zo0ok
Rollspelsamatör
(Jag håller med för) jag är mer intresserad av vad som funkar och vad som inte funkar. Låta spelarna sätta en scen? Vandrade monster? Bra räls? Figurer? Resurshantering? Dödlighet? För mig är det bara sätt att tänka, eller verktyg, som kan fungera rätt använda och som kan vara irriterande fel använda. Och där man kanske inte ska använda alla samtidigt, men bara för att man kör med något en vecka behöver man inte köra med det nästa vecka.Är CoC trad? Är BW indie? Skit samma! säger jag.
Musik-teori är en sak. Att spela ett visst instrument är en annan sak. Och den mesta musikteorin är relevant för många olika instrument. Det är inte så meningsfullt att tala om "gitarrmusik", för det är en jävla skillnad på musik där gitarrer förekommer. Vanlig jävla musik. Om det inte låter jävligt udda.
Eller programmering (jag gissar att några fler här har en susning). Computer science är en sak. Ett specifikt programmeringsspråk är något annat. "objekt" eller "higher-order-functions" har mer framträdande roll i vissa språk än andra - men som koncept är de relevanta oavsett. Det är inte meningsfullt att prata om hur Java-programmerares jobb som så fantastiskt annorlunda än Python-programmerares. Vanlig jävla programmering. Om man inte handkodar assembler och skickar ut i rymden för att patcha en satellit eller nåt - för då är det inte så vanligt.
Vanligt-jävla-rollspel tycker jag flyttar fokuset från själva spelet och etiketten, till aktiviteten och underhållningen. Och det är trots allt det som är det intressanta.
Ja, och även om jag kör någon OSR Megadungeon och kallar mig domare, och du kör något helt annat spelledarlöst, så förbereder vi oss, vi samlas några vänner, vi berättar tillsammans en ny berättelse där det finns både förberedda och okända element, och vi följer några ramar eller något regelverk. Det är jättemycket som förenar oss. Och vi kan låna/lära friskt även om vi spelar olika spel, precis som gitarrist kan höra något som låter coolt på ett piano och ta med sig det. Eller en hip-hoppare kan inspireras av något från folkmusik från balkan."Vanligt jävla rollspel" tycker jag därför är en bra påminnelse om att försöka närma sig hobbyn med så öppna ögon som möjligt.