Nekromanti Vanlig hederlig svensk illu-räls-tradd!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oj, hehe. Jag hade visst lite att säga om det. Ursäkta textväggen =)

TLDR: Det finns två sorters människor i världen; de som går till punkt A, B och C utan att knussla, och de som hellre vill bygga sandslott.

2097

deleta mitt konto tack
Intressant det här med attt följespelarna identifierar chekovsgevär, Rymdhamster!!! Det förklarar mycket. Tror isf jag har spellett sandlåda för följespelare ibland och dom blivit förvirrade för jag har massor av "gevär" att leka med, vissa som aldrig smäller.

Ang rollpersons-Legot och socialt kontrakt: Jo, det används ju för att teckna en bild av RP:n. Men det är just socialkontraktsbiten som skaver. För ibland override:ar SL dom där grejerna och då känns det som kontraktsbrott. "Jag vet att du har 'snabbt vänner'-talenten men detta är ju äventyrets skurk du kan inte bli vän med henne." (Men, se även "Fotspår i sanden"-tråden för en rälsstil där dessa saker följs fullt ut.)

Sist, hur inte lägga sig i -- jo, det var därför jag frågade.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
2097;n235369 said:
Intressant det här med attt följespelarna identifierar chekovsgevär
Jo, det är lite intressant för jag spelleder just nu samma kampanj för två helt olika spelgrupper. Kampanjen är just av detta klassiska snitt där spelarna i princip förväntas gå från punkt A till B till C till D. Möjligen kan de få gå från A till C och sen till B för att sedan fortsätta till D.

Ena gruppen är uppvuxen på den här typen av äventyr och där funkar det nästan perfekt hela tiden. Grunden är att om de får reda på ett namn eller något annat så är det en sak som måste kollas upp, sen är bara frågan i vilken ordning de skall kolla upp alla saker de fått, och beroende på den ordningen kanske de kommer fram till "punkt D" tidigare eller senare, vilket kan ha lite olika effekter.

Den andra gruppen har en riktig sandlådespelare och ett par som i alla fall är med på det konceptet. De försöker ofta hitta sina egna vägar, och ifrågasätter ofta de ledtrådar de fått och ifall de är värda att följa upp eller inte.

Det är två sjukt olika spelupplevelser med helt olika krav på mig som SL.

Ram

Skev
2097;n235369 said:
Sist, hur inte lägga sig i -- jo, det var därför jag frågade.
Ungefär vad tänker du dig när du säger "inte lägga sig i"? På vilka sätt?

Så jag inte missuppfattar dig... :)

2097

deleta mitt konto tack
Ram: Ex vis när några traddare pratar på ett underforum om hur dom bäst ska trixa sina spelare att följa en viss rälskampanj som dom har köpt. Sitter och biter mig i tungan och klamrar mig fast i skrivbordet medan jag långsamt lyckas stänga fliken sen får jag ta rökelse och några silar moffe för att bli lugn resten av kvällen. Men, jag har lyckats låta bli att lägga mig i förutom en gång och då var det rent misstag, jag trodde det skulle finnas ett bra svar ("Ja bra då händer det-och-det istället, ska skriva in det") som inte var "SL skriker åt spelarna 'UT UR MITT HUS OM NI INTE VILL SPELA SPELET KLOKT'!"

2097

deleta mitt konto tack
Alltså detta gäller specifika kampanjer jag hör om. Ibland vill jag säga "hela det här eller det här spelet verkar ju vara helt…?!? hur gör ni egentligen?!?!" men om dom har WRNU som sin borg så vill jag ju inte jaga bort dom. Forumit? ska det ju vara!

Men rent generellt går det ju att prata om olika sätt att spela och hur det har känts vid olika tillfällen osv.

Ram

Skev
2097;n235436 said:
Ram: Ex vis när några traddare pratar på ett underforum om hur dom bäst ska trixa sina spelare att följa en viss rälskampanj som dom har köpt. Sitter och biter mig i tungan och klamrar mig fast i skrivbordet medan jag långsamt lyckas stänga fliken sen får jag ta rökelse och några silar moffe för att bli lugn resten av kvällen. Men, jag har lyckats låta bli att lägga mig i förutom en gång och då var det rent misstag, jag trodde det skulle finnas ett bra svar ("Ja bra då händer det-och-det istället, ska skriva in det") som inte var "SL skriker åt spelarna 'UT UR MITT HUS OM NI INTE VILL SPELA SPELET KLOKT'!"
Oj. Varför går du igång så väldigt på det egentligen...? Är du pre-emptive arg för att du känner att hens spelares upplevelse kommer att vara dålig? För det är inte alls säkert, troligen inte ens sannolikt, för då skulle de troligen inte ens spela det. Och det gäller nog inte bara det här exemplet. :)

