Nekromanti Vampyrlajvare mordmisstänkt

krank

Går ondskans ärenden
Måste säga att jag nog nästan tycker att Metro är fånigast; hos dem heter det "World of Warcraft-morden".

Bleäh.

Bunny

Crazy like a fool
krank said:
Måste säga att jag nog nästan tycker att Metro är fånigast; hos dem heter det "World of Warcraft-morden".

Bleäh.
Men de nämner inte rollspel över huvud taget.

Kanske beroende på platsbrist, dock...

Edit: men när jag tänker efter så är väl inte "World of Warcraft-morden" så felvisande, eftersom det faktiskt är den gemensamma nämnaren mellan offer och förövare den här gången.

Ekorren

Warrior
World of Warcraft-morden. ^^

Jag såg precis framför mig: "En 28-årig kvinna gankades av 33-åringen."

Fienden

Hero
Kvinnan kom inom mannens aggrorange. Denna kvinnas raid avslutades alldeles för tidigt, och någon respawn blir det tyvärr inte tal om.

Kvinnan ragequittade spelet.

solvebring

Superhero
men när jag tänker efter så är väl inte "World of Warcraft-morden" så felvisande, eftersom det faktiskt är den gemensamma nämnaren mellan offer och förövare den här gången.
Kanske inte, men det får ju dubbla meningar. Visst, det var deras gemensamma nämnare, men kommentaren målar just även ut WoW som något negativt.

Inte för att jag spelar WoW... Men i alla fall, det liksom får en ton som kan tolkas som att spelet ligger bakom det hela.

Bunny

Crazy like a fool
solvebring said:
men när jag tänker efter så är väl inte "World of Warcraft-morden" så felvisande, eftersom det faktiskt är den gemensamma nämnaren mellan offer och förövare den här gången.
Kanske inte, men det får ju dubbla meningar. Visst, det var deras gemensamma nämnare, men kommentaren målar just även ut WoW som något negativt.

Inte för att jag spelar WoW... Men i alla fall, det liksom får en ton som kan tolkas som att spelet ligger bakom det hela.
I Expressens artikel fokuseras på den anklagade förövarens rollspelsvanor på 90-talet, och spelhobbyn ges egentligen mer utrymme än mordet i sig - med egen faktaruta, och allt. Där görs en associationskedja från förövarens spelhobby och mordet. I Metros artikel beskrivs enbart WoW som den gemensamma nämnaren, inget annat.

Arfert

Facit
Ja, det är ju faktiskt ointressant vad snubben höll på med på 90-talet... När bilden i artikeln togs, och han lajvade, kanske han var 18-23 år nånstans, nu är han 33.

Sen har ju WoW inte mer betydelse annat än som anledning att de var på samma fest. Annars är det ju en vanlig "mördad efter festen" grej... i all banalitet.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Sen har ju WoW inte mer betydelse annat än som anledning att de var på samma fest. Annars är det ju en vanlig "mördad efter festen" grej... i all banalitet.
Så... man får fråga sig om nästa liknande bord kommer att vara ett "Gymnasiemord" eller ett "Ericssonmord", beroende på hur de som var på just den festen råkade känna varandra =)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Arfert said:
Så... man får fråga sig om nästa liknande bord kommer att vara ett "Gymnasiemord" eller ett "Ericssonmord", beroende på hur de som var på just den festen råkade känna varandra =)
Just det här satt jag och funderade på. "Friskis & Svettis-mord", någon?

Arfert

Facit
Pingis-mord?
Fotbolls-mord?
Bingo-mord?
Diskoteks-mord?
Pub-mord?
Korvkiosks-mord?
ABF-mord?
Dansbands-mord?
Snowboard-mord?
Bokklubbs-mord?
Arbetsplats-mord?

..there is no end to the possibilities!

Bunny

Crazy like a fool
Arfert said:
Pingis-mord?
Fotbolls-mord?
Bingo-mord?
Diskoteks-mord?
Pub-mord?
Korvkiosks-mord?
ABF-mord?
Dansbands-mord?
Snowboard-mord?
Bokklubbs-mord?
Arbetsplats-mord?

Ja, så länge de gör mordet anmärkningsvärt så har det väl ett nyhetsvärde? Det som gör händelsen apart var trots allt att det inte rörde sig om en förövare inom familjen eller den närmsta vänkretsen, utan om en mer ytligt bekant via online-spel. Då är det i sig inte märkligt att det lyfts fram, för det är något som i alla fall jag inte stöter på dagligdags. Nästa gång någon mördas i pisten av ett ovalformat trubbigt föremål så lovar jag att du får ditt Snowboard-mord, till exempel.

Arfert

Facit
Bearnie said:
Arfert said:
Pingis-mord?
Fotbolls-mord?
Bingo-mord?
Diskoteks-mord?
Pub-mord?
Korvkiosks-mord?
ABF-mord?
Dansbands-mord?
Snowboard-mord?
Bokklubbs-mord?
Arbetsplats-mord?

Ja, så länge de gör mordet anmärkningsvärt så har det väl ett nyhetsvärde? Det som gör händelsen apart var trots allt att det inte rörde sig om en förövare inom familjen eller den närmsta vänkretsen, utan om en mer ytligt bekant via online-spel. Då är det i sig inte märkligt att det lyfts fram, för det är något som i alla fall jag inte stöter på dagligdags. Nästa gång någon mördas i pisten av ett ovalformat trubbigt föremål så lovar jag att du får ditt Snowboard-mord, till exempel.
...jag tycker anledningen till att de var på festen tillsammans är relativt oviktig, man kan nämna den i en bisats. Fast då säljer man förstås färre lösnummer.

Det hela verkar vara ett banalt "kille blir arg när han får nobben av en tjej han träffat ute"-mord. De kunde lika gärna träffats på krogen eller vilken fest som helst där de inte kände varandra.

Men det som gör det irriterande är den insinuanta tonen i artikeln. Tjatet om "rollspel" som det vore nåt skumt. När det är helt jävla irrelevant, utom som förklaring varför de hamnat på samma fest. Men vem har inte vart på fester med till största delen människor man inte träffat innan? Jag har vart bjuden på många av olika anledningar. Det är ju inget ovanligt, och inte på något sätt anmärkningsvärt i min bok.

Johan K

Gammal & dryg
Vad jag inte förstår är det stora fokuset på att han var med i rollspels & lajv-föreninger...
Skulle inte förvåna mig om det blev nått liknande mediedrev, som det där mordet i Halmstad..

Max Raven

T12-kultist
Expressen-mord: Snubben läste väldigt många Expressen för 5 år sedan och blev en dag konstig och gick lös på någon han snackat i telefon med någon gång.

Sago-mord?
Sallads-mord?
Hund-mord?
Mord-mord?

Möller

Hubert Hortlax
Arfert said:
Men det som gör det irriterande är den insinuanta tonen i artikeln. Tjatet om "rollspel" som det vore nåt skumt. När det är helt jävla irrelevant, utom som förklaring varför de hamnat på samma fest.
Nja, det är inte ens så relevant. Att han lajvade på 90-talet är förklaringen till varför han lirade WoW, och WoW är i sin tur förklaringen till varför människorna träffade varandra. Långsökt.

Bunny

Crazy like a fool
...jag tycker anledningen till att de var på festen tillsammans är relativt oviktig, man kan nämna den i en bisats. Fast då säljer man förstås färre lösnummer.

Det hela verkar vara ett banalt "kille blir arg när han får nobben av en tjej han träffat ute"-mord. De kunde lika gärna träffats på krogen eller vilken fest som helst där de inte kände varandra.

Men det som gör det irriterande är den insinuanta tonen i artikeln. Tjatet om "rollspel" som det vore nåt skumt. När det är helt jävla irrelevant, utom som förklaring varför de hamnat på samma fest. Men vem har inte vart på fester med till största delen människor man inte träffat innan? Jag har vart bjuden på många av olika anledningar. Det är ju inget ovanligt, och inte på något sätt anmärkningsvärt i min bok.
Bara för att försäkra mig: snackar vi båda om Metro-artikeln nu? Att och varför Expressen-artikeln shucks är vi nog överrens om.