Alltså, kul tråd! Jag är ju är ett stort fan av den här typen av spel =) Sen blev den så jäkla lång så fort så jag antar att det skrivits en massa smart som jag inte hunnit läsa en, men jag visste från början att jag ville skriva ett inlägg här när jag fick tid så ett inlägg skall det bli! Sen får jag läsa ikapp och modifiera mina åsikter senare
2097;n234663 said:
1. Tekniker. Hur gör man?
Om det står i äventyret "efter att spelarna har pratat med Alice går dom ner till hamnen och där kan dom prata Bob som ger dom en falsk ledtråd så dom går till Cecilia där blir dom överfallna av…" Vad gör man om dom inte pratar med Alice!? I Ett Eko från det Förflutna: "Vi förutsätter att rollpersonerna har vett nog att lämna vagnen". Om dom inte har det? I DFL: om dom inte letar rätt på stenen?
Jag har märkt en sak: den här typen av äventyr kräver en speciell typ av spelare. Har du bara rätt typ av tradspelare så kan du spela i princip vilket sånt här äventyr som helst och det kommer nästan garanterat att funka rätt bra. Nån gång ibland får man improvisera lite och kanske slänga in ytterligare en ledtråd som pekar mot "rätt ställe", men oftast går det galant.
Jag tror att dessa spelare i stor utsträckning följer premissen om Checkovs gevär: om en sak dyker upp i äventyret så skall den saken undersökas. Att inte undersöka den saken är i princip otänkbart.
Detta innebär att det är fullkomligt vedervärdigt att försöka köra dessa äventyr med exempelvis sandlådespelare, sagostundssvamlare eller OSR-spelare i största allmänhet. Ni klarar inte av det. Jag kan tänka mig att det är för att det i jämförelse skulle vara som att sätta på sig en något för liten tredelad kostym med slipps när man är van vid typ sarrong och inget mer...
Faktum är att jag nu när jag skriver detta plötsligt inser att det är självklart om ni tycker dessa äventyr är rälsade. I jämförelse med en sandlåda måste det vara just så olidligt som ovan nämnda kostym. Sen att det inte är i närheten av en järnjungfru är ju en annan sak...
Om man istället kör dessa äventyr med med lite mer nudistiskt lagda människor så behöver man vara beredd på att improvisera skiten ur äventyret och mangla det till oigenkänlighet. En upplevelse jag just nu har nöjet av att "genomlida" (det är faktiskt jäkligt bra övning för mig som annars är rädd för improvisation) där jag har en sandboxspelare i gruppen som typ sabbar alting genom att inte bara rätta sig i ledet och följa guiden =P
2097;n234663 said:
2. Hur kunde detta ske?
Hur uppstod denna sorts spel, det kan vi ju förstå (grottkrälande DMs som lade in mer och mer story och scripting), men hur kunde den bestå så länge?! D&D och grottkräl var hela tiden det mest säljande, men inom liksom "dom insattas krets" var det illu-räls-tradd som styrde!?
Jag kom ju in rätt sent i rollspelandet, så detta är mycket lösa spekulationer. Men jag kan tänka mig att filmer och sådant var en stor inspiration. Jag kan tänka mig att det är rätt utmanande att spela en schysst thriller i en sandlåda än vad det är i ett mer "instängt" äventyr/kampanj.
Jag kan också tänka mig att andra tidsepoker hade med det att göra. Hålla koll på lite zombies och orcher i en donjon känns inte så överväldigande. Men att hålla koll på hela befolkningen i en modern storstad? Då kan jag tänka mig att många kände att äventyren som liksom begränsade spelytan var ganska skönt (i alla fall från SLs håll). I alla fall för oss som känner att vi vill ha total koll på allt oavsett hur smått.
Jag kan också tänka mig att det är en stil som mer tilltalar de nedan nämnda personer (mig själv) som vill ha "frihet inom en ram". En total sandlåda blir liksom för mycket frihet, för mycket att göra, så istället för att göra någonting fryser man och gör ingenting.
Jag har upplevt detta själv när jag som ung spelledare just försökte köra en sandlåda på eget bevåg. Detta var innan jag började hängda på rollspelsforum, och jag hade aldrig hört talas om en "sandlåda" annat än i den ordagranna betydelsen, men jag hade liksom greppat att poängen med att spela rollspel istället för dataspel eller läsa en bok är ju att man kan göra precis vad man vill, så det var vad jag försökte få till.
Jag körde ett kort introäventyr (det gamla genlabb alpha, men oklart vilka regler vi använde) gav spelarna ett par olika trådar att börja dra (nån stad bland annat) och sen släpte jag lös dem.
De tog sig tillstaden, och jag målade upp lite grundläggande grejer kring den, introducerade lite olika grupper... och där tog de stopp. De ville inte nysta i någonting, de stod i princip bara och väntade på att "äventyret skulle börja".
Jag försökte förklara min tanke om att det var de som skulle driva kampanjen genom att själva hitta på vad de ville göra (Skattjakt, upptäktsresa, bankrån...), något jag försökt göra redan från start, men tänkte att de kanske glömt bort det.
När det inte funkade försökte jag låta några av grupperna "krocka in" i dem för att skapa lite upptakter, men det resulterade mest bara i nån halvhjärtad jakt på nån ficktjuv...
Och det här var ändå spelare som var helpå under karaktärsskapningen och under introäventyret, och senare när jag kapitulerade och återgick till mer tradionella äventyr. Men sandlåda... funkade helt enkelt inte.
