Nekromanti Vampyrer

Allanon

Veteran
Re: Kontrar vidare [OT]

dock så är inte eon en fantasy värld... eon är mer som hur medeltiden skulle vara fast med magi och olika raser. dock så kan man inte vara ta med ditt och datt. utan tar man med alver så måste dvärgar hänga med... därför tycker jag att vampyrer ska hänga med. man får ingen helhets känsla.
sedan med mystik och sånt är det lite hur som helst med det. när vi spelar låter jag inte spelarna få veta ett SKIT. om de tex skulle möta en människa från framtiden (absurt exempel men i teorin) skulle jag inte beskriva hur de såg ut, utan hur RP såg på dem... om nån drabbats av pesten i närheten beskriver jag inte hur bölderna ser ut utan jag ÖVERDRIVER! detta för att få fram skräckkänslan som vanligt folk på den tiden kände för pesten o.s.v. gör man så kan t.o.m. det vara läskit att gå på toa, =P

Pedicabo ego vos et irrumabo

KoRn

Douggie

Warrior
Jag varken vill eller behöver veta vad som händer med dem.
Vampyrerna hör inte hemma i Eon.

...now I know...

Krille

Super Moderator
Re: Kontrar vidare [OT]

"dock så är inte eon en fantasy värld.. eon är mer som hur medeltiden skulle vara fast med magi och olika raser."

Onej. Är det en sådan värld du är ute efter, titta på Chivalry&Sorcery. Då får du ett tyngre regelsystem på köpet. Och utan vampyrer där med, för övrigt.

Eon är i högsta grad fantasy, och har ingenting gemensamt med medeltid. Teknologi blandas hejvilt från antiken till senmedeltiden, samhällen har inget eller väldigt lite gemensamt med medeltiden, et cetera. Visserligen är Eon jordnära fantasy, men fantasy är det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Kullendorff

Warrior
Men ..

Om vi bortser ifrån din personliga syn på saken så kan du vi väl nog komma fram till att den stora marjoriteten av spelare ute i Sverige VILL ha lite fakta om ovan nämda varelser. Så att vi kan involvera dom i våra kampanjer. Och jag tror inte NeoGames behöver oroa sig, vi kommer köpa modulen när den kommer iaf (bevislgen så vart folk dumma nog att köpa M&V och Spelarens Handbok).

MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."

Krellh

Warrior
Du är en mycket sjuk man, Hatten :)

*skrattar* SÅNA vampyrer vill jag se!!! Det vore definitivt en omväxling från WW's urtvättade klichésugar...ehh....blodsugare menar jag ;-))))

BTW, skulle inte dom däringa vampisarna passa bra in i Playelf? :)

/Tobbelobbe

Evil Peter

Hero
Re: Förvåning!

Om nu Vampyrer SKA finnas i EON (kliché) så för bövelen, gör dom fett annorlunda än i andra rollspel.

Visst, det vore nog kul men jag tycker, med min begränsade kunskap, inte att t.ex. dvärgar och alver är speciellt revolutionerande i Eon. De bygger väldigt mycket på de traditionella mallarna och därför kräver jag inte att det ska vara någon stor ändring på vampyrer. Det finns redan en väldig massa vampyrtolkningar att plagiera så det är nog inte lätt att hitta på något nytt och få det bra. Personligen gillar jag verkligen vampyrer och som vanligt behöver man ju inte använda dem bara för att de kommer med i en modul.

C

Björn Hellqvist

Swordsman
Och

Varför kan inte folk acceptera att konstruktörerna inte vill ha med monster som de inte anser passa in i deras värld? Vampyrer är så inihelvete uttjatade. Vem som helst kan lägga in dem i sin egen kampanj, men begär inte att modemonstret nummer ett har tillträde överallt - vampyrer måste bjudas in ;-)

http://www.algonet.se/~enda

smaffy

Hero
rödvin

men.. tänk er att någon nisse på neogames gör en liten modul där vampyrerna är som i vampire-rollspelet. altså, att de springer omkring på fester och dricker rödvin. hur kul hade de varit? om någon vill ha odödliga och underbara varelser så har ni ju redan alverna..

det hade varit mycket tuffare om nån gjorde vampyrerna som de var enligt den första deffinitionen.. med vissa modifikationer. de ser ut som motorsågsoffer, luktar soptipp och måste käka blod för att överleva.. med rellativt psyke.. och sen tror folk att man kan ha ihjäl dem genom att spika pålar eller spraya vitlök på dem, naturligtvis är det fel.. de kan ju ta skada av solljus..

varför inte göra så att vampyrerna är nån sort demonsort..? då kan de ju ha tuffiga förmågor som att de inte syns i speglar och så.. [color:"red"]=oP</font>

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Sodivra

Champion
Bra! [NT]

Duktig pjke!

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

hatten

Swashbuckler
Re: Du är en mycket sjuk man, Hatten :)

Skratt vampyr / Ironi vampyr
STY *8
TÅL *2
RÖR *30 ( används framför allt för att kittla sina offer )
PSY *300 ( Skratt vampyrer har alla stort EGO och tror sig vara smartare än normala i mitt fall stämer det )
SYN *1,5
HÖR *1
Skrattvampyrer livnärs sig av skrattvibrationer i luften genom att slänga ut sig lustiga skämt och dålig ironi lockar dom sina offer till att skratta riktigt onskefulla Skrattvampyrer slutar inte utan forstätter att skämta tills offret har fått skrattkramp.
( Inget har hittils dött av en Skratt Vampyr men kraftig träningsverk hos magmusklerna kan uppstå )
Humorlösa personer kan med sin brist på humor lätt få en skratt vampyr att lämna lokalen.
Kryddstrak mat kan få en Skratt vampyr att avsluta alla sina skämt tills han har ätit upp all mat..
En Skratt Vampyr flyr vid åsynen av Tvåloperor specielt snappt flyr dom om man visar Dokhus såpor som "baren/Big Brother/radio"

Livet är en gåta utan enkla svar.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Förvåning!

Med tanke på att Eon är så okliché i övrigt menar du.. Med sina alver, dvärgar, orcher och troll eller?
Fast håller med om att den Karpatiska greven knappast passar in i denna blandning av standardiserad fantasy.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Därför

Av två skäl. För det första, Anne Rice lyckades med konststycket att få dem uttjatade. För det andra, Mark Rein*Hagen lyckades ta bort mystiken med dem.

Dvärgar och Alver är ju inte uttjatade... Eller?
Och sedan så måste man ju inte göra Vampyrer i stil med Rice eller Hagen. Lika lite som man behöver göra Dvärgar och Alver i Tolkien stil (även om de för det mesta blir nästintill blir exakta kopior av Tolkiens alster).
Men annars så skadar det ju inte att komma på några raser själv. Men eftersom Eon är detta lands Kliché spel NR 1 så passar det ju utmärkt med både Alver, Dvärgar, Drakar och Orcher.
Och eftersom Vampyrer finns med i nästan allt så vore det ju underligt om de ej skulle finnas med i Eon.

hatten

Swashbuckler

Okej Eon har alver men dessa alver skiljer sig rejält från tolkiens alver.
I och för sig de har många ytligalikheter men genom förbannelsen så har de ändå tycker jag fått en egen identitet.
Sen det faktum att istället för att låta alla alver vara trädkramande poesi älskande överklass fjantar ( som är vanligt i rollspel ) så blir några lite mer åt Whisky drickande säckpipe spelande höglands barbarer vilket JAG tycker är Coolt.. ( och I min kampanj där dricker Learam Whisky och fnyser åt Tihsm & Sanarie alvernas Vin )

Dvärgar Uj här är det äkta 1.1 dvärgar va ?
Fel dvärgarna i Eon är och har en klassisk rollspels dvärg känsla men de är ändå unika genom att de är anorlunda de är inte "magiska" utan de känns äkta på ett sätt som DoD aldrig har lyckats eller D&D inte ens kommer nära.

Orcher tja Dvärgarnas namn på härjare Tiraker är orcher själv så vägrar jag låta de använda det..
För genom boken "Tiraker" så vart de individer som går att spela..
Frakk Tiraker är det närmaste orcher man kan komma men läser man boken så inser man att de inte är "Monster" utan krigiska barbarer med en krigisk kultur.

Sen drakarna *hmm* jag vet inte Drakar som är dubbade riddare har jag bara stött på i Eon så helt 1:1 drakar är de inte..
så eon är inte ett klassist fantasy rollspel med Tolkiens spöke bakom varje hörn tvärt om tycker jag.
Eon på många sätt räddade fantasy spel i mina ögon återigen kunde jag se Alver och Dvärgar utan att tänka på maktens ringar.

Sen Vampyrer tja I Sagan om Ringen så finns vampyrer det är gospel genom att i Simarillion eller Sagor från midgård ( är lite osäkrt ) så förekommer en Vampyr.
Det beskrivs som mäktig och farlig.. i extrema format..

så kanske MEN OM Eon ska använda sig av Vampyrer snälla LÅT krille skriva dom DÅ kan vi få vampyrer som är unika för Eon så att vi sliper se spelarna sucka och hämta vigvatten vitlök och annat 1:1 vampyrbeskämpar medel....

