Nekromanti Vapen i rollspel?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: En radikalt förslag (TM)

Då frågar man dem om de spelar sig själv eller sin rollperson, och sedan visar man dem följande vapenfetishporr, där en stor, manlig Barrett M82A1 gör sig redo att bestiga en liten nätt, kvinnlig M16. När de slutat dregla så har de glömt diskussionen.

Hahaha, tur att du beskrev vad bilden föreställde för annars hade jag inte sett det... :gremcrazy:

Men om de säger "En såndär vill jag juh ha! Hä! Hä!"? Nej, nu ska jag inte vara dum, det är dumt att lösa i stort sett obefintliga problem. Skulle någon be om en sån eller en sådan så skulle jag nog låta dem sätta värden själva och sen får jag godkänna dem. Som sagt, ett obefintligt problem.

Korpen

Hero
Hur mycket vapen det är motiverat att ha med beror ju även på hurpass stora vapen du har med. Det kanske inte är så viktigt att skilja mellan femtioelva olika sorters 9mm pistoler, man det är den gigantisk skillnad mellan en 122mm D-30 och en 120mm M/41 Grk. Så om du bara har med små lätta vapen (=kan bäras) så räcker 100 mer än väl IMHO.

Spitfire

Swordsman
Re: Dragens serietrivia

jo, jag kommer ihåg den serien. Gick i Magnum på slutet på 80-talet. Och precis som du säger, hjälten blev skjuten "Point blank" i tinningen och överlevde ändå.
Om jag säger ett citat från Phoenix Command. Ett spel som antagligen har de mest avancerade/realistiska skadereglerna av något spel
"He used a .32? Lets call it Assault with intent to Annoy.(officer Eric)"
Och om det är deras omdöme om en .32, som ändå är klassat som livsfarligt vapen så är blotta tanken på att använda luftvapen skrattretande.
Det är inte min mening att vara elak eller driva med dig Vindicator. Det är möjligt att jag förbisett något "speciellt" användningsområde som du har i tankarna. Exempel någon typ av modifikation som ökar lufttrycket tiofaldigt och att man sedan använder någon form av lätta glasfiberpilar med grymt avancerat nervgift. Men någon sådan förklaring har ännu inte givits så jag väntar tappert på en dylik motivering.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Så fruktansvärt OT

Nej du Insignia, du ska hålla dig borta från skjutvapen i rollspel. Jag och Storuggla har fortfarande inte hämtat oss från när du klämde ett dubbelskott med ditt Müllerska kadunder nere i den där grottgången. :gremsmile:

Magnus Seter; Vad gör ni?

Alla; Vi drar våra vapen!

Magnus; slå för initiativ!

Den muterade grävlingen (Insignia): Jag skjuter!

Vitulv och Storuggla; Ne..

*KABLAMM!!!*

Magnus (flinar); tja, nu hör ni ingenting längre förutom att det tjuter i öronen. Ni ser inget heller för den delen på grund av krutröken.

:gremsmile:

/Vulf - som har för sig att det gick till på det sättet

Vitulv

Hmm, vettefan om jag tycker att det verkar ha så realistiska skaderegler om de inte inser att en .32 är farlig.

Vindicator

Veteran

Det är inte min mening att vara elak eller driva med dig Vindicator. Det är möjligt att jag förbisett något "speciellt" användningsområde som du har i tankarna. Exempel någon typ av modifikation som ökar lufttrycket tiofaldigt och att man sedan använder någon form av lätta glasfiberpilar med grymt avancerat nervgift. Men någon sådan förklaring har ännu inte givits så jag väntar tappert på en dylik motivering
Något sådant har jag inte tänkt på... jag tyckte bara att det kunde vara trevligt att ta med några vapen som inte dödar också, för omväxlings skull. Luftvapen är lätta att få tag i, och dessutom billiga. Hur många privatpersoner äger exempelvis en M16 eller ett prickskyttegevär i verkligheten?
Om det blir strid i ett rollspel så är det väl dessutom bara roligt om det håller på i ett par stridsrundor, istället för att någon av rollpersonerna tömmer ett uzi-magasin, och alla dör?
Vanliga luftvapen kan faktiskt också vara livsfarliga, även om de inte är lika livsfarliga som riktiga vapen... men hursomhelst: den enda risken att en rollperson ska kunna dö av luftvapen i mitt rollspel är om han blir träffad i antingen hjärtat eller huvudet, och skadeslaget dessutom blir ovanligt högt, så jag ser ingen anledning till att inte ta med dessa vapen. Om spelarna inte gillar dem, så kan de ju strunta i att köpa dem. :gremsmile:

