Nekromanti Vanliga frågor på Skräckrollspelsforumet

Sodivra

Champion
Hjälp till att sammanställa en FAQ till Skräckrollspels-forumet, och kom med förslag på vad som ska tas upp!

FAQ står för Frequently Asked Questions, alltså vanliga frågor, och det är tänkt att den ska ta upp sånt som redan besvarats, men som många nya användare undrar över. En genväg jämfört med att posta en fråga (som redan dykt upp många gånger tidigare) och vänta på svar.

Exempel på frågor/svar i Skräckrollspels-FAQ:en:
*Vad för musik passar till skräck? (Med länkar till trådar kanske?)
*Hur uppnår man skräckstämning? (Med länkar till trådar kanske?)

Sedan kan man ju lägga med länkar till viktiga och intressanta trådar som det är bra att inte ha missat.. Samla ihop era idéer till frågor och svar i den här tråden!

-Arvidos, FAQ-ansvarig.

Rickard

Urverk speldesign
Skräckig musik.. Finns ett antal trådar.
Är Vampire skräck?
Ett antal trådar som tar upp olika vinklar på skräck..
(Skräck - eller inte?)
(En studie i skräck)

Tråden Vampire VS. Cthulhu - med motiveringen "största tråden genom tiderna"

~Det här var allt [color:448800]Han</font color=448800> kunde komma på

Rising

Vila i frid
Jag tycker inte att man ska lägga frågor som "hur får man till skräckstämning?" på FAQ:en. Det är en fråga som inte har något egentligt svar och därför mår den bra av att ställas många gånger av folk med nya pigga åsikter om saken. Man förlorar nog bara på att hänvisa folk till gamla trötta trådar som "en studie i skräck" osv.

På FAQ:en borde (i min åsikt) det enbart ligga frågor som har ett egentligt svar. "Kommer det komma ett nytt Kult någon gång?" till exempel.

Sedan skulle man ju kunna ha en lista med FBQ (F***ing Boring Questions) oxå, där man satte "är vampire ett skräckrollspel?" högst upp, så vi slipper den framöver.

Annars tror jag att just skräckrollspelsforumet är det som behöver en FAQ minst av alla.

/Rising

KaGGe

Veteran
Min tråd Vampire Vs. Cthulhu som bara var en enkel fråga kommer nog ingen att orka läsa ... så .. men sen rising ... har ngn ställt frågan seriöst " är vampire ett skräck rollspel " ?... vf alla spel är ju skräck rollspel .... om sl gör det hemskt så ..

Rising

Vila i frid
leve greven

"men sen rising ... har ngn ställt frågan seriöst " är vampire ett skräck rollspel " ?... vf alla spel är ju skräck rollspel .... om sl gör det hemskt så .. "

Nej, jag tror inte att någon verkligen har frågat "är vampire ett skräckrollspel?", utan det har snarare varit så att vissa skrikit "det är INTE ett skräckrollspel" medan andra (bl.a. jag) protesterat "det är det VISST det!" till förbannelse.

Frågan har väl egentligen snarast handlat om vad som är ett skräckrollspel och vad som inte är det. Vissa tycker termen "skräckrollspel" är jätteviktig kundupplysning och endast skall få sättas på spel som uppfyller en massa kriterier. Andra tycker att det räcker om det går att skrämmas med rollspelet.

Därför har diskussionen varit högst ofruktsam.

Men okej, det har inte varit en direkt fråga per defenition. Det kanske diskvalificerar den från FAQ:en.

/Rizzo
som hatar midsommar

Rickard

Urverk speldesign
Re: lever grepen

Jag ser mer FAQ:en som frågor och diskussioner som förekommer ofta.. För ofta..

~Något som [color:448800]Han</font color=448800> brukar göra ofta är hänvisa till gamla trådar med samma diskussionsfrågor

Rising

Vila i frid
Repen lever!

"Jag ser mer FAQ:en som frågor och diskussioner som förekommer ofta.. För ofta.."