Sedan kort om förberedda äventyr; I mitt tycke är de ett förslag på hur spelet kan spelas och i den mån jag spelar förberedda äventyr så ser jag det som mitt jobb att fylla på där saker glappar, ändra där det behöver ändras och att se om man på ett naturligt sätt kan få scenariot att utvecklas som plannerat. Annars får jag vackert ändra, i vissa fall helt skrota den ursprungliga planen.

Och att köpeäventyr ser ut som de gör tror jag beror på lättja då det är enklare att skriva rälsade äventyr och det är "normen" samt på grund av att det inte finns så många publicerade äventyr med en annan struktur och de få som finns promotas sällan. Så skriv eller hitta scenarion som är som du vill ha dem och sedan promota skiten ur dem så folk får upp ögon och börjar efterfråga sådana i stället.

2097

deleta mitt konto tack
Ram: Det är så klart för att jag inte fattar & för att jag känner mig utanför för att jag inte fattar. Då blir det en "Det är ni som är dom konstiga det är jag som är normal"-reaktion i mig. "Anledningen till att jag inte fattar deras spel är för att det är obegripligt, incoherent, och för att dom gör fel"-tankar dyker upp.

Men jag försöker ha självmedvetenhet om det här.

Ram;n235443 said:
Så skriv eller hitta scenarion som är som du vill ha dem och sedan promota skiten ur dem så folk får upp ögon och börjar efterfråga sådana i stället.
Det kanske inte är en så dum idé. Vi får se. Jag försöker ju redan nu promota dom som jag gillar som andra skrivit, och försöker skriva teorier och sånt. Så det är inte som att jag inte gör nåt positivt och kreativt. Och det är inte som att jag bara hackar på den spelstilen.

Caligo

Swashbuckler
Har läst typ 1% av tråden. Men: Lagom är bäst... Lite illusion när det passar storyn. Ha nån tänkt story/räls men vara väldigt flexibel. Trad är bra men låt spelarna få vara med och bestämma och driva handlingen. Typ...

Ram

Skev
2097;n235461 said:
Ram: Det är så klart för att jag inte fattar & för att jag känner mig utanför för att jag inte fattar. Då blir det en "Det är ni som är dom konstiga det är jag som är normal"-reaktion i mig. "Anledningen till att jag inte fattar deras spel är för att det är obegripligt, incoherent, och för att dom gör fel"-tankar dyker upp.

Men jag försöker ha självmedvetenhet om det här.
Spännande! Har du funderat över mer i detalj vad du vänder dig emot? Jag antar att det som de skriver om i någon form är en del av deras sociala kontrakt... Varför finns det konstiga och normala i det här fallet?

Dante;n235044 said:
Jag trodde att jag inte hade speciellt mycket mot denna typ av upplägg, men efter att ha spellett en bra bit in i Hoard of the Dragon Queen (D&D5) börjar jag bli lite trött på att kampanjen gör spelarna till en tjur med nosring och mig till bonden som håller i repet.

Jag lutar mer och mer åt att hexcrawl/sandbox är min kopp majonnäs.
Har precis samma känsla av Hoard of the Dragonqueen, jag läste igenom äventyret och trodde vi skulle ha kul med det. Men det har känts som att jag dragit spelarna igenom stora delar av äventyret. Gillade mest delen i karavanen, där vi fick i gång en galen stämning med spioneri och knäppa encounters, sen dess har det bara förfallit.

Känns trist då det är första gången jag spelar D&D, hatar faktiskt inte systemet vilket jag trodde jag skulle göra men kampanjen knäcker mig.

2097

deleta mitt konto tack
Ram;n235557 said:
Spännande! Har du funderat över mer i detalj vad du vänder dig emot?
Att jag inte har förstått rent praktiskt hur spelandet A. ska gå till öht, och B. hur det ska vara angenämt jämfört med Story Now eller OSR. Och ja, C, att det sociala kontraktet saknar clarity.