Vitulv

Jag tycker att det var en kul idé att ha med luftvapnen. Kör på den!

Insignia

Swashbuckler
Men...

... det verkade ju som en bra idé just då :gremblush:

Dessutom har dogmaspelet bara harpungevär :gremgrin:

Ulfgeir

Swashbuckler
Sedan så kan man väl alltid kleta in "kulan" med något lagom otrevligt ämne. Menar kommer ämnet in i blodomloppet så...

Men annars så är det väl mest för att det skall göra ont.

/Ulfgeir

Vindicator

Veteran
Sedan så kan man väl alltid kleta in "kulan" med något lagom otrevligt ämne. Menar kommer ämnet in i blodomloppet så...

Men annars så är det väl mest för att det skall göra ont.
Jupp, det är ju också en bra idé. Om man smutsar ner luftgevärsskotten lite först, så kommer de som blir träffade att få infekterade sår, och kanske dö efter ett par veckor, om man har tur. :gremsmile: Ytterligare ett bevis på att luftvapen också kan vara livsfarliga.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja finns ju exempel på att KGB lät ta död på en avhoppare, meddelst ett paraplygevär. Kulan lär ha var typ 1 mm stor, men hade i små gropar ett synnerligen otrevligt gift.

Så där rörde det sig inte om veckor utan snarare minuter eller möjligtvis timmar.

/Ulfgeir

Spitfire

Swordsman

Phoenix command har i de avancerade skadetabellerna 64 träffområden. Endast en är direkt livsfarlig (träff i hjärtat gör 1900 poäng i skada) och två kan vara dödliga med en smula otur och om man undviker att söka läkarvård (träff i lungan gör 34poäng i skada)

Vitulv

Phoenix command har i de avancerade skadetabellerna 64 träffområden. Endast en är direkt livsfarlig (träff i hjärtat gör 1900 poäng i skada) och två kan vara dödliga med en smula otur och om man undviker att söka läkarvård (träff i lungan gör 34poäng i skada)
Huga! Det rollspelet ska jag hålla mig undan ifrån. Och jag som tyckte att Neogames var omständiga i sina strids- och skaderegler.

/Vulf

Spitfire

Swordsman

det mesta du kan ta är 5 miljoner i skada (jag skojar inte!)
vilket är typ en .300winchester Magnum rakt i hjärtat. (det är sånt man jagar elefanter med)

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Ett radikalt förslag

Vi "tillverkar" våra vapen till det system vi har idag på detta vis. Och då snackar vi inte bara eldhandvapen utan även tyngre vapen. Bomber, granater, kanoner, missiler och liknande.

Har fungerat mycket bra och det ger stor variation bland vapentyper, kalibrar och prestanda hos vapnen.

/Patrik

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag blir mer och mer av åsikten att vapendata för varje liten enskild pickadol i ett helt spel är otroligt onödigt.

I de nuvarande storprojekt jag sysslar med (som är i projektstadie fortfarande) så använder jag ett parameterformat istället.

Detta innebär att alla vapen har samma grundvärde, och att detta grundvärde sedan förändras beroende på vilka parametrar vapnet uppfyller. Till exempel "hög utgångshastighet" eller "automat", "grov kaliber" och så vidare. Detta gör vapensystemet otroligt enkelt, och gör det hur lätt som helst att själv plocka in vapen i systemet. Utan att spelet behöver göra något som alla andra nutidsspel ändå gör - lista vapen i miltals långa listor.