Re: Jiangshi (hoppande vampyr)
Varför inte? Låter ju som ett monster som skulle passa stilen i monsterboken, ju.
Nej, jag skall säga vilka vampyrerna i Eon skall vara. Låt mig presentera det främsta och mest berömda Hongkongfilm-monstret av dem alla:
Jiangshi, "Hoppande vampyr":
Jiangshi ser ut som spensliga, undernärda människor med asiatiskt utseende, lätt blåaktig hy, röda, lysande ögon och långa klor på fingrarna. De går klädda i trasiga gamla kinesiska drakrockar. Det speciella med Jiangshi är att de bara kan förflytta sig hoppandes jämnfota. (Därav namnet, "Hoppande vampyr". Vidare är de helt ointelligenta (Typ Psyke=1 i Eontermer), och bara ute efter att döda. De suger heller inte blod i egentlig mening, utan vill snarare äta sina offer, eller bara bita dem, vilket i sinom tid kommer att resultera i att den bitne också förvandlas till en hoppande vampyr.
Enda sättet att sätta stopp för en Jiangshi är att fästa en liten papperslapp med små kinesiska visdomsord på den, helst i pannan. (Klister rekommenderas). Jiangshin försvinner då efter en stund i en liten rökpuff (eller på annat spektakulärt sätt). Ett annat sätt att stoppa den temporärt är att kasta ris av god kvalitet framför dess fötter- den måste då stanna och räkna det innan den kan fortsätta hoppa efter en. Att äta just ris i oerhörda mängder är för övrigt enda sättet att bli botad om du blivit biten av en Jiangshi och håller på att förvandlas till en.
Dessa monster skulle passa jäääääättebra i Eon, tycker jag...
- Ymir, har sett aaaaalldeles för mycket Hongkong-film...