Åh, det är ännu bättre. De kan inte göra anspråk på att vara en demokrati och samtidigt kalla honom spion, eftersom man även inför sina egna medborgare förnekade kärnvapenprogrammet. Med andra ord, han har inte förrått landet eller folket, bara en korrupt regering som ljuger för sitt eget folk.Märkligt fall, det där. Vanunu är dömd för spioneri för att ha avslöjat Israels kärnvapenprogram, ett kärnvapenprogram som Israel säger sig aldrig ha haft. Alltså har Vanunu hittat på hela historien, men varför då låsa in honom i 18 år? Och nu åtalas han igen för att ha talat med utlänningar om saker som, enligt Israel, inte finns. Aja baja. Ljug inte för utlänningar.
Ambassadsbyggnader fungerar som extraterritoriellt område, så skulle du kasta sten på Israels ambassad riskerar du väl att de vill ha dig utlämnad, för vandalisering av statlig egendom i Israel! Eftersom diplomater inte kan bli dömda för brott tack vare sin immunitet, kan de då bli utsatta för brott själva? Allt eller inget, tycker jag.För en gångs skull känner jag mig sugen på att demonstrera på första maj. Får man kasta sten på ambassader på första maj?
OK. Då blir frågan istället hur man påverkar komittén så att den fattar rätt beslut?Parlamentsledamöter i nationella parlament får föreslå. Bland andra, se här. Mig veterligen så blir han nominerad varje år. Det hjälper tyvärr inte.
Ska man se något positivt i det så ger det mig vatten på kvarnen i min kampanj för att blocka MSN på jobbet eftersom den är en, på flera sätt, osäker kommunikationsmetod.In 2004, Microsoft released confidential information about nuclear whistleblower Mordechai Vanunu without his knowledge or consent to the Israeli authorities. A few months previously Vanunu had completed an 18-year prison sentence for exposing information relating to Israel’s nuclear capabilities in the UK-based newspaper Sunday Times.
Information handed over by Microsoft was initially used to prosecute Vanunu for his contacts with foreign media, in violation of the ban on contacting foreigners imposed on Vanunu by the Israeli authorities. These restrictions, which are themselves a violation of human rights, have just been extended for a further year. Though the judge in the ongoing Vanunu trial has now agreed not to use the information supplied by Microsoft, the information is in the hands of the Israeli authorities and could be used to continue to restrict his freedom and harass him further.