Okeej
Laser är väldigt ovanligt att de använder i en SF film faktist det ser man om man studerar de egenskaper som deras vapen uppvisar..
Fasers/disruptors som Kirk och Picard använder så flitigt arbetar på en annan nivå i de flesta fasers så funkar den genom att på molekylär nivå bryta molekyl bindningen mellan föreningar och därmed orsaka skada då offret löses upp..
De fasers som Trekarna använder sig av har förmågan att omvandla materia till enerig så de kan arbeta på en subatomisk nivå.. Så om du har varit smart här så upptäcker du en rolig fälla Trekare sällan klarar av att tänka på.. Förvandla materia till energi !!! Vilket typ av energi ? Uppenbarligen måste det vara en form av Elektromagnetisk strålning men vilken frekvens det än blir så skulle energi vara klart dödlig för alla i närheten...
Andra problem materia som stål titan och andra kraftigare legeringar är motståndskraftiga emot Fasers då det kräver mer energi att lösa upp dom exempel kan tas från Trek då de har faser säkra dörrar och kan få sten att glöda genom att skjuta på dom.. ( De minskar bindingen mellan stenen molekyler så att den "smälter" värme+ ljus skapas )
Disruptors är faser baserad men de löser upp lite mer slarvigt och skapar helt nya molekyl föreningar där det träffar offret.. ( molekyler syntfibrerna från kläderna atomer ohc molekyl kedjor från metalbitar från smycken samt molekylerna i ben och kött kan förenas ofta med dödlig utgång )
Plasma vapen av olika slag finns i: Star wars, B5, Leex, Red Dwarf, Dr Who, Star Trek, Space Cases, The Osiris Cronicel, Batlestar Galactica...
Laser riktiga laser finns exempel på i: tidiga Star Trek ( "The cage" med captien Pike ), B5, The Outerlimit, Värdarnas krig, "En stor stark" ( Med Hulk hogan en usel b rulle där han spelar en polis från rymden på tvångsemester på jorden en teknologisk underlägsen planet, Han har för många fiender för att semestra någon annan stans. ), The last starfighter,
Fasers/disruptors. Star trek, Star wars i några av böckerna, sen några andra Bfilmer vars namn jag har förträngt och Leex..
Nu finns det mer roliga vapen som
Nervstimulerare ( ger dig smärta eller njutning )
massaceleratorer
Ljudvapen se dune för deras Sonice wierding modular som genom ljud kan få saker att explodera.. *hmm*
Lightsabers fakta om Lightsabers är att de finns i MER SF berättelser än bara star wars och iden till dom fanns om jag min källa är korrekt före star wars, Men vad ÄR en Lightsaber ?
En del översätter det till Lasersvärd vilket är väldigt dumt då den uppenbart inte kan VARA en lasersvärd för OM en laser stråle träffar en annan laser stråle forstätter båda laserstrålarna utan att ändra kurs eller ha några som helst problem med att passera genom varandra.
Teorin om Lightsaber är många och långa men jag drar dem snappt..
Plasma som hålls i kontroll genom kraftfältmumbojumo..
Roterande energi kraftfällt som genom sin höga fart slår sönder luftmolekyler och skapar ett glödande sken..
Tunn monofilament tråd som hålls hård genom ett kraffält ( denna teori är nu mera nästan glömd och jag tycker den är dum men det är mitt tycke )
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>