Nekromanti Vapen handlare, ett spel om misery turism for fun and profit

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Jag blev inspirerad av Rollspel & ISIS & Ebola tråden och skrev det här:

Vapen handlare, ett spel om misery turism for fun and profit

Spelarna spelar en eller flera vapenhandlare och dennes/dessas grupp av lejda mördare, specialister och livvakter som åker runt i världen och säljer vapen. Man måste också försvara sig från lönnmördare, internationella och nationella polisiära organisationer, affärsrivaler, spiongrupper som CIA och Mossad som vill använda en som en docka och sist men inte minns kunder som försöker skjuta en med vapnen man just har sålt till dem.

Karaktärer byggs upp av tre separata kategorier liknande klasser från de flesta rollspel som kombineras av spelare i hundratals olika kombinationer för att skapa en för dem unik klass. Dessa kategorier är: Personlighet, är din karaktär iskall i även de värsta situationer, någon som genuint älskar sitt jobb eller en perfektionist? Bakgrund, är din karaktär tredje generationens vapenhandlare, en uttråkad medlem av överklassen eller ex-militär? Och sist men inte minst, Specialisering. Är din karaktär en förhandlare utan dess like, ett teknologiskt snille eller en John Woo action hjälte med en pistol i varje hand?

Karaktärsskapande:

Skapa först grunden för karaktären och välj sedan dina tre specialiseringar.

Attributer: 5 i en, 4 i en och 3 i en.

Styrka: rullas vid direkt handling. Rulla styrka när du hotar någon, slår någon eller är direkt/brutal.

Finnes: Rullas vid indirekt handling. Rulla finnes när du smyger, ljuger eller är indirekt/oärlig.

Motståndskraft: Rullas för att motstå attacker av alla dess slag. Rulla motståndskraft när du försöker att inte dö efter du blivit förgiftad, när du duckar undan kulor, när någon försöker förföra dig eller när du på annat sätt försvarar dig.


Livspoäng: Är lika med dubbla motståndskraften. När en spelarkaraktär, rival eller demon förlorar alla sina livs poäng rullar de på "Dödslistan" för att se konsekvensen av detta. Alla livspoäng återställs till max mellan uppdrag eller spel sessioner.


System:
Dice pools av d6:or. Rulla attributen + bonusar från din klass + eventuella bonusar eller minus från gm:en. 5or och 6or är framgångar. Rullar man mot någon rullar man dice pools mot varandra. Om någon anfaller någon annan så gör anfallaren så mycket skada som hon har fler framgångar än försvararen.

Ironiskt nog finns det inga bonusar från vapen eller utrustning i systemet. För att göra något behöver man rätt utrustning, du kan tex inte ringa någon utan en telefon eller skjuta någon utan en pistol. Vissa av krafterna kräver också viss utrustning för att fungera. Den främsta anledningen till detta är att det roar mig att gå ifrån den kapitalistiska "du är dina saker" mentaliteten i de flesta rollspel i ett spel om vapenhandlare.

Välj nu en av varje av: Personlighet, Bakgrund och Specialisering och modifiera din karaktär därefter. När du väljer var och en av dessa har du tre krafter från varje att välja mellan, välj endast en kraft från varje kategori.
Karaktärs avancering/levla up:

Om Spelledaren och spelarna känner att det är dags för deras karaktärer att utvecklas så välj ett till alternativ från


Dödslistan:

Rulla 1d6

1. Karaktären avlider.
2. Karaktären förlorar en valfri större kroppsdel och är utslagen för resten av scenen.
3. Karaktären förlorar en valfri större kroppsdel och fortsätter vara aktiv i scenen.
4. Karaktären förlorar en valfri mindre kroppsdel och är utslagen för resten av scenen.
5. Karaktären förlorar en valfri mindre kroppsdel och fortsätter vara aktiv i scenen.
6. Bara ett köttsår. Karaktären skakar av sig skadan och fortsätter vara aktiv i scenen.


Npc:er:
Undermåliga motståndare så som barnsoldater och inkompetenta förhandlare rulla 2 tärningar för det de är bra på och 1 tärning för allt annat.

Normala motståndare, så som facemen förhandlare för maffian eller vanliga soldater rullar 3 tärningar för det de är bra på och 2 tärningar för allt annat.

Rivaler är motståndare på spelarkaraktärernas nivå och byggs precis som dem. Här är tex rivaliserande vapenhandlare, mäster lönnmördare och världs eliten av soldater.

Demoner är extremt farliga motståndare som endast bör dykas upp sporadiskt och aldrig bör användas som motståndare som spelarna måste konfrontera. Exempel på dessa är specialiserade elit grupper av Spetznas eller Navy SEAL soldater eller världsledande förhandlare och taktiska genier som arbetar för tex CIA. Demoner byggs med precis så mycket poäng Spelledaren tycker passar.


Personligheter:


Iskall:
Inget skakar dig, du har sett och gjort de värsta sakerna i världen och du hanterar det genom att helt enkelt inte känna saker längre.

Iskall krafter:

1. Försök igen, idiot: Du håller huvudet kallt och ser öppningar som andra inte märker i intensiva situationer. Du kan låta någon rulla om en misslyckad rullning en gång var 15 minut av speltid.
2. Biter ihop: Fungerar en gång per session. Om du rullar på Dödslistan och överlever återfår du alla dina livspoäng och är fortsätt aktiv oavsett vad listan säger.
3. Räddare i nöden: En gång per strid kan du putta någon ur vägen för en attack så att personen inte blir skadad.


Loco:

Du är en galen jävel som kastar dig in i situationer och agerar på momentära impulser. Att förneka vad du känner just nu är otänkbart.

Loco krafter:

1. Vill ni dansa er &/!;@33kr?!: Du skriker ut något provocerande och får alla dina fiender att tvingas attackera dig med sin nästa handling, fysiskt eller socialt, men de är så frustrerade att de bara får använda hälften av sina tärningar.
2. Bloodlust: Du får tillbaks en livspoäng varje gång du dödar någon.
3. Det regnar blod! Om du kastar dig rakt in i en situation utan någon eftertanke får du och alla som är med dig en extra tärning i alla rullningar under resten av scenen.



Strateg:
Du ser vinklarna och räknar på oddsen. Du kan inte ens hjälpa det längre och ibland undrar du om du har tvångstankar. Men det håller dig vid liv så du tänker inte för länge på det.

Strateg krafter:

1. Geometrisk strategi: Gruppen fungerar bara om alla samarbetar. En gång per spel session kan du när du träffar någon med en attack ge alla dina allierade en gratis attack på personen du träffade.
2. Läser situationen: Du studerar andra människor som andras studerar en fastnaglad fjäril. När du kommer i i en situation vet du omedelbart vad alla parter vill uppnå.
3. Jag tänkte på det! Du har den där grejen du behöver just nu. Oavsett om det är en raketkastare eller en ficklampa.


Trevlig kille:

Du framstår som en gemytlig, vardaglig och trevlig kille eller tjej. Är alltihop en mask? Kanske, kanske inte.

Trevlig kille krafter:

1. Allting kommer lösa sig: En gång per session kan du säga ett par tröstande ord och få alla att må lite bättre. Alla medlemmar av gruppen får tillbaks två livspoäng.
2. Låt oss prata om det här!: Du får alla att sluta skjuta åtminstone tillfälligt och sedan försöka lösa problemen diplomatiskt.
3. Lämna ingen efter oss: Du får automatiskt med dig alla skadade eller döda fiender vid en reträtt.


Rymdkadett:

Du är inte riktigt med. Situationens allvar drabbar aldrig dig och du vidhåller ett outsider perspektiv på det mesta.

