Nekromanti Vanligt i ungdomsäventyr (som Fem)

Max Raven

T12-kultist
ROLLSPELSDÖDEN said:
Sju läste jag en enda bok om och den avvek väldigt från tre deckare som jag annars läste. I Sju-boken handlade handlingen nästan enbart om hur de samlade pengar till en hästförening eller nånting sånt. Endast i sista kapitlet dyker hästtjuvarna, som gav namn åt boken,upp. Lite udda dramaturgi kan man tycka.

Tre deckare läste jag mer av men kan bara minnas en av huvudpersonerna, Jupiter, som var nån sorts nörd tror jag. Vill minnas att han var tjock och dyster, men var den smarta i gänget. En udda sak var att huvudpersonerna alltid hälsade på Alfred Hitchcock och berättade om fallet.

De hade även ett hemligt högkvarter på ett skrotupplag. Just hemliga högkvarter kan vara nåt typiskt för genren.
Hm. Har två stycken Tre Deckare stående har jag för mig. Tyckte de var ganska tröga, iaf till en början, så jag lämnade dem därhän sålänge. Kommer dock ihåg den lite rundare tänkaren Jupiter och deras kontor på ett skrotupplag.

Max Raven

T12-kultist
ROLLSPELSDÖDEN said:
Tre deckare läste jag mer av men kan bara minnas en av huvudpersonerna, Jupiter, som var nån sorts nörd tror jag. Vill minnas att han var tjock och dyster, men var den smarta i gänget. En udda sak var att huvudpersonerna alltid hälsade på Alfred Hitchcock och berättade om fallet.
Japp. Läste nyss klart en nyare bok (där Alfred Hitchcock står i mindre kursiv vid sidan Tre Deckare), där var det en karl som heter Hector Sebastian, men uppenbarligen var Hitchcock tänkt som någon form av dragplåster från början - Sebastian ersatte Hitchcock efter dennes död.

I en äldre bok jag fått tag i så är Alfred Hitchcocks namn ganska stort (näst störst på omslaget undantaget titeln), Tre Deckare den minsta texten på omslaget (och inte med på bokryggen). Den (Stirrande trädets gåta) släpptes i Sverige 1978 - 2 år innan mannens död. Min nyare bok (krossade glasets gåta) skrevs 1984 och släpptes i Sverige först 1992.

Lite småkul fakta.

Edit: Ja, jag har alltså läste en av mina Tre Deckare-böcker nu, efter min sista Fem-bok på ett tag. Har två till Fem-böcker i min lilla samling (löser en gåta och tillsammans igen) men behöver definitivt bland in lite andra böcker. Får se vad det blir härnäst.

Max Raven

T12-kultist
Busungen
Nörden
Kufen
Den populära
Den modiga
Atleten (typ sportaren)
[/QUOTE]
Lite roligt att efter att ha sett på Goonies så ser man just de här ganska tydligt (även om det är Hollywoodskt - Nörden springer runt med skumma uppfinningar och allt är upptrissat).

Stand By Me å andra sidan har vissa av de här stereotyperna, men bara till viss del.

Den tjocke är en till viss del olycklig stereotyp i båda(det är självklart den överviktige som blir hungrig snabbt som attan i Stand By Me) som jag personligen tänkt ignorera, annars får man börja definiera folk efter deras "negativa drag" såsom att de tycker att matte är svårt, inte har körkort o s v - det blir en lite lång lista. :gremwink:

Vet att fetma är en sån där grej som vi har problem med, men är det inte mycket i amerikanska TV-serier och Hollywood-filmer där karaktärer definieras av sin fetma (eller "fulhet" när) så fort en sån kommer in? Det blir liksom en viktig grej i deras karaktär. Det är som om mina glasögon skulle vara en viktig del i min personlighet, t ex. Eller mitt skägg. Det känns bara ganska dumt. :gremsmile: