Nekromanti Vapenfärdighet till stridskonst

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
I vår spelgrupp har vi haft funderingar på om man skulle kunna göra om en vapenfärdighet till en stridskonst när man fått fv20 i den (eftersom man kan träna in tekniker själv när man har fv 20 i stridskonst). Vilket vi tycker låter lite logiskt, eftersom man har en heldel erfarenhet med vapnet (och nån måste ha skapat stridskonsten från början...).
Om man nu gör det så byts färdigheten ut mot en stridskonst och dessa regler gäller (det är bara väldigt tomt på tekniker och man får välja ett moment att börja med), då kan man börja få in lite tekniker som kan göra det lite mer intressant. Och är man lättlärd i vapenfärdigheten så försvinner den, däremot kan man få kortare tid att lära in moment inom denna kategori( dvs man behöver bara köra inlärnings tiden/halva inlärnings tiden).
Detta gör att det är lite mer intressant att ha vapenfärdigheter lättlärda (eller mentala egenskapen stridens son :gremwink: ) om man nu ska köra en krigare. För oftast vill man då ha någon stridskonst.

Så är det nån som mer förslag eller syn punkter på detta så uppskattas det...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Vi har haft samma diskussion i min spelgrupp, men aldrig riktigt brytt oss att göra något åt det. Att kunna "göra om" en vapenfärdighet till en stridskonst vid ett högt färdighetsvärde tycker jag låter som en bra idé. Ungefär samma tankebanor som vi varit i.

Som du säger så måste ju stridskonsterna kommit någonstans ifrån från början...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vi kör att man är lättlärd i stridskonsten också, samt att man måste utveckla momentet precis som ett vanligt. Sen har man en stridskonst helt utan tekniker (Vet inte om det var det du menade) och med ett moment

**EDIT**

Dock så kör vi så att man kan formalisera sin stridskonst redan vid färdighetsvärde 18, eftersom det är då man normalt sett kan träna in nya moment i sin stridskonst. Dock så kan man inte börja skapa tekniker förrän dess att man uppnåt FV 20
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
En variantregel på drängarnas om att man får ett värde i den aktuella vapenfärdigheten tillhörande stridskonsten som är 66% av detta (det vill säga, stridskonstvärdet är max 1,5 av vapenfärdigheten) är det omvända - har man 18 i en vapenfärdighet så har man alltså automagiskt värde 12 i X antal tekniklösa stridskonster med ett moment i vardera. Med drängarnas momentregler skulle detta innebära att raunlänningen Yerdög, med Slagsmål 19, har värde 13 i en stridskonst med momentet Slag, en med Spark, en med Bett och en med Grepp. Ingen av stridskonsterna har dock några tekniker.

-Hjalle, den uppmärksamme noterar att han ju borde ha en stridskonst med Svans också - om man är ännu uppmärksammare, att han i egenskap av raunlänning antagligen saknar egen sådan.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Poseur är uppmärksamm idag, om Yerdög sliter av någon svansen och använder den som tillhygge, då bör den gå under slagsmål.


/poseur är egentligen inte alls uppmärksam,utan bakis
 
Top