Jag har sedan dess när jag läst på det här forumet och andra om sandlådor kännt att jag gjorde i alla fall hyfsat rätt när jag körde (men det var ju ett antal år mellan att jag försökte och att jag fick veta att det var ett väl utbrett koncept så vem vet vad minnet kan ha fyllt i på eget bevåg).
2097;n234663 said:
3. Hur står spelarna ut med att bygga rollpersoner?
I dom spel som har mkt regler att lägga på att bygga sin rollis, typ BP i DoD91. Är det inte störigt att dom reglerna inte egentligen används, eller att bara "boxas mot skuggorna?" Vore det inte skönare att bara kunna beskriva sin rollis med ord? "Är bäst i världen på att skjuta" ja varför inte? Det vore ju en intressant story, ärans pris &whatnot.
Med regellätta spel som the Window och Everway då är det mer förståeligt. Med med ett spel som M:UA eller GURPS?
Har fattat det som att vissa GURPS- och Pathfinder-spelare, dom tycker det är roligt i sig att bygga rollperson. Som ett Lego eller ett pussel. Men vore det inte roligare om alla dom doodads och "reaction table modifiers" och "feats" och sånt dessutom… you know… användes på ett meningsfullt sätt i själva spelet?!
Um... men... vi använder dem ju? De där reaktionstabellerna, motståndstabellerna, talangerna och annat. Det är ju en del av nöjet! Enda anledningen till att jag inte länge kör med sånna här spel är för att jag inte kan vara nöjd med en enda spelvärld. Och ju mer invecklat ett regelsystem är, dessto bökigare att byta setting på ett meningsfullt sätt. Eller byta koncept inom spelvärlden, till och med. och jag orkar liksom inte läsa in hur mycket nya regler som helst heller. Det roliga är inte att lära sig regler, det är att använda dem.
Hade jag bara kunnat hitta en enda spelvärld att köra i resten av mitt liv hade jag gladeligen grottat ner mig i femhundra sidor regler =)
Ja... jag vet att GURPS alltså borde passa mig som hand i handske, men det är något med det spelet som jag inte riktigt står ut med, utan att kunna sätta fingret på vad.
Men just liknelsen med lego är perfekt! Små, små bitar som du kan bygga ihop i princip vad som helst av. Inte en massa specialbitar som bara kan sitta på ett sätt och alltid gör samma sak. Och jämfört med att beskriva rollpersonen i ord... hur då? För mig är det dessa legobitar som är halva (och ibland hela) inspirationen till mina rollpersoner! Jag bläddrar igenom regelboken, ser nån kul färdighet eller talang som jag sedan spinner loss på, sen plockar in ett par andra grejer som får kompletera.
Man kan väl säga att jag opererar bättre inom ett ramverk (ett stort och öppet ramverk, men ändock ett ramverk). Total frihet ger mig torgskräck.
Ett väl utarbetat regelverk för karaktärsskapning ersätter också till viss del behovet av ett socialt kontrakt och sätter det på pränt istället. Vilket kan vara rätt skönt ibland. Illusionen av mindre ansvar =)
2097;n234663 said:
4. Hur står SL ut med att veta hur det ska gå?
Kanske inte är så annorlunda mot att en teaterskådis som kört samma pjäs många gånger ändå kan uppföra pjäsen en kväll till. För att se hur publiken tar det.
Men... hur kan man inte stå ut med det? Jag kan se om en film jag gillar tre gånger på en kväll. Jag kan läsa om en älskad bok om och om igen för att jag gillar stämningen. Jag kan sätta en låt på repeat hela dagen om jag råkat fastna för den.
Att köra ett bra äventyr ger ju bara dubbelt nöje: först när man läser det, sedan när man får uppleva det igen, men med rollbesättning!
Plus nöjet i att observera spelarna: lyckas de lista ut gåtan, hittar de den gömda ledtråden, kan de komma på vad konspirationen går ut på? Det är liksom lite samma nöje som att ställa en gåta till någon; del nöjet att få se dem resonera sig fram till en lösning, men också det lite mer självgoda/Skadeglada nöjet att sitta där med alla svar och se dem kämpa. Vad kan jag säga, jag är inte uteslutande en god person =)
Om man sen har chansen att köra samma äventyr upprepade gånger med olika spelgrupper och se deras olika lösningar... också väldigt givande.
2097;n234663 said:
5. Hur står ni andra ut med att inte lägga er i när detta fortsätter?
Hur klarar ni andra som inte spelar vanlig hederlig svensk illu-räls-tradd av att inte lägga er i? Hur kan ni vara så himla bra på live & let live, jag vill också lära mig det! Ist för att bara peta och peta på spelstilen som vore den en sårskorpa. Eller, som Zire så träffande beskrev det, ett trauma. WRNU är officiellt forum för en del förlag som ger ut kampanjer i denna stil. Det kommer fortsätta vara så och det är viktigt för WRNUs framtid.
Alltså, det har ni inte. Klarat av att inte lägga er i alltså =) Om jag tänker tillbaka till just WRNUs historia så minns i vart fall jag en jäkla massa bråk mellan om detta i sammband med Trad/Inde-krigen, där dessa trådtradsäventyr dömdes ut som outhärdligt rälsade och begränsade och tjaffs hit och dit.
Självklart var det massa tjaffs från andra hållet också, där indie anklagades för att bara var friflummande hippies.
Och nånstans därimellan kom väl sandlådespelarna in och det blev bara rörigt. Men det har bråkats en jäkla massa om detta. Det är väl först nu i Indietradseran som skön "your way is not my way but your way is okay"-stämning slutligen infunnit sig. Troligen i ren självbevarelsedrift =D