Nekromanti Vapen/rustningsvikter??

Eternal watch

Veteran
de flesta rollspel jag spelat har ett mindre, men mycket irriterande fel. nämligen att vikter på vapen och rustningar antingen är för tunga (dod4)eller för lätta (eon). varför måste det vara så?. kan inte etablicerade rollspelsföretag få tag på information som säger att ett 2h svärd INTE väger 4,4kg, utan snarare 1,2(ca). Det stör mig, och det ger också lajvarna en god poäng att klanka ner på bordsrollspel (något som jag tycker förekommer frekvent).
Om någon har ett bra svar på detta är jag mycket intresserad av det!

Smite my cheek, and I will smash yours

Om jag minns rätt har detta tagits upp tidigare på forumet. Vikterna är som bekant till för att kunna räkna ut hur mycket en RP kan bära, och inräknat i vikterna finns också storleken på sakerna... dvs ett tvåhandssvärd väger 8kg i DoD4 för att det är så stort och klumpigt att bära, och inte för att det egentligen väger 8kg. I DoD Expert använde man BEP (Belastningspoäng) vilket är en bättre definition på detta än i DoD4. Ett BEP är väl runt 3kg omräknat till DoD4... om jag kommer ihåg rätt.

Hoppas de hjälpte...

"I may be small but I can still kick your ass!"

Eternal watch

Veteran
förvisso sant, men borde inte ryggsäckar, svärdsskidor etc minska vikten då? (Eller BEP, fast jag har ingen aning om den gör det eller ej, eftersom jag inte spelat expert).

Smite my cheek, and I will smash yours

Krille

Super Moderator
"de flesta rollspel jag spelat har ett mindre, men mycket irriterande fel. nämligen att vikter på vapen och rustningar antingen är för tunga (dod4)eller för lätta (eon). varför måste det vara så?. kan inte etablicerade rollspelsföretag få tag på information som säger att ett 2h svärd INTE väger 4,4kg, utan snarare 1,2(ca)."

Jag skulle rekommendera dig att ta en titt på Björns Svärdssida, där det finns en läbbans massa information om svärd. Där finner man bland annat följande jämförelse:
<blockquote>Drakar och Demoner (1991, 1995):
Dolk: 0,5 kg
Svärd: 4,5 kg
Bastardsvärd: 5,5 kg
Tvåhandssvärd: 8 kg
Rapir: 3 kg

Eon:
Dolk: 0,3 kg
Svärd: 1,2 kg
Bastardsvärd: 1,7 kg
Tvåhandssvärd: 2,8 kg

Verkligheten:
Dolk: ca 0,2 - 0,5 kg)
Svärd: ca 0,8 - 1,3 kg
Bastardsvärd: ca 1,2 - 1,8 kg
Tvåhandssvärd: ca 2,5 - 4 kg
Rapir: ca 1,1 - 1,3 kg</blockquote>Som synes så ligger Eons vikter inom verklighetens ramar, vilket beror på att vi som skrev Eon utnyttjade Björns arsenal samt hans köksvåg och måttband för att väga och mäta skiten. DoDs knasiga vikter beror som sagt var på att man tidigare använde den abstrakta otymplighetsmåttenheten "BEP" (Belastningspoäng), som iom övergången från Expert (som hade BEP) till DoD'91 (som inte hade BEP) brutalt gjordes om till kg enligt formeln 1 BEP = 3 kg. Varför ingen mer research än så gjordes vet jag inte.

På sidan finns även (bland annat) en hel katalog med svärdsreplikor inklusive längd och vikt, dumheter från filmens värld, hur man smider svärd, vilka svärdstyper som finns och även en hel del om hur man använder dem.

Att lajvarna klankar ner på rollspelarna på grund av detta är en kombination av dels Drakar&Demoners absurda vikter, och dels lajvarnas latextjofräs. Ingendera är en särskilt bra modell av verkligheten, så i egenskap av rollspelare som spelar rollspel med riktiga vikter tänker jag klanka ner på både lajvare och DoD-spelare. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Don Kennetho

Warrior
Kom nu ihåg att det finns ingenting som säger att vapenvikterna i DoD MÅSTE vara realistiska. DoD representerar för mig ofta en typ av Conan-fantasy (där ju vissa svärd är så tunga att svaga personer knappt mäktar att lyfta dem) där i princip alla krigare besitter styrka långt över vad som vore normalt i vår värld. Detta kan understrykas med bilderna i många supplement där hjältarna i princip ser ut som testosteronstinna bodybuilders.

DoD är definitivt ingen korrekt avbildning av vår verklighet. Vill man ha historiska fakta bör man leta sig till andra källor.

Don Kennetho

Shaggy

Swordsman
Som påpekats tidigare anger inte vikterna alltid hur mycket något väger.

Riotminds skriver på sin hemsida:

Fråga: Varför är vikterna på vapen så överdrivna?
Svar: I vikten har vi inte bara räknat in egenvikten utan även en faktor för hur stora och klumpiga vapnen är att bära på, därför har vi den höga vikt som anges i vapentabellen.

Personligen tycker jag att belastningspoängen (BEP) borde återinföras så att folk begriper att det inte bara rör sig om vikt. Det här är ju något som DoD har kritiserats för otroligt många gånger. Däremot låter man förslagsvis 1 BEP ungefärligen motsvara 1 kg istället för 3 kg som i EDD, så slipper man hålla på med att multiplicera och dividera hela tiden.

Finns det någon från Riotminds som läser det här forumet? :)