Nekromanti Vapenfärdigheter i OSR-DoD91

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Om man följer standardreglerna i DoD91 så är det en färdighet för varenda enskilt vapen, av vilket spelet har strax under 50 i grundreglerna. Det färdighetsvärde (FV) man sedan mödosamt fått ihop till kortsvärd halveras sedan om man skulle få för sig att byta till ett bredsvärd. Det här är säkert hur rimligt som helst, men för mig som vill ha en massa random loot i mina dungeons och RP som glatt plockar upp det senaste roliga och använder det att slå i huvet på skelett är det inte ett dugg optimalt. Jag tänkte därför förenkla det en smula. Istället för att man har lärt sig kortsvärd, har man lärt sig enhandssvärd, och man har halva det färdighetsvärdet för alla jävla enhandsvapen.

På det viset kan man begränsa lite vilka vapen de (numera fyra) olika yrkena kan lära sig (bara krigaren kan lära sig tvåhandsvapen från start, ja utom spjut o trästav, utbygdsjägaren kan spjut och magikern kan trästav), utan att det blir tokigt svårt att testa nya vapen.

Vad tror ni om det här systemet?

Hade tänkt mig ha följande grupper:
Enhandsvapen - Dolkar, 1h-svärd, 1h-krossvapen, 1h-yxor

Tvåhandsvapen - 2h-svärd, 2h-yxa, 2h-krossvapen, Spjut

Stångvapen - Spjut, trästav

Kättingvapen - 1h-kättingvapen, 2h-kättingvapen

Ogrupperade vapen (alla är sin egen grupp, i princip)
Slunga
Kastvapen
Båge
Sköld

Så om man har FV 16 i trästav, har man automatiskt FV8 i spjut, men inget annat vapen. Har man FV 18 i dolk, har man FV 9 i enhandssvärd, enhandsyxor, och enhands krossvapen. Har man däremot FV 15 i sköld ger det inget FV alls i nåt annat vapen.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Låter som en bra lösning!

Antingen din eller mer uppdelat i tex: Enhandsfattade eggvapen (dolk, svärd, yxa) och enhandsfattade krossvapen osv däe man således har samma färdighetsvärde i alla vapen i samma grupp. Men då blir det ju fler kategorier vilket du ville undvika och det är ju faktiskt skillnad på att slåss med yxa och svärd.

Så jag gillar din ide. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Brynjard;n158556 said:
Låter som en bra lösning!

Antingen din eller mer uppdelat i tex: Enhandsfattade eggvapen (dolk, svärd, yxa) och enhandsfattade krossvapen osv däe man således har samma färdighetsvärde i alla vapen i samma grupp. Men då blir det ju fler kategorier vilket du ville undvika och det är ju faktiskt skillnad på att slåss med yxa och svärd.

Så jag gillar din ide. :)
Ja det var så jag tänkte - yxa är rätt annorlunda mot svärd, medan olika svärd borde ha en del gemensamt (även om vissa är utpräglade huggsvärd och andra mer av stickvapen, brukar man med de flesta kunna göra bådadera). Det är såklart inte helt realistiskt att man blir hyfsad på enhandsyxor för att man kan enhandssvärd, men jag tycker det hade varit skitkul om t.ex. trickstern, som lätt kan jobba med ett vapen i vardera handen, hittar en cool yxa och byter ut sin ena klubba mot den, fast han har den i vänsterhanden, för han är fortfarande bäst med antingen klubba eller svärd. Han hade bara inte råd med nåt bättre än två klubbor från början (tanken med kampanjen är lite att njuta av långsamt hitta & tjäna ihop till bättre vapen och rustning).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, varför inte? Allt beror ju på vart man vill dra gränserna. Själv, i klassiskt DoD:ande, drar jag gärna gränser mellan exempelvis svärd och yxor eftersom jag uppfattar hantering väldigt olika. Men det är ju ren smaksak, egentligen.

Själv har jag alltid ersätt specifika vapenfärdigheter med vapengrupperna som färdigheter. Dvs. att jag har gjort Enhandssvärd till en vapenfärdighet, enhandskrossvapen till en vapenfärdighet, bågvapen (inklusive armborst) till en vapenfärdighet, etc.
... Alltså, jag har typ tagit vapengrupperna från boken, klumpat ihop vissa, och gjort dessa till övergripande färdigheter för varje vapenkategori.

Sedan har jag helt enkelt aldrig brytt mig om något hälften av inte. Möjligtvis att du automatiskt har halva FV i enhands- respektive tvåhandsvapen inom besläktad kategori (exempelvis enhandssvärd/tvåhandssvärd), beroende på vilken du nu har och inte har.

Har alltid fungerat klockrent.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
Är du ute efter realism eller spelbalans eller vad är målet?
Realistiskt sett, om någon har 17 i Machete, så är hon en jävel på att slåss, även om det råkar vara lite annorlunda längd och balans på vapnet. Då är det nog större skillnad på att slåss med eller utan sköld.
Det är stor skillnad mellan dolk och treudd så där är det säkert motiverat med stort avdrag, men från bredsvärd till kortsvärd är det nog inte mycket mer än -1 eller möjligtvis -2. Grunderna, hur man rör sig, observerar och reagerar på motståndaren, är ganska likartade för de flesta närstridsvapen.

Avståndsvapen är en annan historia. Slunga är helt annorlunda mot att skjuta med armborst eller kasta en kniv.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Fjodor Pollett;n158710 said:
Är du ute efter realism eller spelbalans eller vad är målet?
Realistiskt sett, om någon har 17 i Machete, så är hon en jävel på att slåss, även om det råkar vara lite annorlunda längd och balans på vapnet. Då är det nog större skillnad på att slåss med eller utan sköld.
Det är stor skillnad mellan dolk och treudd så där är det säkert motiverat med stort avdrag, men från bredsvärd till kortsvärd är det nog inte mycket mer än -1 eller möjligtvis -2. Grunderna, hur man rör sig, observerar och reagerar på motståndaren, är ganska likartade för de flesta närstridsvapen.

Avståndsvapen är en annan historia. Slunga är helt annorlunda mot att skjuta med armborst eller kasta en kniv.
Jag är ute efter spelbarhet i ett OSR-doftande hemmabryggt DoD. En dos realism, visst, men det är inte enda eller ens huvudfokus. Jag vill att yrkena ska ha vissa begränsningar i vilka vapen de kan lära sig, men samtidigt vill jag låta RPna byta vapen hyfsat enkelt. Därav halva FV inom alla enhandsvapen när du kan ett, osv - så har de en hyfsad chans med yxa om de kan svärd, så de kan harva sig fram lite och kanske få upp sitt FV lite med några erfarenhetspoäng.

Jag tänker som du att medan enhandsvapnena är distinkta så är det ändå en hel del grunder som är desamma. Däremot är det en helt annan femma att slåss med säg ett spjut än ett enhandsvapen. En dos realism, eller i varje fall något som låter hyfsat resonabelt, men ingen överdos.

Ja och yrkenas vapenbegränsningar hade jag tänkt skulle vara som följer (se första posten för definitioner):
Krigare: Enhandsvapen, Tvåhandsvapen, Pålvapen, Ogrupperade vapen
Trickster (fd tjuv): Enhandsvapen, kastvapen
Magiker: Trästav
Utbygdsjägare: Enhandsvapen, Ogrupperade vapen, Spjut
(Ogrupperade vapen=båge, slunga, kastvapen, sköld - de ger INTE varandra halva FV)

Noterbart är alltså att trickstern inte kan lära sig vare sig båge eller sköld, och att krigaren är den ende som kan lära sig tvåhandsvapen (annat än spjut) från början. Eftersom trästav och spjut båda är pålvapen har magikern faktiskt halva trästavs-FV i spjut.. så om det dyker upp ett juste brons-spjut, tror jag magikern blir sugen. Noterbart är även att det går att bryta ut en typ av vapen och bara ge möjlighet att lära sig denna. Jag gillar även att man här, till skillnad från vanilla DoD91, inte kan välja tvåhandssvärd som tjuv/trickster eller utbygdsjägare.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
I OSR-spel brukar man ha en vapenfärdighet. Sen kan den modifieras lite för vilket vapen man använder. Det är en ganska bra lösning, för den tål hur hög eller låg detaljrikedom som helst.

Översatt till DoD 91 skulle man kanske ha 5+BFV i alla vapen och sen köpa till spetskompetens i enskilda vapen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Tre solar;n158765 said:
I OSR-spel brukar man ha en vapenfärdighet. Sen kan den modifieras lite för vilket vapen man använder. Det är en ganska bra lösning, för den tål hur hög eller låg detaljrikedom som helst.

Översatt till DoD 91 skulle man kanske ha 5+BFV i alla vapen och sen köpa till spetskompetens i enskilda vapen.
Hmmm, jag vet inte.. jag har nog hellre mer skarpa gränser mellan yrkena. Så blir de lite av specialister - men ändå betydligt mer generalister än standard-DoD91.

Det man möjligen kunde funderat på vore att slå samman alla enhandsvapen till en färdighet, alla tvåhandsvapen till en färdighet, osv. Men känns roligare med lite mer detaljrikedom på nåt sätt. Fast jag räknar kallt med att varje trickster lär sig minst två olika enhandsvapen av fyra möjliga, ev tre. Det blir ett ruskigt vapenfokuserat spel, med tanke på att yrkena har mellan 5-8 färdigheter utöver vapen (och en del av dessa är ju dessutom stridsrelaterade, speciellt då i krigarens fall). Men va fasen, det är ju grottkräl det här systemet ska användas till. Att fajtas är en grundbult! :wink: (Sen är det absolut inte tänkt som den enda lösningen, långt ifrån! Tvärtom kommer det vara farligt att kasta sig in i fajter i onödan (well, d'uh, all strid är farlig), bättre att försöka snacka sig ur situationer om man kan..)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Jag vet inte hur OSR det är - snarare "modernt BRP" - men jag gillar moddellen med enkla, breda vapenkategorier: Svärd, Yxa, Spjut, Sköld.

Mer obskyra vapen som tvåhandssvärd eller stridsgissel kan fortfarande vara egna färdigheter - "exotiska" vapen kan gärna få vara "svårare" att lära sig (dvs kräver egen färdighet),
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Peter;n158824 said:
Jag vet inte hur OSR det är - snarare "modernt BRP" - men jag gillar moddellen med enkla, breda vapenkategorier: Svärd, Yxa, Spjut, Sköld.

Mer obskyra vapen som tvåhandssvärd eller stridsgissel kan fortfarande vara egna färdigheter - "exotiska" vapen kan gärna få vara "svårare" att lära sig (dvs kräver egen färdighet),
Jo, det jag pysslar med är rätt långt från vad OSR brukar vara. Inspirerat av OSR som mest, typ. Men jo jag gillar tanken på både en grad av specialisering, men ändå hyfsat lätt att testa alla coola vapen man hittar i grottor / torn / andra platser man tömmer på vålnader och oknytt & sedan plundrar på allt som inte är fastspikat.

Apropå kättingvapen är jag inte helt 100 på om jag ska ha med dem, men jag tänkte isåfall att de borde vara sin egen färdighet, för de känns rätt radikalt annorlunda att hantera. Har för mig att jag har läst att det är högst oklart om stridsgissel (ibland känt som morgonstjärna) haft någon större användning egentligen, eller är mer av en fotnot. Men hursom är de coola, så det räcker ju som anledning egentligen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Stridsslaga heter det kanske snarare - "flail" alltså

Annars kan man köra på en grubdfärdighet för Närstrid - med vilken alla vapen gör samma grundskada - samt specifika vapenfärdigheter som låser upp vapentypers fördelar (högre skada, första attack etc)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Tja, ur BRP-synvinkel är väl det mest OSR som finns RuneQuest (1 eller 2), där vapenfärdigheterna är just i kategorier som "1H Sword", "2H Axe" och dylikt. Det är ett fullt funktionellt system. Det enda jag i backspegeln inte riktigt diggar är att varje vapenklass har separat färdighet för Attack och Parry.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
I DoD (oavsett utgåva vi spelat) har vi alltid kört med vapengrupperna som färdigheter istället för att ha FV specificerat per vapen. Redan när vi var 12 (eller i den stilen) körde vi på det här sättet.