Rymdkadett krafter:

1.Vad du inte vet kan inte skada dig: En gång per session råkar du böja dig ner och kolla på en intressant sten eller så flyttar du dig för att en fjäril råkar flyga förbi. Hur som helst är du inte där när någon försöker skjuta dig och du kan helt ignorera en attack per session.
2. Råkar träffa perfekt: Du råkar göra något perfekt helt av misstag. En gång per session kan du lägga till 3 tärningar till vilken rullning som helst.
3. Vänta, jag har hört om det där...: En gång per session vet du set mesta om någonting, vad som helst egentligen.



Bakgrund:

Ex-militär:
Du lärde dig om vapen genom din tjänst till ditt land. Du slutade tjäna ditt land och började tjäna sig själv men vapnen består.

Ex-militär krafter:

1. Militära kontakter: En gång per session kan du begära och få uppfylld en begäran av militären du är i kontakt med.
2. Jag vet vad jag säljer: Du rullar två extra tärningar varje gång du rullar rörande vapen.
3. Tuffaste killen i rummet: Du dubblar dina livspoäng.



Överklass:
Du är ett blå blod, oavsett om du kommer från den gamla faktiska adeln eller från en yngre affärsdynasti är du det närmsta den här branschen har en prins. Du har aldrig gått hungrig en dag i ditt liv.

Överklass krafter:

1. Fuck you pengar: Du kan få ett problem att försvinna per session genom att kasta pengar på det.
2. Stiff upper lip: Du inspirerar en attityd av uthållighet i folket runt dig. Alla allierade med dig i en situation får två extra livspoäng.
3. God uppfostran: Du rullar 3 extra tärningar vid sociala slag i formella miljöer.



Gangster:
Du började i kriminella kretsar innan du gick vidare till större och värre saker. Kanske var du med i ett gäng eller så var du en made man i maffian. Du har kvar dina kontakter i den undrevärlden och mentaliteten som fick dig att bli framgångsrik där.

Gangster krafter:

1. Kriminella kontakter: En gång per session kan du begära och få uppfylld en begäran av den aktuella kriminella organisationen du är i kontakt med.
2. Låt mig sköta snacket: Du dubblar din finess när du ljuger, mutar eller på andra sätt förleder auktoriteterna.
3. Väll utvecklad paranoia: Du dubblar dina motstånds tärningar när du försvarar dig från överrasknings attacker.

Släkt av vapenhandlare:

Du är den senaste i en lång rad av vapenhandlare. Dina förfäder har sålt allt från flygplan till stridsvagnar till pistoler till långsvärd. Vapenhandlande finns i ditt blod.

