Att det nu finns två platser lediga i deras WoW-guild?Mekanurg said:Kan det här för återverkningar på andra sätt?
/Anders
Att det nu finns två platser lediga i deras WoW-guild?Mekanurg said:Kan det här för återverkningar på andra sätt?
Men de nämner inte rollspel över huvud taget.krank said:Måste säga att jag nog nästan tycker att Metro är fånigast; hos dem heter det "World of Warcraft-morden".
Bleäh.
Kanske inte, men det får ju dubbla meningar. Visst, det var deras gemensamma nämnare, men kommentaren målar just även ut WoW som något negativt.men när jag tänker efter så är väl inte "World of Warcraft-morden" så felvisande, eftersom det faktiskt är den gemensamma nämnaren mellan offer och förövare den här gången.
I Expressens artikel fokuseras på den anklagade förövarens rollspelsvanor på 90-talet, och spelhobbyn ges egentligen mer utrymme än mordet i sig - med egen faktaruta, och allt. Där görs en associationskedja från förövarens spelhobby och mordet. I Metros artikel beskrivs enbart WoW som den gemensamma nämnaren, inget annat.solvebring said:Kanske inte, men det får ju dubbla meningar. Visst, det var deras gemensamma nämnare, men kommentaren målar just även ut WoW som något negativt.men när jag tänker efter så är väl inte "World of Warcraft-morden" så felvisande, eftersom det faktiskt är den gemensamma nämnaren mellan offer och förövare den här gången.
Inte för att jag spelar WoW... Men i alla fall, det liksom får en ton som kan tolkas som att spelet ligger bakom det hela.
Så... man får fråga sig om nästa liknande bord kommer att vara ett "Gymnasiemord" eller ett "Ericssonmord", beroende på hur de som var på just den festen råkade känna varandra =)Arfert said:Sen har ju WoW inte mer betydelse annat än som anledning att de var på samma fest. Annars är det ju en vanlig "mördad efter festen" grej... i all banalitet.
Just det här satt jag och funderade på. "Friskis & Svettis-mord", någon?krank said:Så... man får fråga sig om nästa liknande bord kommer att vara ett "Gymnasiemord" eller ett "Ericssonmord", beroende på hur de som var på just den festen råkade känna varandra =)Arfert said:Sen har ju WoW inte mer betydelse annat än som anledning att de var på samma fest. Annars är det ju en vanlig "mördad efter festen" grej... i all banalitet.
Ja, så länge de gör mordet anmärkningsvärt så har det väl ett nyhetsvärde? Det som gör händelsen apart var trots allt att det inte rörde sig om en förövare inom familjen eller den närmsta vänkretsen, utan om en mer ytligt bekant via online-spel. Då är det i sig inte märkligt att det lyfts fram, för det är något som i alla fall jag inte stöter på dagligdags. Nästa gång någon mördas i pisten av ett ovalformat trubbigt föremål så lovar jag att du får ditt Snowboard-mord, till exempel.Arfert said:Pingis-mord?
Fotbolls-mord?
Bingo-mord?
Diskoteks-mord?
Pub-mord?
Korvkiosks-mord?
ABF-mord?
Dansbands-mord?
Snowboard-mord?
Bokklubbs-mord?
Arbetsplats-mord?
..there is no end to the possibilities!
...jag tycker anledningen till att de var på festen tillsammans är relativt oviktig, man kan nämna den i en bisats. Fast då säljer man förstås färre lösnummer.Bearnie said:Ja, så länge de gör mordet anmärkningsvärt så har det väl ett nyhetsvärde? Det som gör händelsen apart var trots allt att det inte rörde sig om en förövare inom familjen eller den närmsta vänkretsen, utan om en mer ytligt bekant via online-spel. Då är det i sig inte märkligt att det lyfts fram, för det är något som i alla fall jag inte stöter på dagligdags. Nästa gång någon mördas i pisten av ett ovalformat trubbigt föremål så lovar jag att du får ditt Snowboard-mord, till exempel.Arfert said:Pingis-mord?
Fotbolls-mord?
Bingo-mord?
Diskoteks-mord?
Pub-mord?
Korvkiosks-mord?
ABF-mord?
Dansbands-mord?
Snowboard-mord?
Bokklubbs-mord?
Arbetsplats-mord?
..there is no end to the possibilities!
Nja, det är inte ens så relevant. Att han lajvade på 90-talet är förklaringen till varför han lirade WoW, och WoW är i sin tur förklaringen till varför människorna träffade varandra. Långsökt.Arfert said:Men det som gör det irriterande är den insinuanta tonen i artikeln. Tjatet om "rollspel" som det vore nåt skumt. När det är helt jävla irrelevant, utom som förklaring varför de hamnat på samma fest.
Bara för att försäkra mig: snackar vi båda om Metro-artikeln nu? Att och varför Expressen-artikeln shucks är vi nog överrens om....jag tycker anledningen till att de var på festen tillsammans är relativt oviktig, man kan nämna den i en bisats. Fast då säljer man förstås färre lösnummer.
Det hela verkar vara ett banalt "kille blir arg när han får nobben av en tjej han träffat ute"-mord. De kunde lika gärna träffats på krogen eller vilken fest som helst där de inte kände varandra.
Men det som gör det irriterande är den insinuanta tonen i artikeln. Tjatet om "rollspel" som det vore nåt skumt. När det är helt jävla irrelevant, utom som förklaring varför de hamnat på samma fest. Men vem har inte vart på fester med till största delen människor man inte träffat innan? Jag har vart bjuden på många av olika anledningar. Det är ju inget ovanligt, och inte på något sätt anmärkningsvärt i min bok.