Nekromanti Vapenfärdighet

doset

Veteran
Det här må vara en korkad fråga och det kan vara så att ämnet redan diskuterats på forumet, men efter långt sökarbete, både i forumet (vilket är ett antal inlägg...) och i Riot Minds errata, känner jag mig nu tvungen att rådfråga Er kära medspelare;

Är det inte väldigt konstigt att man endast behöver anskaffa ett nytt FV i ett nytt vapen för att bli lika duktig i det som man var i de gamla? Jag menar om jag lyckas anskaffa tillräckligt mycket erfarenhet med mitt tvåhandssvärd, kan jag då helt plötsligt bli lika duktig på exempelvis dolk, treudd eller lans?
Jag tycker det verkar på gränsen till ologiskt...

Snälla säg att jag har missförstått det hela och rätta mig.

Medan ni ändå är på gång kan ni ta och rätta mig angående att antalet attacker och pareringar man väljer lägga sin stridskapacitet på är permanenta, dvs att man inte kan använda olika taktik mot olika sorters fiender.

Tack på förhand...

*Demum Veniunt Porci*

Hasse

Hero
När du köper ett nytt FV så innebär det att du har tränat och lärt att hantera det vapnet till fullo. En strid handlar mycket mer om vem av kombatanderna som är snabbast, starkast, bäst tränad, van vid att slåss, kan finter och knep för att lura motståndaren m.m än vapnet man håller i handen. Och det är allt det andra som stridskapaciteten står för.

Har man väl placerat ut sin SK så för man inte placera om den senare. När man senare stiger i YN och får nya SK-poäng att placera ut så får man göra det i enlighet med restriktioner som finns på sid 29 i regelboken o ch den första punkten i restriktioner säger oxå att en poäng som fördelats kan aldrig ändras.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Jag kan dock inte annat än hålla med doset om att dessa båda saker är väldigt underliga. Just vad gäller vapenfärdigheterna, så innebär det då att man inte kan hantera ett vapen alls ett tag, och sedan när man höjer FV:et ett snäpp, så kan man vara mästare i det. (Givetvis kan SL korrigera detta genom att halvera FV:et eller nåt, men rent regelmässigt så ser det väldigt underligt ut.)

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Rimmer

Veteran
Håller med om att "En strid handlar mycket mer om vem av kombatanderna som är snabbast, starkast, bäst tränad, van vid att slåss, kan finter och knep för att lura motståndaren m.m än vapnet man håller i handen"

men det är är inte speciellt trovärdígt att man blir fulltränad i ett vapen så fort man köper ett värde i det. Och man kan inte applicera alla finter och knep på olika vapen, det är helt olika saker om man använder olika vapentyper.

Hasse

Hero
"men det är är inte speciellt trovärdígt att man blir fulltränad i ett vapen så fort man köper ett värde i det. Och man kan inte applicera alla finter och knep på olika vapen, det är helt olika saker om man använder olika vapentyper."

Detta svar är även ritkat till Bosse brottsling. Ni glömmer vad som står i regelboken på sid 52 under de olika vapenfärdigheterna, nämligen att har du sagt att du använder ett FV till bredsvärd så innebär detta att om du använder närbesläktade vapen så som kortsvärd så blir ditt SK för kortsvärd halva SK:n Dvs du går inte alls i från att vara totalt otränad till fulltränad utan från halvtränad till fulltränad. Använder man ett helt annorlunda vapen så har man sitt SK till en 1/4.

Jag har inte sagt att systemet är perfekt men det var å andra sidan inte det gamla heller där varje vapen var en egen färdighet vilket jag tycker är ännu orimligare, men detta är som sagt enbart min åsikt.

Hasse

Pink Floyd

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Detta svar är även ritkat till Bosse brottsling. Ni glömmer vad som står i regelboken på sid 52 under de olika vapenfärdigheterna, nämligen att har du sagt att du använder ett FV till bredsvärd så innebär detta att om du använder närbesläktade vapen så som kortsvärd så blir ditt SK för kortsvärd halva SK:n Dvs du går inte alls i från att vara totalt otränad till fulltränad utan från halvtränad till fulltränad. Använder man ett helt annorlunda vapen så har man sitt SK till en 1/4. <p><hr></blockquote><p>..??? Vad har det med saken att göra? Det handlar ju om att man använder ett vapen som man inte har lärt sig, ex om man har fv1 i närstridsvapen (svärd) och använder en spikklubba så får man sk/2, MEN... om man nu går upp i "level" *bzzzzschoffffff!!!*, och höjer närstridsvapen till fv2 (svärd o spikklubba), så får man på 0-tid samma sk i spikklubba som man har i svärd. Detta har iallafall jag inte hittat nåt i reglerna om.

Jag hoppas att den här förklaringen inte var för rörig, och att ni förstår vad jag menar. RWIM, liksom.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Hasse

Hero
"MEN... om man nu går upp i "level" *bzzzzschoffffff!!!*, och höjer närstridsvapen till fv2 (svärd o spikklubba), så får man på 0-tid samma sk i spikklubba som man har i svärd."

Jag förstår vad du menar, jag kanske varit lite otydlig mwn på sid 143 i regelboken under rubriken "Att höja eb yrkes nivå" så står det att man höjer sig i YN först efter att man återhämtat sig under en viss tidsperiod och att det är upp till SL att avgöra hur lång perioden är, en riktlinje är dock minst en 1 månad då RP inte gör något annat än att vilar och tar det lungt under goda omständigheter.

Jag har även i det tolkat in att när man som i ditt ex. sätt ett i Spikklubba så innebär detta att man tränar och lär sig att hantera detta spikklubban. Men du har helt rätt det är inget som uttryckligen står i reglerna utan något som jag har tolkat in i reglerna med utgång ifrån att höja sig i YN tar minst 1månad. Detta gäller även andra färdigheter.

Så när jag bestämmer hur lång tid det tar för en RP att höja sig i YN så kommer jag att lägga till tid för upplärning av färdigheter. Hur lång tid denna blir beror på hur mycket av de färdigheter som de höjer som man kan tänka sig att de har lärt sig under tidens gång. Ex. Jägaren Rune har FV 5 i smyga och har i varje äventyr använt denna färdighet, både lyckats och misslyckats. Han har inget FV i närstridsvapen och har under äventyren kommit fram till att det kan vara bra kunna använda någon form av närstridvapen. Rune går upp en YN och bestämmer sig för att lägga flera FP på smyga samt FP på närstridsvapen så att han kan använda ett och han väljer Kortsvärd. För Smyga kommer jag inte lägga på någon tid till den månaden som YN-höjningen tar medans för FV höjningen i kortsvärd lägger jag till 2 veckor där Rune lär sig hantera kortsvärdet.

Hoppas inte jag heller har varit i allt för rörig i min förklaring utan att du åtminstonde förstår vad jag menar, om du sedan håler med är en annan sak. :)

Tillägg

Du undrade vad mitt förra inlägg hade med saken att göra. Svar på det är att närstrid handlar om så mycket mer än bara vapnet man har i handen. Mästare på svärd som aldrig har använt en spikklubba men som ändå använder en spikklubba är jag helt övertygad om slår en amatör som tränat med spiklubba i hela sitt liv.

Hasse

Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-06-28 23:35.</EM></FONT></P>

doset

Veteran
Tack för ditt svar på min fråga om vapenfärdighet. Jag köper den även om jag tycker att regeln i sig kanske är lite ologisk, men det har bara med min verklighetsuppfattning att göra.

Däremot står jag fortfarande undrande angående att utdelning av attacker och pareringar är permanenta, i enlighet med regelboken, och att man inte kan välja taktik efter fiende. Jag menar; om jag möter lill-vätten Virriga Ville så kanske jag vill sätt till lite hårdare och lägga lite mer på attacker för att avsluta min fiende, samt lite mindre på pareringar för att Virrige Ville förmodligen inte träffa. Skulle han göra det så kommer han ändå inte igenom min alvskinnsrustning.
Men när jag möter Dödsmördar-demonen Maazbaatah från de Nedre Helvetena, kanske jag inte är lika kaxig utan vill lägga så mycket som möjligt på pareringar.
Nu är detta inte möjligt, utan jag får antingen köra feglir mot Virrige Ville, vilket leder till att all hans 12000 polare hinner till hans assistans, eller tjurrusa mot Dödsmördar-demonen, vilket..vi nog alla kan tänka oss vart det leder.

Är det bara jag som tänker lite konstigt ...eller?

*Demum Veniunt Porci*