Evil Peter

Hero

Vet inte riktigt om jag håller med. Om man vill kunna hävda att man gjort ett orginellt rollspel tycker jag man ska hitta på nya varelser i stället för att ta de klassiska och göra små modifikationer på dem. Det är inte orginellt.

Själv tycker jag idén att göra alver till höglandsbarbarer är kass. Det påminner om de kassa Injir i D&D. Jag gillar det inte då det motsäger så mycket som är alver imo och inte gör det på ett övertygande sätt. Gör då hellre en ny ras med sådana skillnader bland kulturerna. Dock kan alver bli lite väl gulliga i andra rollspel. Tolkiens alver var ju verkligen kapabla till hemska dåd och misstag. Se bara på Fëanor.

Dvärgar i Eon kan jag inte så mycket om men av det jag märkt ser jag ingen större skillnad mot andra fantasyrollspel. Kanske bara det att de nog är bättre egenskapsmässigt sett.

Tiraker verkar inte likna orcher så väldigt mycket men det är nästan synd. Jag skulle föredra dem som ett barbarfolk i stället för att vara fysiskt utrustade som sådana och ändå vara lika bildade som människor.

Om Krille tillåts skriva vampyrerna kommer det ju inte att komma med några... /images/icons/smile.gif Jag kan för övrigt bara komma på ett rollspel jag spelat som har de klassiska vampyrerna rakt av.

Jag kan ju avsluta med att säga att Eon är mitt favoritrollspel även om det inte märks här.

C

Blasphemy

Swashbuckler

Oj.. Men om nu alla dessa raser är så unika och Okliché så borde väl inte de kallas för Alver/Dvärgar/Tiraker.
Hmm fåse ett kortvuet skäggigt folk som lever under jord och slåss med yxor.
Odödliga (nästintill) långa och smala människoliknande varelser med spetisga öron och ett ständigt gnabb med dvärgarna.

Men visst är Alverna och Dvärgarna i Eon annorlunda Och tirakerna är helt undebart välarbetade (faktiskt den kliché ras som enligt mig är mest unik). Även om alver och dvärgar hade hetat Kluner och Burnack så skulle jag genast tänka på Alver och Dvärgar när jag läste om dem.

Så du menar att de inte är Kliché?
Jag anar inte bara Tolkiens spöke bakom vart hörn, jag anar anden ifrån nästan alla andra kliché fantasyrollspel. Men det var ju det som Neogames ville ha. Olas första utkast var betydligt mer annorlunda. Man alltför annorlunda säljer ju inte lika mycket. Och när Drakar och Demoner gått och blivit Mutant Chronicles i medeltida miljö (Chronopia allså) så fanns det ju ett hål i den svenska rollspelsmarknaden.

Jag gillar Eon som det är. Men nog är det Kliché alltid, till högsta grad. Även om de ansträngt sig för att göra om raserna lite. (vilket är en bra idé).

Jag har en känsla av att Vampyrerna kommer bli annorlunda och igenomtänkta. Är rätt så säker på det faktiskt. Men de kommer troligtvis att behålla den del i dem som gör de till vampyrer och inte bli totalt förändrade (eftersom då skulle det ju inte vara någon mening att behålla namnet "vampyr")

hatten

Swashbuckler

kliché oo vist finns det gött om kliche bland Alver och Dvärgar i Eon men du missar poängen..
Alverna och Dvärgana ÄR inte tolkiens genom att neogames har lyckats ge dom en viss känsla av individualitet från de klassiska synerna på hur en dvärg ska vara..

Jo nog kan man känna av tolkien så fort man hör ordet Alv och Dvärg men inte så att det stör när man spelar Eon.
De känns inte som 1:1 fantasy varelser längre de har lyckats göra dom egna.

Läs Dvärgar... som för övrigt är ganska standar fantasi Dvärg men ändå har känsla av liv och individualitet..

Skräck exempel kan man få genom att läsa D&D och DoD samt Dragonlance, Tolkien osv..
fantasy Dvärgar överlag har ofta schablon kopior av D&D dvärgar sällan något nytt eller kreativt förändrat sen dom kopierade Tolkien.'
Eon har ändå lyckats få mig att glöma bort alla gamla spöken från andra rollspelsdvärgar när jag läser i Eon Dvärg bok.

