Nekromanti Vapen

mlo

Veteran
Hejsan

Vi (jag och en kodare) har tänkt att göra ett textbaserat Onlinerollspel. Min vapenlista blev ganska lång och för att spara lite tid och ägna mig åt andra saker än att skriva information om varje vapen så undrar jag om någon är villig att skriva någon rad om utseendet på någon utav följande vapen;

Dolk
Dubbeldolk
Rondelldolk
Stilett
Parerdolk
Lönnmördardolk
Taggdolk
Basilard
Testikeldolk
Svartblodsdolk

Klubba
Spikklubba
Morgonstjärna
Stridssklubba
Stridshammare
Grotthammare
Stålflänsklubba
Tung spikklubba(2h)
Tvåhandshammare(2h)
Tung träklubba(2h)
Hjälmkrossare

Glav
Trästav (2h)
Stridsstav (2h)
Magikerstav (2h)
Pålyxa
Spjutyxa
Hillebard(2h)
Partisan(2h)
Kortspjut
Långspjut (2h)
Mörkerspjut(2h)
Treudd
Lans
Pik(2h)

Huggsvärd
Kortsvärd
Bredsvärd
Stridssvärd
Slagsvärd
Bastardsvärd
Nordiskt svärd(2h)
Barbarsvärd (2h)
Stor Dubbelyxa(2h)
Träsvärd
Vedyxa
Stridsyxa
Korpnäbb
Bredyxa
Handyxa
Alvisk kortsvärd
Skallklyvare

Piska
Oxpiska
Stridsslaga
Tvåhandsgissel med spik(2h)
Tvåhandsgissel utan spik(2h)
Stridsgissel
Bondeslaga
Niosvansad katt

Det är ju inte så ansträngande att skriva en beskrivning till ett vapen. Vapnets ursprung skall inte vara med men vilken ras som oftast använder går helt utmärkt.

En bra beskrivning kan se ut på följande sätt;
"Träsvärd, det är ett mycket enkelt vapen som är drygt en meter långt, det påminner mycket om långsvärdet men är helt gjort i trä. Vapnet är huvudsakligen gjort för träning men det händer även att fattigare gladiatorer brukar vapnet".

/Tacksam för hjälp - mlo

RaskoInikov

Veteran
mlo said:
Det är ju inte så ansträngande att skriva en beskrivning till ett vapen. Vapnets ursprung skall inte vara med men vilken ras som oftast använder går helt utmärkt.
Nu låter jag säkert jättedryg, men om det inte är så ansträngande kan du väl göra det ?

Vapnets ursprung är dessutom ingenting någon annan än du kan svara på, eftersom vi inte har en aning om vilken värld ditt onlinespel utspelar sig i.
Vilken ras som oftast använder vapnet har nog ingen heller någon aning om av samma anledning.

mlo

Veteran
Nu låter jag säkert jättedryg, men om det inte är så ansträngande kan du väl göra det ?

Vapnets ursprung är dessutom ingenting någon annan än du kan svara på, eftersom vi inte har en aning om vilken värld ditt onlinespel utspelar sig i.
Vilken ras som oftast använder vapnet har nog ingen heller någon aning om av samma anledning.
Nej? Det är inte ansträngande att skriva information till ett vapen? Dock blir det väldigt ansträngande och långtråkigt ifall man skall skriva det till 86 vapen, då tar det även en hel del tid.

Just av den anledningen som du nämner vill jag inte att ni skriver vapnets ursprung,

Och, vilken ras som använder vapnet så skall jag erkänna jag gjorde ett misstag men nu kommer raserna. De är ;
Gnom, Dvärg, Alv, Hob, Orker och Troll

Krille

Super Moderator
"Nej? Det är inte ansträngande att skriva information till ett vapen? Dock blir det väldigt ansträngande och långtråkigt ifall man skall skriva det till 86 vapen, då tar det även en hel del tid."

Men du orkar skriva ett online-rollspel? Kommer du under några miljoner rader kod så blir jag förvånad, och då är trehundra rader text en kakbit.

