Nekromanti Vapen och vad de säger om sina användare

God45

#PrayersForBahakan
En av mina spelares karaktärer i min Way of the wicked kampanj använder en motorsågs utrustad glaive som vapen. Detta lägger till saker till intrycket av karaktären och hjälper föra fram hans personlighet på sätt som jag verkligen uppskattar. Karaktären är en grym slaktare med ett teatraliskt drag som slaktar paladiner medan han kallar dem för hundar briljant spelad av personen bakom karaktärsbladet. Att han använder en motorsåg och ett spjut samtidigt ter sig allt mer självklart, det är ett vapen som inte bara passar karaktären men berättar för alla runt honom att han är ett grymt och sadistiskt monster med en smak för det dramatiska. Det här fick mig att tänka på vad valet av vapen säger om karaktärer. I en av mina gamla kampanjer hade en spelare en revolver som vapen trots att han hade varit effektivare med en långbåge eftersom hans spelare ansåg att ett krutvapen bättre speglade karaktärens opersonliga och affärsmässiga sätt att döda på. Personligen har jag kört en präst som när han slogs utan magi gjorde det obeväpnad eftersom om man måste döda någon förtjänar de att man gör det på ett personligt sätt. Vad tror ni olika former av vapen säger om en karaktär? Antyder vissa former av vapen att användaren är nobel medan andra antyder att hon är barbarisk? Har ni spelar några karaktärer vars vapen hjälpte till att definiera deras personlighet?

På detta måste jag säga ja. nästan alla karaktärer jag spelat så väljer jag vapen som passar till karaktärens personlighet. och då blir det oftast inte de "bästa" vapnen.
Även om det ibland är rätt enkla grejer som att jag enbart kör med närstridsvapen på en karaktär så har det oftast en anledning, Kanske han inte anser det är rätt att använda avstånds vapen för att döda någon. ska man döda någon gör man det öga mot öga. Har spelat en karaktär som var bra på båge, men båge var något man använder för jakt eller möjligvis i tävlingar. inte något man använder för att döda andra. det ska göras på ett mer personligt sätt, annat vore fegt.

Har även spelat en som använde sig av dolkar, kastknivar eller armbortst och dessa val är för att han föredrog att döda bakifrån, ur bakhåll eller helt enkelt utan förvarning som en dolk i halsen. Han ansåg att är det någon som av någon anledning ska dödas så gör man det på enklaste sättet, rent spel eller att gå i strid med honom om det inte behövs är bara dumt. Ska man döda någon så döda honom helt enkelt på det sätt som är enklast och säkrast för dig själv. varför göra det svårare än det är.

För mig är rollspelandet och karaktären viktigare än hur effektiv eller bra han är i strid. Så därför väljer jag oftast ett vapen som passar min karaktär även om det finns bättre vapen än det jag väljer så spelar det ingen roll. Samma sak med rustning jag vill att både vapen och rustning ska spegla den karaktär jag väljer att spela.

Cybot

Mest spelbar
Piska: Piskan har fått lite av en dubbel natur. Det finns två typer av piskanvändare. Det finns slavdrivaren eller dominatrixen som älskar att orsaka smärta och visa sin dominans. Sen finns det trick-whippern som använder den för att avväpna motståndare och svinga sig över raviner.

Slägga: Du är inte subtil. Ingen finess, utan det handlar helt om brutalt övervåld.

Dolken: Vapnet för spioner, tjuvar, slyngel, fyllos och prostituerade. "Rättvis fajt" finns inte i din ordbok. Du knivar folk i ryggen om du kan, du drar vapen i barslagsmål och du drar dig inte för att döda. Du är kanske inte alltid subtil, men alltid illistig.

God45

#PrayersForBahakan
Treudd: Det här vapnet har precis som piskan två olika kopplingar men här är de dock mer symboliska än praktiska. Treudden är ett vapen som används av karaktärer med en koppling till vatten och fiske, oftast rangers och druider. Här är det ett praktiskt vapen eftersom det är ett fiskeverktyg som kan användas i strid. Den andra typen som använder treudden är den som har en koppling till helvetet, djävlar och andra mörkare krafter. I de fallen är treudden oftare mer sofistikerad och grymmare i sitt utseende. De här två typerna kan också blandas ihop i händerna på kultister i mörkare naturkulter.
Cybot said:
Rangers, druider och gladiatorer. Treudd och nät är ju en klassiker.
God45 said:
Jag glömde bort gladiator combon av nät och treudd. Men nu kommer jag ihåg när en spelledare sade till mig att nät och treudd var ett fruktansvärt vapenval i hans kampanj och att min karaktär skulle dö om jag valde det. Även om han var tvungen att se till att det hände ;)

Cybot

Mest spelbar
Långbåge (halvseriöst): Du är en Robin Hood eller Legolas wannabe som försöker kompensera för din egen otillräcklighet. Ingen gillar dig, ingen gillar ditt val av vapen, och ingen gillar din hippiefrisyr heller. Spelledaren bara väntar på att du ska försöka surfa på en sköld så att du kan faila ditt DEX slag, bryta nacken och dö. Nästa gång, skapa en karaktär med självrespekt. En som använder armborst eller gevär om du nu nödvändigtvis måste använda distansvapen.
;)
God45 said:
Och om du inte är någon show off Legolas wannabe är du Rangern i en svart trenchcoat vars föräldrar alltid är döda och som inte vill prata med någon. Du kommer antagligen fly som en bitch istället för att ge dig in i närstrid där du riskerar att bryta en nagel ifall resten av gruppen får problem. Ingen gillar dig, ditt vapen val eller din satans trenchcoat. ;)
Cybot said:
En vanlig båge (sammansatt eller inte) är dock fullt acceptabelt för rogues, mongoler och mellanöstern expys.

