"de flesta rollspel jag spelat har ett mindre, men mycket irriterande fel. nämligen att vikter på vapen och rustningar antingen är för tunga (dod4)eller för lätta (eon). varför måste det vara så?. kan inte etablicerade rollspelsföretag få tag på information som säger att ett 2h svärd INTE väger 4,4kg, utan snarare 1,2(ca)."
Jag skulle rekommendera dig att ta en titt på
Björns Svärdssida, där det finns en läbbans massa information om svärd. Där finner man bland annat följande jämförelse:
<blockquote>Drakar och Demoner (1991, 1995):
Dolk: 0,5 kg
Svärd: 4,5 kg
Bastardsvärd: 5,5 kg
Tvåhandssvärd: 8 kg
Rapir: 3 kg
Eon:
Dolk: 0,3 kg
Svärd: 1,2 kg
Bastardsvärd: 1,7 kg
Tvåhandssvärd: 2,8 kg
Verkligheten:
Dolk: ca 0,2 - 0,5 kg)
Svärd: ca 0,8 - 1,3 kg
Bastardsvärd: ca 1,2 - 1,8 kg
Tvåhandssvärd: ca 2,5 - 4 kg
Rapir: ca 1,1 - 1,3 kg</blockquote>Som synes så ligger Eons vikter inom verklighetens ramar, vilket beror på att vi som skrev Eon utnyttjade Björns arsenal samt hans köksvåg och måttband för att väga och mäta skiten. DoDs knasiga vikter beror som sagt var på att man tidigare använde den abstrakta otymplighetsmåttenheten "BEP" (Belastningspoäng), som iom övergången från Expert (som hade BEP) till DoD'91 (som inte hade BEP) brutalt gjordes om till kg enligt formeln 1 BEP = 3 kg. Varför ingen mer research än så gjordes vet jag inte.
På sidan finns även (bland annat) en hel katalog med svärdsreplikor inklusive längd och vikt, dumheter från filmens värld, hur man smider svärd, vilka svärdstyper som finns och även en hel del om hur man använder dem.
Att lajvarna klankar ner på rollspelarna på grund av detta är en kombination av dels Drakar&Demoners absurda vikter, och dels lajvarnas latextjofräs. Ingendera är en särskilt bra modell av verkligheten, så i egenskap av rollspelare som spelar rollspel med
riktiga vikter tänker jag klanka ner på både lajvare och DoD-spelare. /images/icons/wink.gif
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"