"De är ;
Gnom, Dvärg, Alv, Hob, Orker och Troll"

Säger fortfarande ingenting. Är dina troll Peter Jackson-troll med knölpåkar och intelligens i storlek med en Nissan Micra, eller är de listiga fula små jävlar som i Labyrinth, eller är de luriga magiker som Jareth i samma film?

Rising

Vila i frid
Om du vill förenkla beskrivningarna så kan du hålla vapenmångfalden betydligt lägre, och i addition tillämpa ett valfritt adjektiv. En "lång dolk" är något helt annat än en "rostig dolk".

Men liksom, alla dolkar kan ha samma beskrivning, och alla adjektiv kan ha samma beskrivning. Med exempelvis tio vapen och tio adjektiv så får du ändå 100 vapen, trots att du bara behöver skriva 10+10 = 20 beskrivningar.

Tidsekonomiskt som fan, och dessutom roligare på många sätt och vis än bara en massa pudasvapen.

mlo

Veteran
Nå, jag har inte sagt att jag inte "orkar". Jag har sagt att det är tidskrävande, skall bl.a måla alla vapnena och det föredrar jag hellre än att skriva en text om de. Visst jag får göra det om ingen annan hjälpvillig själ erbjuder sig. Dessutom som nämns innan är det inte jag som kommer att koda utan min "medarbetare".

Och angående trollen skulle jag säga att de är Peter Jackson-stilen.

Krille

Super Moderator
"Och angående trollen skulle jag säga att de är Peter Jackson-stilen."

Och resten? Är det Pini-alver, Tolkien-alver, Paksenarrion-alver, DoD-alver, D&D-alver? Poängen är att om man bara vet vilka raser som ingår i spelet så hjälper det ungefär lika lite när det gäller vapenkulturer som att säga att det finns negrer, asiater och vita i vår värld.

Rising

Vila i frid
Jag tror att vi kan ta för givet att det är standardfjantasy från början till slutet, och liksom... vi kan sluta raljera över det för att vi tycker att det är löjligt, och istället gå efter den gamla fina devisen: Har vi någon hjälp att ge (jag kan vara självkritisk och säga att mitt eget inlägg i denna tråd var rätt töntigt och självupptaget; ett utslag av min fåfänga snarare än ett seriöst försök att ge den hjälp som efterfrågas), då ger vi den, annars kniper vi käft.

För egen del ber jag om ursäkt för att jag inte vill hjälpa på det sätt som trådstartaren vill ha hjälp, men liksom... Det finns redan tusen miljoner traditionella, superklassiska, uddlösa fantasyspel. Världen behöver inte riktigt fler sådana, även om jag har full förståelse för att de ändå kan vara roliga att skapa. Så... tyvärr, jag kan inte finna intresse för att hjälpa. Om någon annan kan det så vore det perfekt för dig, men annars kan jag bara råda att tänka om från början. Då har jag flera generella tips att komma med.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hjälp och stjälp

Stridsslaga
En stridsslaga består av ett handtag vars ände är sammanlänkad med ett avlångt klubbhuvud via en kort kedja. Klubbhuvudet är ofta försett med spikar för maximal skada.

Trästav
En trästav är ett praktiskt vapen eftersom man kan bära runt på det utan att verka beväpnad. Staven är oftast manslång och kan fattas så att man kan slå med valfri ände, eller greppas i änden och användas som en lång klubba.

Dolk
En dolk är ett kort stick- och skärvapen med eggar på båda sidorna. Oftast används den som ett redskap snarare än ett vapen.

Sådär! Jag skrev det här av en anledning, nämligen att jag ville ha en ursäkt för att ge dig några tips inför framtida spelmakande. Som Rising mycket riktigt påpekat är det ganska oartigt att ge en trådstartare någon annan hjälp än den han faktiskt bett om. Betrakta det här som ett försök att gömma ett beskt piller i lite socker.