Zorbeltuss

Hero
Improviserade vapen: Kanske förutsåg du inte strid, kanske var du lat och inte orkade bära vapen eller så såg du problem med att göra det obemärkt, i vilket av fallen så är det säkert att du vill vinna och du bryr dig inte så himlans mycket om du gör det med hedern i behåll. Helt klart är iallafall att du inte gärna ger dig ut på landsbygden om du inte måste.

/Luna Lovegood

God45

#PrayersForBahakan
Katana: Antingen spelar du en samurai, ninja eller något annat där ett japanskt svärd är passande (antagligen i fantasy Asien) eller så har du det eftersom du kommer från långt bort ifrån eller har rest runt och besökt världens olika hörn. Om inget av detta stämmer är du värre än långbåge killen!

God45;n20865 said:
Katana: Antingen spelar du en samurai, ninja eller något annat där ett japanskt svärd är passande (antagligen i fantasy Asien) eller så har du det eftersom du kommer från långt bort ifrån eller har rest runt och besökt världens olika hörn. Om inget av detta stämmer är du värre än långbåge killen!
Eller du är en katana cultist. En av dessa som är fulkomligt övertygade om att katana är det bästa svärd som någonsin gjorts, överlägset alla andra svärd i alla avseenden och försöker desperat få alla andra att tycka samma sak och om någon en lite försiktigt påpekar att det inte finns ett perfekt svärd så tar du otroligt illa up och och kallar denne för katana hatare eller försöker övertyga honom att katnanan är perfekt genom att utan att lystna på några som helst argument rabblar upp alla myter som finns om detta otroliga svärd. Ett katana innehåller miljoner lager stål och det kan ju kapa av gevärspipor för det har du sett på the interweb

RasmusL said:
Faller inte din catana cultist inom "om inget av detta stämmer"-kategorin? :p
Reddokk Fheg said:
Ja mitt inlägg var väl mer en vidareutveckling av den kategorin :p
Cybot said:
Precis. Katanakultister är värre än legolaswannabes.

Tvåhands svärd: Du är en ädel riddare som driver alla i din grupp till vanvett genom ditt ständiga tjat om att bekämpa onskan, hjälpa de svaga och i största allmänhet vara sådär riktigt störande ädel och drömmer om att få rädda en drake från en onskefull eldsprutande prinsessa eller vad det nu är riddare drömmer om. och självklart rider du en stor ståtlig springare, vit till färgen

Eller en stor bullrig barbar med muskel komplex. du envisas med att springa omkring med bar överkropp och ha band knutna runt armarna för att främhäva dina muskler. och tar till svärdsvingande våld så fort du får chansen. äslkar styrke uppvisningar som armbrytning och liknande men om du skulle forlora så blir det ett herrans liv med svingande näver och kanske svingande svärd
God45 said:
Är ditt svärd svart kan du dock vara en dekadent, knarkande, själslukande alv också. Det hjälper dock att vara albino då :p
Reddokk Fheg said:
Ja självklart. det behövs ju något undantag som bekräftar regeln

RasmusL

Champion
Dynamitgubbar.

Du är troligen en välutbildad överklassherre med en fascination för att rota i bibliotek efter gamla böcker och tidningsartiklar. Tweedkostymen och den vattenkammade sidbenan är något som finns med dig vare sig du sover, duschar eller kör runt på landsbygden med nyfikenheten i högsta hugg. Har du tagit dig till dynamitgubbe-stadiet är du troligtvis en närsynt självvald analfabet med oanade kapaciteter vad gäller kortdistanslöpning.

Krille

Super Moderator
UZI plus katana: Du är troligen en gatusamuraj, vilket egentligen är ett snofsigt ord för frilansande hitman. Du inbillar dig att du har en krigarkodex och förmodligen har du ett skitlass med tribal tats för att "bevisa" det. I praktiken så är du i bästa fall en yakuza-wannabe och hanger-on som yakuzan som mest tolererar och behandlar som en knähund, men med stor sannolikhet är du en fucking psykopat som njuter av att övervålda ihjäl folk i högar och helst på armslängds avstånd och skulle göra det gratis om det inte fanns folk som betalade dig för det. Om du dessutom har har svart trenchcoat, kängor och solglasögon...