Vapen[FONT=Times New Roman, serif]handlare krafter:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]1. Alltid extra varor: Du har alltid ett till vapen på dig. Alltid. Ja, även då.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]2. Jag har gjort det här tusen gånger: Du får slå om två slag per spelomgång. Du måste[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]använda det nya slaget.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]3. Marknads kännedom: Du vet alltid något om situationen i regionen där ett uppdrag tar plats. Rulla 1d6, så många fakta om situationen måste spelledaren berätta för dig.[/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif]Everyman:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Ibland tar livet konstiga vändningar. Du bara råkade snubbla från ditt vanliga nio till fem jobb in i vapenhandlande, kanske med ett par mellansteg men kanske inte. Hur som helst försöker du göra ditt bästa, det är i alla fall bättre än att jobba med kundservice.[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Everyman krafter:[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]1. Hen är inget hot: Du är den sista tänkbara måltavlan. Ifall det finns något annat mål i[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]närheten så måste dina motståndare skjuta på detta först.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]2. Samarbete: Om du samarbetar med någon behöver bara den bästa medlemen i[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]gruppen rulla för saker som inte gäller att döda folk. Så som att smyga eller klättra.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]3.Intuition: Om spelledaren råkar försäga sig eller någon annan spelare gör det så har du härmed rätten att metaspela hur mycket du vill.[/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif]Specialisering:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Gunslinger:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Du föredrar vanliga pistoler framför tyngre vapen som saktar ner dig. Du använder dig av snabba och akrobatiska rörelser för att ta hand om grupper av fiender samtidigt som du håller dig själv ett steg framför inkommande bly.[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Gunslinger krafter:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]1.Guns akimbo: Så länge du har ett vapen i varje hand får du attackera två gånger per runda.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]2. Gun kata: Du är en mästare på att räka ut vinklarna och statistiken för var du ska stå och var du ska skjuta. Varje gång någon skjuter mot dig och missar får du omedelbart skjuta tillbaks på dem.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]3. Bullet dodger: Om du försöker ducka inkomande attacker så dubblar du dina motståndstärningar.[/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif]Faceman:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Du är i ditt element mellan tillfällena när kulorna flyger. Du har en tunga av silver och är inte rädd för att använda den.[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Faceman krafter:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]1. Lover not a figher: Du dubblar dina finess tärningar när du pratar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]2. Vet du vem jag är?: Du gör ett spektakulärt men trovärdigt påstående som hindrar folk från att skjuta dig. Istället för att attackera kan du göra det här och ingen kan anfalla dig fören det är din tur igen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]3. Där! Skjut den killen!: Du pekar ut en fiende och poängterar högljutt vikten av att döda honom. Alla dina allierade får två extra tärningar när de attackerar honom den här rundan.[/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif]Infiltratör:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Du är en smygande, lönmördande jäkel som föredrar att skjuta folk i ryggen hellre än i en ärlig strid.[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Infiltratör krafter:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]1. Mellan regndropparna: Du dubblar dina finess tärningar när du smyger.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]2. Halsavskärare: Om du framgångsrikt attackerar någon som inte vet att du är där dör de automatiskt.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]3. Navigatör: Du kan aldrig gå vilse och hittar instinktivt rätt även i miljöer som du inte besökt tidigare.[/FONT]



[FONT=Times New Roman, serif]Heavy:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Du är den farligaste och tyngst beväpnade killen på slagfältet, kapabel att ta dig an mindre arméer ensam. Du är antalgigen den tyngst beväpnade och svåraste att döda på slagfältet också.[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Heavy krafter:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]1. More dakka!: Du kan anfalla alla fiender i en grupp samtidigt med samma attack.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]2. Osårbar: Du drar av 2 skada från alla attacker som träffar dig.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]3. Aggro: När du aktiverar den här kraften blir det omöjligt för fiender att anfalla någon annan än dig tills du stänger av kraften eller dör.[/FONT]



[FONT=Times New Roman, serif]Närstrids specialist:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Medan skjutvapen och bomber är hur man dödar i den moderna världen så är du en specialist när det kommer till mer... primitiva metoder. Du föredrar att döda med knivar, nävar och fötter. Kanske för att det är mer oväntat, kanske för att det fortfarande är effektivast i vissa situationer eller kanske för att du gillar känslan av att döda någon med dina bara händer.[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Närstrids specialist krafter:[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]1. Avväpnande: Om du träffar en beväpnad motståndare tar du vapnet ifrån dem eller förströr rent av vapnet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]2. Dim mak: Om du tar bort någons sista livspoäng med en närstridsattack så rullar de automatiskt en 1:a på dödslistan.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]3. Brädor slår inte tillbaks: Om någon försöker gömma sig bakom någonting kan du slå, springa eller kasta dig rakt genom det, oavsett om det är trä eller betong.[/FONT]
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Gillat för sin sär skrivning! :) Och grymt imponerande "här, ett komplett rollspel" faktor...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
CapnZapp;n41381 said:
Gillat för sin sär skrivning! :) Och grymt imponerande "här, ett komplett rollspel" faktor...
Sär skrivningarna tänker jag skylla på dyslexi och på att kontrolläsande är tråkigt :p
 
Top