Jo, fast jag undrar om det verkligen funkar så. Om nu någon snubbe är jättearg på Vampire och tycker att det inte borde få kalla sig skräckspel så postar ju han ett inlägg i stil med "vampire = blä!" oavsett vad vi på forumet har sagt tidigare. Han är inte lika intresserad av att höra vår åsikt som han är att framföra sin egen.

Så jag undrar om man verkligen är hjälpt av att lägga in den sortens diskussioner på FAQ:en. Det gör nog bara FAQ:en mer omständig och svårläst istället. Det finns nog ingen poäng med att fylla FAQ-listan med onödigheter bara för att man ska kunna säga "titta i FAQ:en" när man inte vill diskutera ett ämne på riktigt.

/Rising
som tycker att FAQ-listor ska vara en service åt användarna snarare än ett slagträ för moderatorerna

KaGGe

Veteran
Re: Repen lever!

om han inte kallar det ett skräck spel så sej åt honom att han ska byta SL ...

Sodivra

Champion
Jag tycker inte att man ska lägga frågor som "hur får man till skräckstämning?" på FAQ:en. Det är en fråga som inte har något egentligt svar och därför mår den bra av att ställas många gånger av folk med nya pigga åsikter om saken.
Instämmer, men jag tycker att man borde BÅDE länka och uppmuntra till att ta upp frågan igen.. Så att alla har en bättre grund att stå på.

Sedan skulle man ju kunna ha en lista med FBQ (F***ing Boring Questions) oxå, där man satte "är vampire ett skräckrollspel?" högst upp, så vi slipper den framöver.
Visst, FAQ är ju bra för att bli av med vissa inlägg, som t. ex "Chronopia suger", och som en forumist sagt: Det är inte kul att diskutera Vampire om man måste rättfärdiga det varje gång.

kalcidis

Hero
En högst viktig fråga:

"Vem skulle vinna in the steelring of death? Krille eller Rising?"

ELLER

"Hur gör ni när ni ska skapa stämning?"

tycker dock att båda är ypperliga bidrag til FaQ:en ).

KaGGe

Veteran
Re: En högst viktig fråga:

hmm intressant,men iaf så kanske man skulle lägga till .., vilken modul till coc / vampire är bäst för nybörjare .. eller ... " jag är intresserad av Rollspel , tänkte börja spelleda skräck .. : vilket spel är bäst att börja med .. " ..

Jake Steele

Warrior
Hmm, jag kan komma på ett par frågor som ställts.

Om jag ska börja spela skräck, vilket spel är bästa att börja med? (nämnd tidigare av Rising)

När kommer NeoGames skräckrollspel Phobia?
(Ja, jag vet att det ligger hos några frilansare, men det är inget svar. Även om de är frilansare så har de en deadline.
Efter den ska spelet bara skrivas om några ggr och sedan skall all layout och bilder fixas, men det måste ju finnas en plan!
Personligen tror jag inte att spelet kommer ut före 2004.)

Jag vill göra ett skräckäventyr i min fantasykampanj, hur gör jag? Några tips? (Som någon nämnde tidigare är det svårt att ge ett svar, men man kan ju alltid nämna några allmänna riktlinjer.)

Vad är Chock?

Info om Kult 3, snälla?

Vapen och skräck?

Ett drös Chtulhu frågor:

Hur stavas Ctululhu, Nyrlatotep och Shubb-Niggarut?
(Cthulhu, Nyarlatothep samt Shub-Niggaruth)

Hur uttalas det?
(Som bäst du kan)

Hur är reglerna och världen i Call of Cthulhu?

Är Delta Green så bra som det sägs? Måste man ha något mer?

Hur bäst är Masks of Nyarlatothep? Hur maffig är inte Beyond the Mountains of Madness? Kort sagt: Vilken är den bästa kampanjen till CoC? Och varför?

Jag kan nog komma på fler men jag får inte fortsätta.
-A