... då är fanimej allt hopp ute. Nittitalet ringde, liksom, och sa att åttitalet hade ringt och ville ha tillbaka sin smak.
smulgul said:
haha, klockrent =)

Cybot

Mest spelbar
Yxor: Små yxor, kastyxor, yxor som kan klyva en människa från panna till skrev, dubbelyxor... Oavsett så bor det Inom dig en liten hedning. Den otämjda vildmarken är bättre än lugna städer, öl är bättre än vin, skägg är bättre än skägglöst (om du inte har en tomahawk och läderbrallor) och ibland får du lust att göra stygga saker med vad det nu är du attraheras av.
Dina fritidsnöjen inkluderar skugshuggeri, romantiska promenader och klosterbränning.

obak

Hero
Kedjor, du älskar kedjor, och läder, svart glansigt läder, och din lädermask med dragkedjor. Mmmm....

God45

#PrayersForBahakan
Lie: Okej, du kanske, kanske är medlem av en arg folkhop eller en folkmilita och killen som blev fast med lien eftersom vettigare allternativ som yxor och högripar redan är tagna. Men du är antagligen någon sorts fucked up dödskultist till Kelmoor eller The Raven queen eller något. Var sticker duminte och hittar en pest du kan be på eller något din jäkla goth.

God45;n20917 said:
Lie: Okej, du kanske, kanske är medlem av en arg folkhop eller en folkmilita och killen som blev fast med lien eftersom vettigare allternativ som yxor och högripar redan är tagna. Men du är antagligen någon sorts fucked up dödskultist till Kelmoor eller The Raven queen eller något. Var sticker duminte och hittar en pest du kan be på eller något din jäkla goth.
Eller du är den där som tror att det funkar att vifta med vad som helst som har en klinga för att skrämma folk. Även om det vapen du valt är betydligt sämre och ofarligare än en metrlång och trubbig träpinne. Be till gudarna att ingen inser detta så du faktist blir tvungen att försöka slåss med den fördomda tingesten

w176

Förlorad dotter
Rätt verkryg för rätt uppgift: Något jag tycker är hett är när man har yrkessoldater som använder olika vapen i olika situationer. I Svavelvinter spelar jag Kapten Unaido, av kondottiärkompaniet Skriande Suggan. Beroende om komaniet är inhyrda för stå vakt på snobbig fest, rensa gatorna från slödder, förväntar möta andra soldater i regelrätt strid, är på baren och super sig aspackade, ska hålla en bro, eller vad de nu kan vara varierar beväpningen.

Att i olika situationer göra olika avvägningar vilket vapen som är bäst säger att du ser vapen som verktyg i ditt yrke.

(Vår kröniketråd för kampanjen https://www.rollspel.nu/threads/65137 )

w176;n21169 said:
Rätt verkryg för rätt uppgift: Något jag tycker är hett är när man har yrkessoldater som använder olika vapen i olika situationer. I Svavelvinter spelar jag Kapten Unaido, av kondottiärkompaniet Skriande Suggan. Beroende om komaniet är inhyrda för stå vakt på snobbig fest, rensa gatorna från slödder, förväntar möta andra soldater i regelrätt strid, är på baren och super sig aspackade, ska hålla en bro, eller vad de nu kan vara varierar beväpningen.

Att i olika situationer göra olika avvägningar vilket vapen som är bäst säger att du ser vapen som verktyg i ditt yrke.

(Vår kröniketråd för kampanjen https://www.rollspel.nu/threads/651...t karaktär åt den personen.[/QUOTE][/SPOILER]

Cybot

Mest spelbar
Jag håller bara delvis med. En kondottiär tränar säker med ett par olika vapen om han är en medlem i ett respektabelt kompani. Kniv, kanske svärd (och kanske svärd och sköld om det är vad hans kompani sysslar med), definitivt ett pålvapen (spjut, pik, hillebard. Något av dem). Men han är framför allt tränad med ett vapen, och om det är en situation på liv och död så kommer han troligtvis vara beväpnad med det vapnet. En halbardiär är en halbardiär, även om han är tränad i att använda svärd, kniv, påk och armborst. Ingen kommer att sända honom i fält utan en hillebard, förutom i väldigt specifika situationer då han kanske är beväpnad med ett armborst.

Cybot

Mest spelbar
Pålyxa: Vad det än är för fajt så vill du vara "Alltid redo", och du bryr dig inte om i fall alla andra vet det också. Du vet att fred är en illusion och kriget kan hitta dig när som helst (eller, om din rock inte är särskilt snövit, när du för kriget med dig). När det gäller kamp så är pålyxan din schweiziska armekniv. Med pik, hammare, klubbända och yxblad så har du rätt vapen för varje tillfälle. Oavsett om det är slagfältet, i en duell eller i ett bakhåll mot stråtrövare så är din pålyxa rätt vapen. Oavsett om det är stridstroll så täckta i stål att bara ögonen syns eller det är en kamp mot svärdsviftande ryttarnomader så är din pålyxa rätt vapen.

God45

#PrayersForBahakan
w176;n21169 said:

(Vår kröniketråd för kampanjen https://www.rollspel.nu/threads/651... man är duglig med det ändå[/QUOTE][/SPOILER]