Ram;n235557 said:
Spännande! Har du funderat över mer i detalj vad du vänder dig emot?
Att jag inte har förstått rent praktiskt hur spelandet A. ska gå till öht, och B. hur det ska vara angenämt jämfört med Story Now eller OSR. Och ja, C, att det sociala kontraktet saknar clarity.
Men den här tråden har hjälpt mig och flera av mina al-Qadim-äventyr som jag tänkt "Suck, den där boken kommer jag aldrig kunna ha nytta av" har nu fått ett nytt liv. En hel del av äventyren förblir 100% ospelbara för mig men mycket går att,
om jag redan har en komplett och fungerande Sandbox runt dom, lägga in i form av fisktankar och grottkräl. I OSR finns det redan "RP träffar en tjej på tavernan som vill att dom ska följa med henne ner i dungan och hämta en bok" [Varianten finns både med och utan ett förrädiskt uppsåt.] (Sen kan spelarna göra vad dom vill, döda henne, strunta i uppdraget, gå själva dit, gå till en annan dungeon, eller då haka på.) Många av äventyren går att se på det sättet, det är egentligen ingen skillnad. Det är "Dom får ett uppdrag" och "Plats där uppdraget utspelar sig på". Precis som i OSR.
Alla rader "Först gör RP det här, sen det här, sen det här" kan man bara stryka. Gör dom det så gör dom det liksom. Annars finns det driv i spelet ändå — OSR-åren har lärt mig att aldrig vara rädd för att låta spelarna styra spelet. Öppnar dom en taverna i Vornheim istället för att ta sig an Medusans Hus, ja då öppnar dom en taverna, det är inget mer med det.
Alla "Om dom säger nej så klär han ut sig och tvingar dom ändå" osv ska jag definitivt stryka. Koka ner det till "SLP ger er ett uppdrag": det betyder ju bara att SLP säger saker till dom, det är inte fel. Dom kan göra vad dom vill med den infon.
Och, och, alla "Resan dit tar tre dagar och är uneventful", fuck that, det blir HEX CRAWL!!! (Mitt nya bandnamn! Unicode Heartbreak blev så emo efter tredje skivan… Nu blir det hybridmetal: thrash-trummor och death-sång! HEX CRAWL!!! Släng en mathcorig Warr-duo på det ist för gitarr och bas så har vi konceptet klart!)
Exempel hur jag skulle göra med DFL: 1. Se till att jag har en rejäl sandbox runt karavansträckan så spelarna kan gå käpprätt iväg själva om dom vill, 2. Skippa alla illu-grejer typ "Han vill testa dom men han tar med dom i alla fall", hela den striden mot vakterna skulle jag stryka. Fattar att det är en regeltutorial men nej tack jag vill inte. 3. Göra hela karavanfärden till HEX CRAWL!!!
(Men, som ni ser vore detta väldigt mkt att lägga på en nybörjare. Symb grundboken har helt enkelt inte dessa resurser; man kan ta dom från OSR-spel eller vänta på spelledarboken.
Det är därför jag tycker rälsar är dåliga nybörjaräventyr, dom behöver antingen mycket jobb runt om (en sandbox runt om) eller mkt trix runt om (exempel: karavanledaren tar med dom även om dom förlorar striderna) eller mycket tur att spelarna både lyckas identifiera chekovgevären och avfyra dom på det tänkta sättet. Och det är därför jag älskar LMoP som nybörjaräventyret ? 1. För den är tillräckligt sandboxig för mig redan som den är.)