1. Behöver du så många vapen? Är det någon praktisk skillnad på slagsvärd, stridssvärd, bastardsvärd, bredsvärd och tjosansvärd? Om den enda skillnaden är några centimeter hit eller dit på klingan kanske man kunde slå samman dem. Samma sak med många av de andra vapnen.
2. Måste du sedan ha en beskrivning av alla vapen du har i spelet? Räcker det inte med att beskriva de lite mer udda vapnen.
och framför allt:
3. Det är inte kul att skriva vapenbeskrivningar, speciellt inte om man vill försöka göra dem givande och intressanta. Det är bra att du försöker engagera andra i ditt spelskapande, men om du verkligen vill få hjälp ska du erbjuda folk att skriva intressanta delar av ditt spel, inte de tradiga vapenbeskrivningarna eller färdighetsbeskrivningarna eller något liknande. Be folk att berätta om en spännande stad, eller ett udda folkslag eller en magisk plats istället, och ta hand om den nödvändiga regeltexten själv.

Lycka till!

/tobias

Krille

Super Moderator
In i skamvrån med mig! [OT]

"Jag tror att vi kan ta för givet att det är standardfjantasy från början till slutet, och liksom..."

Jupp, det antog jag direkt, då jag kände igen listan från Krigarens handbok.

"Har vi någon hjälp att ge (jag kan vara självkritisk och säga att mitt eget inlägg i denna tråd var rätt töntigt och självupptaget; ett utslag av min fåfänga snarare än ett seriöst försök att ge den hjälp som efterfrågas), då ger vi den, annars kniper vi käft."

Som det nu är så är det svårt att hjälpa, emedan vi inte har den blekaste aning om hans vision. Därför försöker jag dra den ur honom, så att det finns något att gå på när någon får för sig att hjälpa honom. Som det nu är så är det så oinspirerande det kan bli, men finns det något att utgå ifrån - en vision, helt enkelt - så är det lättare att bli inspirerad.

"För egen del ber jag om ursäkt för att jag inte vill hjälpa på det sätt som trådstartaren vill ha hjälp, men liksom... Det finns redan tusen miljoner traditionella, superklassiska, uddlösa fantasyspel."

Tja, det är inte det som är problemet för min del. Problemet är att det dyker in ännu en kille med ännu ett fantasyrollspel och vill ha hjälp med de bitar som han antingen inte kan (illusarna) eller inte vill (namn, färdighetsbeskrivningar, vapenbeskrivningar, grundegenskapsdefinitioner, whateva). Vi har sett det förr, och jag är läbbans trött på det.

Fast det är inte där som problemet ligger, utan i det här forumets inskränkthet. Att jag inte kan inspireras för fem öre av det här projektet, utan ställer en massa elaka frågor, är inte mlos fel. Det är mitt, helt och hållet.

Så in i skamvrån med mig.

PVC

Veteran
Re: Hjälp och stjälp

Behöver du så många vapen? Är det någon praktisk skillnad på slagsvärd, stridssvärd, bastardsvärd, bredsvärd och tjosansvärd? Om den enda skillnaden är några centimeter hit eller dit på klingan kanske man kunde slå samman dem.
Den egentliga skillnaden mellan vapen inom samma genré är egentligen vikt och därmed skadeverkan. Om alla vapen har samma skadeverkan gäller det bara att attackera först och så ofta som möjligt och det i sin tur tar helt ut taktiken ur spelet.

Dessutom kan det vara trevligt om alla personer inte springer omkring med samma vapen(det leder till åsikten att världens smeder är inkompetenta). För att allt ska verka så omväxlande och naturligt som möjligt måste man tyvärr ha ganska många vapen i listan. Tidskrävande men väl värt det för spelarna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
-Är det en dolk jag ser framför mig?

-Nej, det är en testikeldolk.
-Men håll käft, jag försöker hålla en monolog här!
-Förlåt, ers majestät!

Om alla vapen har samma skadeverkan gäller det bara att attackera först och så ofta som möjligt och det i sin tur tar helt ut taktiken ur spelet.
1. Påstod jag att alla vapen skulle ha samma skadeverkan? Nej, jag frågade om det verkligen var nödvändigt att ha olika data för flera olika typer av svärd som det rent praktiskt är väldigt liten skillnad på.
2. I vilka spel finns det någon taktik inblandad i valet av vapen? I den mån det alls spelar någon roll brukar taktiken vara "det vapen du har råd med som gör mest skada är bäst".

