ROLLSPELSDÖDEN said:
Tre deckare läste jag mer av men kan bara minnas en av huvudpersonerna, Jupiter, som var nån sorts nörd tror jag. Vill minnas att han var tjock och dyster, men var den smarta i gänget. En udda sak var att huvudpersonerna alltid hälsade på Alfred Hitchcock och berättade om fallet.
Japp. Läste nyss klart en nyare bok (där
Alfred Hitchcock står i mindre kursiv vid sidan
Tre Deckare), där var det en karl som heter Hector Sebastian, men uppenbarligen var Hitchcock tänkt som någon form av dragplåster från början - Sebastian ersatte Hitchcock efter dennes död.
I en äldre bok jag fått tag i så är Alfred Hitchcocks namn ganska stort (näst störst på omslaget undantaget titeln), Tre Deckare den minsta texten på omslaget (och inte med på bokryggen). Den (Stirrande trädets gåta) släpptes i Sverige 1978 - 2 år innan mannens död. Min nyare bok (krossade glasets gåta) skrevs 1984 och släpptes i Sverige först 1992.
Lite småkul fakta.
Edit: Ja, jag har alltså läste en av mina Tre Deckare-böcker nu, efter min sista Fem-bok på ett tag. Har två till Fem-böcker i min lilla samling (
löser en gåta och
tillsammans igen) men behöver definitivt bland in lite andra böcker. Får se vad det blir härnäst.