Olära är i grunden temporär (1 minuts varaktighet) men går att göra Provisorisk, så att den sitter i så länge som magikern som kastat den vill, eller tills den magikern kastar olära på någon annan. Den går även att göra Permanent. Man får Färdighetsvärde 0 i det som olära läggs på.
Effekten är dock personlig i grund och måste göras till Beröring eller Avstånd innan man kastar den på någon annan. Jag rekomenderar dock starkt att inte använda den Permanenta varianten, det är dumt och överdrivet och kan förstöra spelarens karaktär totalt. Den som blir utsatt för olära har ingen möjlighet att skydda sig emot effekten, eller minska dess påverkan.
Men som sagt, prata med din spelare först om det är sättet han spelar och "utnyttjar" reglerna som du/ni tycker är fel. Förbjud t.ex. regeln "Fritt improviserande" (sidan 48 i M&M) om du tycker att han utnyttjar den allt för hårt. Det är en frivillig regel och det är upp till dig om den ska användas när du spelleder. Dessutom verkar det ju som han använda den "fel".
Det tar nämligen 1 minut att räkna ut ett sätt att fritt improvisera något. På den tiden skulle din Jättespindel ha hunnit med väldigt väldigt mycket (1 minut är ju 15 stridsrundor!). Läs "Fritt improviserande"-regeln noga! Denna 1 minut måste man alltid spendera, även om man nyss kastade en fritt improviserad eldboll, så måste man spendera 1 minut för att kasta en till identisk fritt improviserad eldboll. Dessutom måste man kasta effekter som finns i boken och man kan inte hitta på effekter såsom "jag spetsar den och den dör!".
Antingen så är inte magikerspelaren medveten om tidsåtgången, eller så väljer han/hon bara att skita i det för att han/hon vill vara hård och häftig. En gång i en äldre DoD-version har jag hört att man kunde fritt improvisera fram vad som hälst i princip (t.ex. "Hans ögon kokar sönder!") och vara oövervinnerlig mer eller mindre, så är det absolut inte i Eon.