DET om något är strångt gjort DE känns nya..
Alverna ÄR fan nya speciellt genom Learam så blir det tydligare än någon sin att alverna INTE ÄR tolkiens.
MEN när man studerar de andra Alverna säg Thism, DE är så stolta och dryga av sig och tror sig vara så jäkla bra möjligen kan en fanatisk SS man vara lika dryg men jag tvivlar..
Sanarie uj här har vi riktiga intrigmakare och folk som väver trådar av politk för att binda folk till sitt styre.

teknist sätt är det lättare att ha Alver som skurkar än som hjältar... ( Learam undantaget )
( jag har använt dom som ärkeskurkar, som hjältar, som dryga svin, som missleda svin, och som vänner. Fast det är lättare att få Spelarna att känna avsky och hat för en dryg Thism eller en arg Roghan )

Blasphemy

Swashbuckler
Eons Alver

Jo jag tycker att Eons alver har gjorts annorlunda. Men generellt sett så är de mer lika Tolkiens alver än de standard trädkramer typerna som man finner i många rollspel (vilket är mycket bra).
Och de må vara originella för att vara Alver men hallå.
Learam är ju nästan så mycket Skotte det kan bli (säckpipor, kilt med mera). och beskrivningen av landet Alarinn är ju nästintill Skottland. Är de inte till och med indelade i klaner?

Henéa känns som pygmér.
Sanari och Thism känns väldigt mycket tolkien och Kirya känns trädkramaralv (fast ändå väligt unika). Pyar tja.. de lever ju bland människor och känns mänskliga.
Så bland alverna har vi alla olika alvtyper som man kan tänkas spela. Tolkienalver, Högländaralver, Snälla trädkramaralver, pygmé alver och ljusalver.
Lite likadan indelning i Dvärgarnas samhälle. Med magikerdvärgarna Drezin, Ghor och Roghan samt Zolod. Fast det är inte lika annorlunda som hos alverna. Finns inga Pygmé Dvärgar eller Skotska dvärgar. (fast det är det ingen som kräver)-

Nu tycker jag inte att det är dåligt. Jag tycker att Eons alver är jättebra. Men det är en mix av massor av mänsklighetens kulturer samt lite Tolkien och Vips... Så var det klart.

Det jag gillar mest med Eons alver är som sagt att man fått bort godhetseämpeln på dem. Och de fungerar exakt lika bra som diaboliska kultister som vilken ond människa som helst. Fast originella.. Njae.. det kan jag inte riktigt hålla med om.

Ehhh nu vetjag inte varför jag diskuterar det här hela tiden. Eftersom det inte löper nån vart direkt..
Men Vafasiken.

Eon är Kliché men det är ju också meningen....

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Kan bara instämma.

Nu kan det ju vara så Krille att det finns de som tycker om att spela med odöda och demoner. Och till och med Vampyrer.
Du måste ha lidigt ohyggligt när du spelade svavelvinter

"*suck* inte odöda, kom igen nu, fasiken vad trist, kan det inte vara alver eller något annat originellt"

Jag tyckar att odöda och nekromantiker är oerhört passande i Fantasyvärldar. Gärna lite originella så att de inte endast sitter i sitt torn och försöker ta över världen.

Men att det sedan står lite om dem i regelboken eller andra moduler gör väl inte så mycket. Dessa kan man ju knåpa ihop själv.
Men som sagt i modulen Vandöda så kommer det säkerligen finnas massor med intressanta odöda skapelser.

Blasphemy

Swashbuckler

Snarare mycket annorlunda för att jag ska kunna stå ut med dem.

Jag hoppas de följer standardmallen rätt så mycket (om vi nu diskuterar generella vandöda som Zombies och skelett). Likaså vampyrerna. Visst skall de göras originella och annorlunda men man skall ju fortfarande kunna se vad de är för typer av Vandöda. Ungefär som du modifierade Alver.

Men som sagt det är ju personlig smak. Du som är "Tänd" på Drakar och Alver skulle inte kunna tänka dig en fantasyvärld utan dem. Och du skulle nog inte vilja ha dem alltför annorlunda eftersom då är ju dessa en helt annan sak. (Typ som om Triakerna hade hetat Alver). Och så finns det ju de som blir tända på Skelett och Vampyrer.
Men allt är ju en smaksak. Det är ju inte så att Vampyrerna inte passar in i Eon när allt annat finns med.

Men sak samma.

Blasphemy

Swashbuckler
*garvar gott åt Hattens odöda bestiarium* [nt]

...