Nekromanti Vangelis & Röda Armens Manskör

Hamsterbane

Veteran
Jag är en av de där människorna som sitter och laddar hem musik dagarna i ända, skillnaden mellan mig och de flesta är dock att jag bara försöker skaffa mig musik att ha till rollspelet, det vill säga bakgrundsmusik. Efter efterforskningar i min lilla hemstad har jag nämligen funnit att köpemusik har tre nackdelar:
1. Dyrt
2. Litet utbud
3. Jobbigare att gå och köpa än att helt enkelt bränna en CD...

Anledning 1&3 står sig fint, men anledning 2 var den som jag ville göra något åt, nämligen utbudet. Har någon något tips på vad man kan använda för musik till ett fantasyrollspel? Eon är det jag kör...

Anledningen till rubriken som inte var så fasligt informativ egentligen var för att jag skulle fånga folks intresse, och det tycks ju ha fungerat eftersom jag fick i alla fall ditt :gremwink: Men den är ändå lite representativ, eftersom det jag funnit mig uppskatta mest hittills är just herr Vangelis storslagna verk (allt från Antarctica till Cosmos via Conquest of Paradise och Oceanic...) samt de lika storslagna Russian Red Army Chorus alla verk. Arcana är också användbart, liksom vissa klassiska stycken... men där någonstans fick jag slut på idéer.
Det var därför jag beslöt att fråga lite här...

En upprepning därför: Någon som har några fina förslag på musik att skaffa (ladda hem)? Vad passar bra till fantasyrollspel?

Krille

Super Moderator
Filmmusiksrecensionsdatabasen

"Har någon något tips på vad man kan använda för musik till ett fantasyrollspel?"

Ja.

Klassiskt

Konstigt nog upptäckte jag att viss klassisk musik fungerar utmärkt. Vivaldis "De fyra årstiderna" är rktigt bra att spela till. Dessutom är Harry Potter-soundtracket (till den nya filmen) riktigt bra det med.

/Black Dwarf, som inte har nämnt åt sina spelare vilken musik som spelats eftersom ingen av dem riktigt gillar Harry Potter

magoo

Hero
Lite tips

Soundtracken till Conan och Dungeons & Dragons-filmen är riktigt bra tycker jag. Även Dragonheart har ett fint soundtrack.

En av låtarna till filmen Krull som heter "The widow´s web" är rätt kul, lite lagom kuslig.

Om du vill köpa en skiva rekommenderar jag Bilbo av Per Lindh & Björn Johansson. Gitarrplink och lite sång, väldigt vackert och stämningsfullt.

magoo

Hero
Glömde förresten...

soundtracket till Sleepy Hollow. Men det kanske lämpar sig bättre för horrorspel än fantasy?

Morgoth

Swashbuckler
Vangelis och Arcana hittade jag båda på Mp3.com, men det fanns tyvärr inga låtar att ladda ner där. Däremot kan jag bidra till lite tips om hur jag gjorde min sökning efter soundtrack på mp3.com.

Mp3.com är förresten ett bra hjälpmedel för er som inte har tid eller pengar att sitta och tanka ner mp3-warez eller köpa skivor, och är inte bara lagligt, utan tar sekunder att hämta hem (filformatet är .m3u, vilket dock kräver internetanslutning för att spela upp - det går att lada ner mp3:or också).

Att använda genrer
Såhär ser den grundläggande genreindelningen ut, men den är tämligen oanvändbar om man letar efter något särskilt. Här, däremot får man en bättre översikt, och kan lättare hitta vad man är ute efter. Till höger finns en alfabetisk ordning, och till vänster en gruppindelad.

När jag letade låtar till Tribe 8, tänkte jag på att balansera mycket mellan de olika genrer som lätt skulle kunna användas i äventyret (hela listan, för den intresserade minoriteten). Jag började med att söka på någonting som skulle passa tribal, så jag kollade genren North American (*upptäcker i sitt letande efter länkar en ny låt från Voice of Golden Eagle, och testar*). Sedan följer man upp de få artister som verkligen passade, och snor hem alla deras låtar, som m3u eller mp3, efter smak. Sedan ville jag ha något lite mer rituellt, så jag kollade på Witchcraft som enklast gick att hitta i den alfabetiska ordningen. Om man är ute efter häxor är Inkubus Sukkubus och Unto Ashes att rekommendera, och även om närvaron av Abney Parks låt "Thornes and Brambles" verkar tämligen obefogad, är även det bandet att rekommendera. Huuursomhelst, jag borde nog ha letat efter något punkigt också, men stämningen i kampanjen var lite mer... episk, av sig.

Att söka
Sökning är en bra metod, om man vet vad man letar efter. Det kan göras direkt från huvudsidan. Man kan även söka på låtar och artister som liknar det man skrev in.

/Mogge, önskar lycka till i sökningen

Sodivra

Champion
Detta meddelande sponsrades av Abney Parks fans!

För Thornes and Brambles är så satans bra..

Bilbo

Var kan man få tag på den skivan? Jag har den på band, men jag betvivlar att jag kan få tag på skivan här i Finland.

/Black Dwarf, som inser att det inte alltid är så lätt att va finne.

magoo

Hero
Re: Bilbo

Ingen aning tyvärr! Själv köpte jag den på Åhléns för några år sedan. Jag hittade den inte på Ginza när jag sökte, kanske vet någon annan?