Nekromanti Vapen & dess smärsamma följder!!!

Irratic

Veteran
Nu tänker ni väl ONEJ !!! inte han IGEN!!!!
Men visst det är jag o min arbetsamma inlägg :gremgrin:

Det jafg undrar över nu är ska man ha skade tabeller som beskriver skadan man tillfogar in i minsta detalj eller ska man låta SL spelleda efter eget sjuka huvud?? sedan om man ska lägga till bilder & utförliga beskrivningar av dessa vapen, jag har bollat med tanken om kvaliten på vapnet ska göra skilland i skada för så är faktiskt fallet. eller ska man skippa sådant hårklyveri & köra med SLs stora makt & låta han/hon bestämma detta med, sedan kan man juh samtidit fråga om någon har en bra sajt med icke copywright bilder ( inte ritade nu) på vapen som man kan eventuellt lägga in i ett fantasy rollspel, detta är väl en fråga som alla vapengalningar skulle uppskatta???

Krille

Super Moderator
"Det jafg undrar över nu är ska man ha skade tabeller som beskriver skadan man tillfogar in i minsta detalj eller ska man låta SL spelleda efter eget sjuka huvud??"

Det beror helt på vilken detaljnivå du tycker att din värld behöver. Själv föredrar jag skadesystem där man beskriver en skadas allvarlighet och sedan ger ett antal otäcka konsekvenser för den skadade rollpersonen ("du har en Allvarlig skada som ger dig -12 på alla dina handlingar"), framför system där man får en hel obduktionsrapport ("du har fått en mosad njure, en mosad mjälte, tre krossade revben, en punkterad lunga och massiva interna blödningar") eller system där man häller ut femtio centiliter livskraft ur den skadade ("du förlorade just 12 av dina 15 kroppspoäng"). Det ger en tydlig vink om vad skadan är, snorklara regelmässiga konsekvenser av skadan och ändå lagom mycket frihet för att beskriva den hejvilt.

"sedan om man ska lägga till bilder & utförliga beskrivningar av dessa vapen, jag har bollat med tanken om kvaliten på vapnet ska göra skilland i skada för så är faktiskt fallet."

Sanning med modifikation. Ett bra vapen kan man slåss med längre med det innan det går sönder, och det gör marginellt mer skada än ett trasigt vapen. Dessutom får du en psykologisk fördel.

Den stora skillnaden i skada kommer dock av a) din egen skicklighet, b) din motståndares skicklighet och c) din egen styrka. Resten är marginellt påverkande. Då spelar faktiskt kämpens längd bra mycket större roll än kämpens vapens kvalitet.

Kakan

Veteran
ONEJ inte han IGEN!! ;)

Det jafg undrar över nu är ska man ha skade tabeller som beskriver skadan man tillfogar in i minsta detalj eller ska man låta SL spelleda efter eget sjuka huvud??

om SL är tillräckligt sjuk så funkar det, annars kan det ju vara bra med en liten träfftabell, samt om skadan dels ger köttiga sår som måste läka och dels någon tillfällig smärtchock, typ som i krilles västmark..

jag har bollat med tanken om kvaliten på vapnet ska göra skillnad i skada

bortsett från slö egg så tror jag inte skadan skulle påverkas så mycket, däremot kanske vapnet blir aldeles för tungt eller felbalanserat så man får minus på att hantera det..?

om bilder.. björns svärdssida har i alla fall schyssta bilder på svärd ifall du vill rita egna bilder =)

Krille

Super Moderator
Re: Sumo-problemet ånyo

"Du kan inte tänka dig att övertyga Neogames om det, också?"

Jag har inte ens lyckats övertyga dem att Soldarn har så lite befolkning att städerna skulle ha svultit ihjäl ens. :gremwink: