Re: Förvirrande
"Fast egentligen skulle jag nog som skymningshemsbo i så fall föredra att använda mitt lilla järn till ordentliga bruksföremål än vapen som jag kanske inte ens kommer behöva."
Frågan är egentligen hur mycket järn som behövs. En hel del av våra bruksverktyg görs i metall för att metall är billigt, inte för att det egentligen behövs. En modern grep är i järn, till exempel: den medeltida var en lagom kvistig pinne. En modern spade har ofta metallblad, medan den medeltida hade träblad och möjligen metallskoning, om man över huvud taget använde sig av spade. Det tog ett bra tag in på senmedeltiden innan plogen kompletterades med ett metallblad, till exempel - innan dess var det mest en pinne som rev upp jorden.
Vissa saker förstår jag att man hellre gör i metall än i andra material - allting som behöver en egg som varar ett tag är ett bra exempel. Frågan är även där konstruktionsteknisk - hur mycket mer än eggen behöver egentligen vara i järn?
Just på grund av att metall är så dyrt så lär man vara mycket sparsam med den, och enbart använda den där den behövs. Resten av konstruktionen måste dock kompensera för det bortfallet i styrka, varför den blir mer otymplig och svårhanterlig om man ska veva omkring den som ett vapen.
"Spjut och klubbor går ju bra att göra av enbart trä, men en yxa eller en hacka behöver en skarp metallegg."
*undrar stillsamt hur man gjorde yxor och hackor på stenåldern*