Men den här tråden har hjälpt mig och flera av mina al-Qadim-äventyr som jag tänkt "Suck, den där boken kommer jag aldrig kunna ha nytta av" har nu fått ett nytt liv. En hel del av äventyren förblir 100% ospelbara för mig men mycket går att, om jag redan har en komplett och fungerande Sandbox runt dom, lägga in i form av fisktankar och grottkräl. I OSR finns det redan "RP träffar en tjej på tavernan som vill att dom ska följa med henne ner i dungan och hämta en bok" [Varianten finns både med och utan ett förrädiskt uppsåt.] (Sen kan spelarna göra vad dom vill, döda henne, strunta i uppdraget, gå själva dit, gå till en annan dungeon, eller då haka på.) Många av äventyren går att se på det sättet, det är egentligen ingen skillnad. Det är "Dom får ett uppdrag" och "Plats där uppdraget utspelar sig på". Precis som i OSR.

Alla rader "Först gör RP det här, sen det här, sen det här" kan man bara stryka. Gör dom det så gör dom det liksom. Annars finns det driv i spelet ändå — OSR-åren har lärt mig att aldrig vara rädd för att låta spelarna styra spelet. Öppnar dom en taverna i Vornheim istället för att ta sig an Medusans Hus, ja då öppnar dom en taverna, det är inget mer med det.

Alla "Om dom säger nej så klär han ut sig och tvingar dom ändå" osv ska jag definitivt stryka. Koka ner det till "SLP ger er ett uppdrag": det betyder ju bara att SLP säger saker till dom, det är inte fel. Dom kan göra vad dom vill med den infon.

Och, och, alla "Resan dit tar tre dagar och är uneventful", fuck that, det blir HEX CRAWL!!! (Mitt nya bandnamn! Unicode Heartbreak blev så emo efter tredje skivan… Nu blir det hybridmetal: thrash-trummor och death-sång! HEX CRAWL!!! Släng en mathcorig Warr-duo på det ist för gitarr och bas så har vi konceptet klart!)

Exempel hur jag skulle göra med DFL: 1. Se till att jag har en rejäl sandbox runt karavansträckan så spelarna kan gå käpprätt iväg själva om dom vill, 2. Skippa alla illu-grejer typ "Han vill testa dom men han tar med dom i alla fall", hela den striden mot vakterna skulle jag stryka. Fattar att det är en regeltutorial men nej tack jag vill inte. 3. Göra hela karavanfärden till HEX CRAWL!!!

(Men, som ni ser vore detta väldigt mkt att lägga på en nybörjare. Symb grundboken har helt enkelt inte dessa resurser; man kan ta dom från OSR-spel eller vänta på spelledarboken.

Det är därför jag tycker rälsar är dåliga nybörjaräventyr, dom behöver antingen mycket jobb runt om (en sandbox runt om) eller mkt trix runt om (exempel: karavanledaren tar med dom även om dom förlorar striderna) eller mycket tur att spelarna både lyckas identifiera chekovgevären och avfyra dom på det tänkta sättet. Och det är därför jag älskar LMoP som nybörjaräventyret ? 1. För den är tillräckligt sandboxig för mig redan som den är.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
2097;n235369 said:
Ang rollpersons-Legot och socialt kontrakt: Jo, det används ju för att teckna en bild av RP:n. Men det är just socialkontraktsbiten som skaver. För ibland override:ar SL dom där grejerna och då känns det som kontraktsbrott. "Jag vet att du har 'snabbt vänner'-talenten men detta är ju äventyrets skurk du kan inte bli vän med henne."
Jag tänker såhär:

Egentligen vore det bra om det sociala kontraktet alltid vore explicit. Då skulle det inte finnas någon risk för besvikelser eller ilska här. Och om man då har ett explicit socialt kontrakt som säger "reglerna är inte ett gemensamt kontrakt utan ett hjälpmedel för SL att fatta beslut - och SL kan overrida reglerna när som helst men om SL gör det till rollpersonernas nackdel oftare än spelarna tycker verkar rimligt så kan spelarna kritisera SL för detta och då bör SL skala ner det beteendet; man har en pågående diskussion om graden regelföljning/override"... Tja, då är det ju inte ett kontraktsbrott.

I många spelgrupper är det däremot inte så att det sociala kontraktet överhuvudtaget är explicit. Man har ett implicit kontrakt som man skolar in nya spelare i; man har inga egentliga verktyg eller medvetna procedurer utan räknar med att det "bara funkar": Har man då bara spelare som är väldigt duktiga på att känna av den sociala stämningen, "läsa mellan raderna" etc så fungerar det här ofta ganska bra. Men inte alltid, eftersom implicita sociala kontrakt alltid leder till (stora eller små) missförstånd.

