Vapen ett nödvändigt ont i de flesta settings.

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
5. Blueprint weapon (Suldokar's Wake)
På femte plats kommer inte egentligen ett vapen, utan konceptet för hur man bygger vapen i Suldokar's Wake. Jag har inte ens testat detta i spel, men tyckte bara att idén var så cool. För att bygga vapen behöver man komma över en blueprint. Den är beskriven som en liten labyrint (ritad med samma ASCII symboler som dungeons i spelet) som visar olika svårigheter, kostnader, färdighetsslag/save med olika alternativ som vägar genom labyrinten. Ska man ta den riskabla, svåra vägen som kräver mindre resurser eller kanske den tidsödande, men enklare? Ska man ta vägen som ger vapnet en speciell egenskap? Är jag tillräcklig skicklig för det?
Ni vet det där trista när smeden sitter och smider vapen medan de andra drar iväg och utforskar? Jag tror rollerna just blev omvända.

4. Skrotgevär (Mutant År Noll)
Vad är bättre än känslan när vapnet håller? Det är när vapnet går sönder! Åtminstone i Mutantvärlden känns det så väldigt rätt. Det är ihoptejpade extrapipor, böjd spik som avtryckare, byggt kring en gammal revolvertrumma och en granattillsats bestående av en handgranat och slangbella, allt monterat på en gammal krycka med en fastlimmat förskärare som bajonett längst fram. Vad som helst som slungar död och elände åt fiendens håll. Det är temporärt, skruttigt, oberäkneligt och fullständigt livsfarligt, för att inte tala om tungt och otympligt med rök, stank och oljud. Ibland är största förhoppningen att fiendens vapen smäller innan det egna gör det.

3. Eldlans (Andra Imperiet)
Det var så annorlunda, stilrent och rätt som sci-fi vapen i en värld som behövde en ursäkt till varför någon fortfarande använder katana i en stjärnfarande setting med rymdstrider och robotar. En eldlans är långt som ett spjut och skjuter exploderande energipulser som inte hinner bildas förrän ett par meter bort och därför behöver kunna dubbla som stav i närstrid.

2. Pålyxa (Järn)
Många fantasyspel har pålyxor, men ingen har pålyxor som Järn. Det är det mest kraftfulla vapnet med lång räckvidd och massiv skada. Utan en ordentlig rustning (som kostar skjortan) kommer attackerna att ta hårt framför allt om man får in en träff med aggressiv stans.
I det här spelet är det supervapnet, och det sitter så rätt i järnålderssettingen!

1. Kriger Kommisariepistol-4 (Noir)
Det räcker med att kolla på bilden så vill man ha den. Det är en sådan illustration där man genom att titta på den kan känna hur den känns i handen. Pistolen är tung, rejäl och fullständigt förbjuden. Oöverträffad med hög precision, och helautomat är det en kpist i förklädnad. Specialtillverkad för statskommisariatet och fruktad av undre världen. Finns det något mer Noir än en svart bil med tonade rutor som i regnet bromsar in på den trånga gatan och ut träder kommisarierna med svarta rockar och dragna KP-4:or? Vi är så fucked!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
5. Blueprint weapon (Suldokar's Wake)
På femte plats kommer inte egentligen ett vapen, utan konceptet för hur man bygger vapen i Suldokar's Wake. Jag har inte ens testat detta i spel, men tyckte bara att idén var så cool. För att bygga vapen behöver man komma över en blueprint. Den är beskriven som en liten labyrint (ritad med samma ASCII symboler som dungeons i spelet) som visar olika svårigheter, kostnader, färdighetsslag/save med olika alternativ som vägar genom labyrinten. Ska man ta den riskabla, svåra vägen som kräver mindre resurser eller kanske den tidsödande, men enklare? Ska man ta vägen som ger vapnet en speciell egenskap? Är jag tillräcklig skicklig för det?
Ni vet det där trista när smeden sitter och smider vapen medan de andra drar iväg och utforskar? Jag tror rollerna just blev omvända.
Woah, det låter ju skitcoolt!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,112
Har alltid varit svag för svärd, så listan bli därefter:
1. Ninjato – elegant, mångsidigt (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ninjato)
2. Bastardsvärd – standard för mina krigare i DoD under måååånga år!
3. Katana – snyggast av alla svärd; det är en objektiv sanning ;-)
4. Värja – jag säger bara: I bleka dödens minut!
5. Tvåhandssvärd
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
288
5. Blueprint weapon (Suldokar's Wake)
På femte plats kommer inte egentligen ett vapen, utan konceptet för hur man bygger vapen i Suldokar's Wake. Jag har inte ens testat detta i spel, men tyckte bara att idén var så cool. För att bygga vapen behöver man komma över en blueprint. Den är beskriven som en liten labyrint (ritad med samma ASCII symboler som dungeons i spelet) som visar olika svårigheter, kostnader, färdighetsslag/save med olika alternativ som vägar genom labyrinten. Ska man ta den riskabla, svåra vägen som kräver mindre resurser eller kanske den tidsödande, men enklare? Ska man ta vägen som ger vapnet en speciell egenskap? Är jag tillräcklig skicklig för det?
Ni vet det där trista när smeden sitter och smider vapen medan de andra drar iväg och utforskar? Jag tror rollerna just blev omvända.

4. Skrotgevär (Mutant År Noll)
Vad är bättre än känslan när vapnet håller? Det är när vapnet går sönder! Åtminstone i Mutantvärlden känns det så väldigt rätt. Det är ihoptejpade extrapipor, böjd spik som avtryckare, byggt kring en gammal revolvertrumma och en granattillsats bestående av en handgranat och slangbella, allt monterat på en gammal krycka med en fastlimmat förskärare som bajonett längst fram. Vad som helst som slungar död och elände åt fiendens håll. Det är temporärt, skruttigt, oberäkneligt och fullständigt livsfarligt, för att inte tala om tungt och otympligt med rök, stank och oljud. Ibland är största förhoppningen att fiendens vapen smäller innan det egna gör det.

3. Eldlans (Andra Imperiet)
Det var så annorlunda, stilrent och rätt som sci-fi vapen i en värld som behövde en ursäkt till varför någon fortfarande använder katana i en stjärnfarande setting med rymdstrider och robotar. En eldlans är långt som ett spjut och skjuter exploderande energipulser som inte hinner bildas förrän ett par meter bort och därför behöver kunna dubbla som stav i närstrid.

2. Pålyxa (Järn)
Många fantasyspel har pålyxor, men ingen har pålyxor som Järn. Det är det mest kraftfulla vapnet med lång räckvidd och massiv skada. Utan en ordentlig rustning (som kostar skjortan) kommer attackerna att ta hårt framför allt om man får in en träff med aggressiv stans.
I det här spelet är det supervapnet, och det sitter så rätt i järnålderssettingen!

1. Kriger Kommisariepistol-4 (Noir)
Det räcker med att kolla på bilden så vill man ha den. Det är en sådan illustration där man genom att titta på den kan känna hur den känns i handen. Pistolen är tung, rejäl och fullständigt förbjuden. Oöverträffad med hög precision, och helautomat är det en kpist i förklädnad. Specialtillverkad för statskommisariatet och fruktad av undre världen. Finns det något mer Noir än en svart bil med tonade rutor som i regnet bromsar in på den trånga gatan och ut träder kommisarierna med svarta rockar och dragna KP-4:or? Vi är så fucked!
Hårt medhåll på Kriegern. Minns en rp som var nära att dö efter att de de blev jagade av kommisarier och fick för sig att stanna för att skjuta tillbaka istället för att fly.
 
Top