskt namn som ingen använder till vardags.

Vampyr - Vardagsnamnet, det folk använder när de pratar till vardags.

Lamia=Vampyr.