Jag minns vilken revolution det var i min spelgrupp när vi insåg något så basalt som att man kunde prata med varandra om förväntningar och normer innan och mellan spelmöten! Vi hade inte ens tänkt tanken, vi tyckte att det "skulle bara funka". Men när vi spelade med nya människor blev det ofta fel, åtminstone från början. Det här var också långt innan vi upparbetat någon tolerans för andra spelstilar än vår egen, så när det kom en gästspelledare som i princip körde dungeoncrawl och dessutom använde tekniker som cut scenes så blev det frontalkrock och vi bara betraktade hen som en genomdålig SL...

Utan att på något sätt lägga någon värdering i det så associerar jag till skolvärlden. Det finns elever som jobbar jättebra även utan strikta instruktioner eller gränser. Men det finns också elever som behöver strikta, tydliga instruktioner och gränser. Det fina är att man egentligen inte förlorar något på att ha strikta, tydliga instruktioner eftersom även de som funkar bra utan dem fortsätter funka bra med dem. På samma sätt finns det spelare som klarar sig bra utan explicita, tydliga sociala kontakt men det finns också spelare som behöver dem, och man förlorar inget på att ha dem...

Sorry för lång utvikning och wall of text, men även om jag inte minns om du sagt något om det explicit så har jag fått intrycket att du hellre ser en längre, utredande text som förklarar lite mer än en kort text som tar en massa för givet =)

(För egen del hör jag definitivt till de som mår bäst av tydliga, strikta instruktioner och ramar, och de som gillar att ha explicita, tydliga sociala kontakt.)

Mogger

Hipsteranka
krank;n235902 said:
Och om man då har ett explicit socialt kontrakt som säger "reglerna är inte ett gemensamt kontrakt utan ett hjälpmedel för SL att fatta beslut - och SL kan overrida reglerna när som helst men om SL gör det till rollpersonernas nackdel oftare än spelarna tycker verkar rimligt så kan spelarna kritisera SL för detta och då bör SL skala ner det beteendet; man har en pågående diskussion om graden regelföljning/override"... Tja, då är det ju inte ett kontraktsbrott.
Det är sant. Problemet är att du först måste upptäcka alla de här implicita företeelserna, sätta ord på dem och sedan prata om dem. Du tar ju bara upp en liten del av dem här. Det finns betydligt fler. Och helt plötsligt sitter du där med Big Model och ingen fattar vad du pratar om längre... :)

2097

deleta mitt konto tack
Tyckte jättebra inlägg krank och jag håller med & uppskattar det.

ceruleanfive

Bläckfisk
krank;n235902 said:
Jag minns vilken revolution det var i min spelgrupp när vi insåg något så basalt som att man kunde prata med varandra om förväntningar och normer innan och mellan spelmöten! Vi hade inte ens tänkt tanken, vi tyckte att det "skulle bara funka". Men när vi spelade med nya människor blev det ofta fel, åtminstone från början. Det här var också långt innan vi upparbetat någon tolerans för andra spelstilar än vår egen, så när det kom en gästspelledare som i princip körde dungeoncrawl och dessutom använde tekniker som cut scenes så blev det frontalkrock och vi bara betraktade hen som en genomdålig SL...
Har haft precis samma erfarenhet. När man tänker tillbaka är det ju urbota korkat – varför skulle man inte prata om vad man vill och hur man känner?

Jag tror dels att man själv kanske inte vet exakt vad man vill. Ett annat problem kan vara att man inte vill bryta mystiken, lite som i en kärleksrelation. Diskuterar man för mycket kanske allt det spännande och förunderliga försvinner. Dessutom ska man ju helst hålla sig i karaktären. Men oavsett situation tror jag att kommunikation är nyckeln till att saker och ting blir bra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
ceruleanfive;n235930 said:
Diskuterar man för mycket kanske allt det spännande och förunderliga försvinner.
Å andra sidan vet jag ganska få par som upplever att deras relation blivit sämre av att de diskuterat igenom saken. Det tycks mest vara en oro som folk med lite för aktiv romantisk fantasi håller sig med, men som generellt leder till problem på lång sikt eftersom man har olika, inkompatibla förväntningar vilket funkar dåligt när vardagen ska fungera på lite sikt... =)

2097

deleta mitt konto tack
ceruleanfive;n235930 said:
Jag tror dels att man själv kanske inte vet exakt vad man vill. Ett annat problem kan vara att man inte vill bryta mystiken,
Ja, "GM-cult". Vi hade verkligen det problemet länge där jag bodde förut, att vi spelledare inte lärde oss av varandra.