Nekromanti Vapen/Rustning modifikationer

Vicotnik

Den onde
Staff member
Låter ni era spelare modifiera sina vapen/rustningar från börja?

Dvs med andra metaller så som Somdia/Mangenat eller olika typer av hantverk så som Höghärdade/Välbalanserade svärd, yxor med mera.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vad menar du med det? :gremconfused:
(Ja jag vet att det är stor skillnad på D&D och EON har spelat båda spelar nu för tiden bara EON)

Rygar

Veteran
inte med massa sånna metaller då de är grymt svåra att få tag på väl? Men en hårt strängad båge är inte übersvårt att få tag på..min åsikt

nordan

Swordsman
Ett bra tips här är att noga tillse att de eventuella modifikationer som görs går i samklang med rollpersonens
kultur, ras och bakgrund. Exempelvis är modifikationen "välbalanserad" förmodligen mycket vanligare bland vapenmästare än någon annan stans. Högt brytvärde borde vara typiskt för riddarvapen. Tungsmidda vapen och rustningar är vanligare bland storvuxna, etc, etc.
Jag brukar konsultera kostnaden för den önskade modifikationen och låta detta påverka X-valen (eller inköpspriset såklart). Mer än en modifikation skulle jag tycka var överdrivet. Däremot kan jag tänka mig att tillåta bortköpande av "nackdelar" för en modifikation. Eventuellt kan man ändra multiplikatorn på modifikationerna (pris), så att rollpersonen tjänar mycket mer på att behålla sina pengar och istället rollspela inköpet (då finns ju risk för misslyckad tillverkning, väntetid mm. mm. vilket garanterat fäster spelaren mer vid vapnet och gör vapnet till någonting verkligt värdefullt).

Ja, det gör jag.
De äger dock inte krigarbböckerna så det brukar bara bli mina egna rollpersoner som får mer personaliserad utrustning.
Som jag ser det bör man kunna få tag på det om man har pengarna och tiden. Vissa kulturella svårigheter finns ju såklart, men en vapenmästare som vill ha ett välbalanserat slagsvärd med böjd klinga kan gott få det.
Då länge han inte kallar det för en katana.

Marcus J

Hero
Det har aldrig varit aktuellt förutom för min dvärgsmed men han var mer än kapabel att utföra arbetena själv. Sanningen att säga så smidde han hela sin utrustning innan vi började spela. Inklusive en khut-lukh som han inte kan använda (5 i dolk). :gremconfused:

Annars så kan man inte säga generellt utan man måste ta och bedöma varje fall. Så länge spelaren har en bra bakgrundsförklaring som visar hur han fått tag på detta speciella vapen. Med andra ord så länge det inte bara är powergaming

Eleas

Hero
"Låter ni era spelare modifiera sina vapen/rustningar från börja?"

Tja, personligen "låter" jag som SL mina spelare göra en hel del. Däremot ser jag till att vi båda är nöjda innan jag slutar tjata. Spelarens önskan att ha en frän pryl är viktig, ja, men den får inte skära sig helt med resten av kampanjen, för då funkar det helt enkelt inte.

Så kontentan av ovanstående utläggning är "ja och nej". Ja, jag låter dem, men nej, jag kanske inte väljer att spelleda förrän jag är någorlunda nöjd.

--Björn, din stormvind i puderfabriken

Sankt Creigh

Warrior
Jag anser att om man vill förstärka sina vapen med metaller som är mycket svåra att få tag i så får man spela jakten att få tag på såna. Det är ju inte direkt bara att springa in till närmsta smedja och lägga en beställning.
M a o anser jag att det ska spelas. Period.

Däremot så kan jag hålla med att ett svärd med extra seg härdning inte borde vara så svårt att få tag i, likaså en båge med extra hårt spänd sträng.

// C

nordan

Swordsman
Hur är det med extra spända bågar? Är det en större och starkare modell av båge som krävs eller är det helt enkelt en HELT vanlig båge med kortare sträng? För i så fall kan man väl bara korta av strängen på en vanlig båge?

Pendragon

Swashbuckler
Hur är det med extra spända bågar? Är det en större och starkare modell av båge som krävs eller är det helt enkelt en HELT vanlig båge med kortare sträng? För i så fall kan man väl bara korta av strängen på en vanlig båge?
Nej, att göra som du beskriver gör bara att du inte kan dra bågen lika långt bak utan knäcka den. Fungerar kanske för dem med korta armar.
En extra spänd båge bör vara något styvare och tyngre att spänna helt enkelt. Strängen lär vara i stort sett samma.

/Joel

Siadan

Veteran
Får bara hålla med föregående talare (skrivare?) och säga att det som avgör sådana här saker är vilken sorts kampanj man spelar.

I en riddarkampanj med rollpersoner som tillhör mäktiga adelssläkter passar det sej väl aldeles utmärkt med mästersmidda vapen och rustningar, medan en kampanj där man spelar skabbiga legosoldater kanske klarar sej utan dessa...