För att allt ska verka så omväxlande och naturligt som möjligt måste man tyvärr ha ganska många vapen i listan. Tidskrävande men väl värt det för spelarna.
Jag tillhör den lilla minoritet av rollspelare som tycker att vapenval är så tråkigt att jag vill gnaga av mig armen. Det blir inte roligare av att det finns tio eller tjugo sorters olika svärd i vapenlistan - tvärtom. För att det ska vara någon poäng med att ha så många vapen måste man dessutom ha ett regelsystem som kan göra någon faktiskt skillnad mellan dem. Många spel med enkla system klarar sig utmärkt med kort svärd, svärd och tvåhandssvärd, om de ens behöver så många sorters svärd. Hur svärdet ser ut, om det är rakt eller krökt, om det har en eller två eggar spelar mindre roll. Eftersom det inte gör någon regelmässig skillnad kan spelaren fantisera ihop ett vapen han tycker passar till hans rollperson.

/tobias

Nightowl

Champion
Historisk besserwisser

En trästav är ett praktiskt vapen eftersom man kan bära runt på det utan att verka beväpnad.
IRL var trastavar ett typiskt vapen for busar, banditer och ranare. Det ar ganska farligt men billigt. En rumansk herde en kompis pratade med pa en fotvandring tyckte det var bara skrap med folk som behovde ett skjutvapen om det kom en varg eller bjorn, "for jag har ju den har" och syftade pa sin stav (en sadan dar typisk "shepherd's crook").

Sa en stav ar inte sarskilt oskyldig annat an i rollspel.

Erik

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Historisk besserwisser

”Sa en stav ar inte sarskilt oskyldig annat an i rollspel.”

Nja. ”Vandringsstavar” kallas som de gör av en anledning, liksom. Att man kan slåss med dem är på sin höjd en trevlig bonus. Ungefär som man inte nödvändigtvis bär med sig ett paraply ut för att man skall slåss, men om det nu kommer nån djävel och mopsar så kan han ju gott få en paraplyspets uppkörd i arslet eftersom man ändå hade härket med sig. ¬.¬

Storuggla

Champion
Björnar

"En rumansk herde en kompis pratade med pa en fotvandring tyckte det var bara skrap med folk som behovde ett skjutvapen om det kom en varg eller bjorn, "for jag har ju den har" och syftade pa sin stav (en sadan dar typisk "shepherd's crook")."

Va? Slogs han med pinnar mot björn? Så dumt!

BARTLET
Both black and grizzly bears inhabit Glacier Park, Charlie. And hikers are told to talk or sing along the trail to keep them at bay.

CHARLIE
If I see a grizzly bear, I’m supposed to sing to it, sir?

BARTLET
It’s not as silly as it sounds.

CHARLIE
Well, it sounds pretty silly.

BARTLET
I suppose.
Sjung för björnen istället! :gremlaugh:

Storuggla, rätten till björnarmar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Historisk besserwisser

IRL var trastavar ett typiskt vapen for busar, banditer och ranare.
Jag väljer att se det som ett bevis för att det är helt meningslöst att be någon skriva vapenbeskrivningar till en värld han inte känner till. :gremwink:

/tobias

morkbollen_UBBT

Warrior
Paraply fäktning...

Fan att jag glömt sidans namn, men kommer ihåg att det var en engelsman som lärde folk att slåss med sina paraplyer, så allt går om man bara har lite finess och gentlemanna anda!

Chi

Veteran
KGB och paraplyer [OT]

Antagligen rätt så offtopic, men om jag inte har drömt det så har jag för mig jag läste nån artikel om en massa mystiska vapen som KGB tog fram när de var på topp. Där fanns ett paraply som kunde skjuta iväg en kula med nått gift i. Så man ska nog inte underskatta kraften i ett paraply... om jag inte är helt ute och cyklar då vill säga.

Storuggla

Champion
Re: KGB och paraplyer [OT]

Näää, den sköt inga kulor. Däremot var spetsen förgiftad. En poke med den och du trillade pinn. :gremsmile:

Storuggla, förgiftar kattlådan