Nekromanti Vandöda

Lo0rRD

Veteran
Hmm.. ja måste ha missat eller glömmt bort en regel å nu hittar ja inte på den så frågar:

hur många vandöda kan en nekromantiker kontrollera?
psy*2st eller fler?

å om de är så altså (psy*2) säg 24st då men hur går de då till om man ska skappa en armëmn?

isåfall måste chifen för armen typ leja in 100+ nekromantiker vilket låter väldigt otroligt att de ens går.

Regmolar

Swashbuckler
Med undantag för vissa magiska föremål som temporärt eller provisoriskt animerar vandöda kan jag inte påminna mig någon gräns utom det antal han klarar att framställa (förmodligen är det så att du har kollat på föremålen och termen "PSY x 2 vandöda" fastnat i minnet).

Jag kan dock ha fel, men då får någon som vet bättre rätta mig (det är ju det vi har forumet till, eller hur :gremwink:)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Psyx2 vandöda, låter som en nekrotropisk förmåga eller något föremål knutet till nekrotropin, har dock inte boken tillgänglig men kan kolla upp det när jag kommer hem, dvs om ingen annan har svarat.

Regmolar

Swashbuckler
PSY x 2 gäller vad jag minns för ett magiskt föremål samt en nekrotropisk förmåga av fjärde rangen fel. Minns jag inte fel finns det ytterliggare en förmåga och ett föremål som animerar ett PSY-baserat belopp vandöda, och ett föremål som animerar ett icke PSY-baserat belopp :gremwink:

Regmolar - skrev allt ur minnet och börjar bli rädd...

Lo0rRD

Veteran
hans PSY ligger på 16
kan han då kontrollera 32st vandöda oavsett rang.

de jäkliga är att ja har boken framför mig men hittar de inte. men har läst om vandöda i fältslag å där står de att en nekromantiker måste ha typ högre vandöda för att ge order men han lär ju fortfarande kontrolera dom med.

dom används som ja förstår å tolkar de som en sorts officerar som mer vidarbefodrar hans order. så de känns lite som om man kan kontrolera hur många man vill.

Ur V&N

De dödas sten (psy*10st rang 3)

men de är inte de ja är ute efter. inga förmågor eller föremål utan bara hur många vandöda en hederlig nerkromantiker kan kontrollera. Säg att han råker snubbla in i ett lager för nån lisch med 1000vandöda står redo. och för den delen kan ens en Lisch kontrllera dom

zuntona

Swordsman
Nu har jag inte heller modulen farmför mig men tas det inte att räckvid är väl det centrala problemet när det gäller att kunna kontrollera vandöda.

De använder väl odöda fåglar eller något sådant för att bära ut sina order. Kommer inte riktigt ihåg men är det inte något sådant?

MDF

Veteran
Har läst om Vandöda nu, det står inget att Necromantikern Psy baseras på hur många odöda han/hon kan ha, däremot kan ja rekomendera denne Necromantiker att använda sig av typ fåglar som budbärare och kanske någon av högre rang som någon fältmarshalk till Necromantikern som i detta fall blir General för odöda armén, så svaret på din fråga blir:
- Nej, de finns inget Psy baserat på hur många vandöda som han/hon kan ha i sin armé.
Men det gäller att han/hon har fullkontroll och konsentrerad på vad han/hon tänker, för det är det som blir de lägre vandödas handlingar annars kan de bli surt för han/hons del också.

Lo0rRD

Veteran
kanon de va de ja har fått ut ur reglerna också. har lust läst N&V å ja allt som går att läsa om de i varenda bok. Nu blir väl min spelare glad. fast han har mycket kvar än men skönt att få lite fler svar på frågan.

Så man vet vad som gäller. ogillar att famla runt när de gäller något sånt där. tackar tackar

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Men det gäller att han/hon har fullkontroll och konsentrerad på vad han/hon tänker, för det är det som blir de lägre vandödas handlingar annars kan de bli surt för han/hons del också.
Detta gäller väl bara om man har den nekrotropiska förmågan (tror den är rang 1 eller 2) som gör att du kan ge order genom en psykisk länk. Annars måste man väl använda sig av muntliga order och komma ihåg att den vandöda gör exakt det som man befaller den.

Exempel:
Det vandöda skelettet Lotis får i order att skaffa fram ett kg marmor åt sin mästare och slå ned alla som försöker hindra Lotis. Lotis går till det närmaste stället som innehåller marmor, grevens slott, hackar ut ett kg marmor ur en pelare och går sedan därifrån. Greven kommer ut ur sitt sovrum pga bankandet Lotis, som upptäcker att någon står ivägen, smäller till greven med en spade och fortsätter tillbaka till sin mästare.

Vad vi kan lära oss av detta är att inte använda icke besjälade vandöda till annat än grovarbete där man kan ge exakta order. Lotis lär ju inte städa undan spåren efter sig själv utan leda stadsmilisen direkt till nekromantikern.

Exepmel 2:
Nekromantikern ger sin vandöde dumdrake i uppgift, efter det att nekromantikern stigit av, att flyga så högt upp den kan ovanför staden och vänta där.

Smart drag för att inte dra uppmärksamheten till sig, dumt drag eftersom nekromantikern inte kan få ner draken efteråt då nekromantikern saknar en psykisk länk till draken.

k7e9

Hero
Detta gäller väl bara om man har den nekrotropiska förmågan (tror den är rang 1 eller 2) som gör att du kan ge order genom en psykisk länk. Annars måste man väl använda sig av muntliga order och komma ihåg att den vandöda gör exakt det som man befaller den.
Man kan alltid ge order utan att prata om man själv väckt upp dem, dock max när de är Rang*10 meter bort...

Psykisk länk gör väl att man kan göra det oavsett avstånd tror jag...

Regmolar

Swashbuckler
Vandöda kan ta emot order över ett avstånd på upp till deras Rang x 10 meter. Om det är deras skapare som ger order räcker tankar, annars krävs det verbal ordergivning. Den nekrotropiska förmågan "tankekommando" gör det möjligt att "när som helst med blottt en tanke aktivera denna (den vandöde, min anm.) och få den vandöde att utföra en i förväg planerad order. Det kan vara allt från att öppna huvudporten till att gå till anfall. Denna förmåga räcker över alla avstånd." Ungefär som den kronotropiska effekten signal (eller vad den nu heter) gör med artefakter.