Skulle jag själv "revidera" DoD hade jag gått steget längre och kört på: Närstridsvapen, Avståndsvapen och Obeväpnad strid (och kanske Ducka som en bubblare men det kan lika gärna gå under någon annan färdighet).

Cog.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Vi hade samma idé och körde DoD91 med OSR-känsla, vi strök alla smarta husregler vi hittat på genom åren och försökte köra så nära grunden som möjligt.

Med vapenfärdigheterna körde vi att man köpte Bredsvärd osv precis som i boken, men för 1 EP (motsv en veckas träning ca) så fick man utöka färdigheten med ex Kortsvärd eller något annat inom vapengruppen. Specifika vapenfärdigheter är liksom DoD91:s största feature, så kändes inte bra att stryka dem.

Sen hade vi ett minimum av husregler utöver stridsreglerna, mest att man kunde utföra Blixtattacken från Hjältarnas handbok där man får -5 men motståndaren måste övervinna diff, och att man kunde sikta förbi rustning för -5 eller -10.

I strid körde vi en kombinerad redogörelsefas och utförde förflyttningar innan vi slog för initiativ i varje enskild strid.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Fridigern;n158995 said:
Vi hade samma idé och körde DoD91 med OSR-känsla, vi strök alla smarta husregler vi hittat på genom åren och försökte köra så nära grunden som möjligt.

Med vapenfärdigheterna körde vi att man köpte Bredsvärd osv precis som i boken, men för 1 EP (motsv en veckas träning ca) så fick man utöka färdigheten med ex Kortsvärd eller något annat inom vapengruppen. Specifika vapenfärdigheter är liksom DoD91:s största feature, så kändes inte bra att stryka dem.

Sen hade vi ett minimum av husregler utöver stridsreglerna, mest att man kunde utföra Blixtattacken från Hjältarnas handbok där man får -5 men motståndaren måste övervinna diff, och att man kunde sikta förbi rustning för -5 eller -10.

I strid körde vi en kombinerad redogörelsefas och utförde förflyttningar innan vi slog för initiativ i varje enskild strid.
Jo, jag slaktar verkligen DoD91an - jag utgår från den mest för att jag kan den. Iom att typ ingen i spelgruppen utom jag lär ha spelat 91an tar jag dock lätt på det där. Jag har vissa designmål, sen skär jag raskt bort stora sjok av regler för att få lite rotation. Jag har strukit 40 av 61 yrkesfärdigheter, alla yrken utom krigare, magiker, utbygdsjägare och tjuv (som dessutom fått byta namn till trickster). Yrkesförmågor har gått hädan. Träffområden är inte längre med.Pålvapen finns inte längre, annat än spjut, och vapenvikter har korrigerats. Ju mer jag tänker på det är det egentligen inte speciellt DoD91, och kanske inte heller OSR riktigt. Kanske borde kalla det grottkrälar-DoD? Eller ZDoD, för zonks DoD?

Ja och eran idé med att rulla initiativ as needed och inte i tid och otid har jag förresten knyckt stenhårt - för detta och andra detaljer, se min mastodont-tråd där jag crittade hela forumet med wall of text.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
zonk;n158997 said:
krigare, magiker, utbygdsjägare och tjuv
Om du går tillbaka till rötterna BRP-mässigt, landar du i 1982, Magic World av Steve Perrin. Klasserna där är Magician, Warrior, Rogue samt Sage. Inte så långt från dina fyra :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Fjodor Pollett;n159143 said:
Om du går tillbaka till rötterna BRP-mässigt, landar du i 1982, Magic World[/URL] av Steve Perrin. Klasserna där är Magician, Warrior, Rogue samt Sage. Inte så långt från dina fyra :)
Samma som i blå lådan, väl?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Fjodor Pollett;n159180 said:
Jamen det har du ju alldeles rätt i. Krigare, Lärd, Fredlös och Magiker finns ju här (s18-19).
Och rogue översatte de med fredlös! Där ser man.

Fan det är på tiden att jag följer upp det här med en post om färdigheter för yrkena, klassbalans å sånt därna.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
En tanke är att låta Tvåhandsvapen ingå i Tvåhandsvapen, så slipper du en kategori.
 
Top