zonk
muterad
Om man följer standardreglerna i DoD91 så är det en färdighet för varenda enskilt vapen, av vilket spelet har strax under 50 i grundreglerna. Det färdighetsvärde (FV) man sedan mödosamt fått ihop till kortsvärd halveras sedan om man skulle få för sig att byta till ett bredsvärd. Det här är säkert hur rimligt som helst, men för mig som vill ha en massa random loot i mina dungeons och RP som glatt plockar upp det senaste roliga och använder det att slå i huvet på skelett är det inte ett dugg optimalt. Jag tänkte därför förenkla det en smula. Istället för att man har lärt sig kortsvärd, har man lärt sig enhandssvärd, och man har halva det färdighetsvärdet för alla jävla enhandsvapen.
På det viset kan man begränsa lite vilka vapen de (numera fyra) olika yrkena kan lära sig (bara krigaren kan lära sig tvåhandsvapen från start, ja utom spjut o trästav, utbygdsjägaren kan spjut och magikern kan trästav), utan att det blir tokigt svårt att testa nya vapen.
Vad tror ni om det här systemet?
Hade tänkt mig ha följande grupper:
Enhandsvapen - Dolkar, 1h-svärd, 1h-krossvapen, 1h-yxor
Tvåhandsvapen - 2h-svärd, 2h-yxa, 2h-krossvapen, Spjut
Stångvapen - Spjut, trästav
Kättingvapen - 1h-kättingvapen, 2h-kättingvapen
Ogrupperade vapen (alla är sin egen grupp, i princip)
Slunga
Kastvapen
Båge
Sköld
Så om man har FV 16 i trästav, har man automatiskt FV8 i spjut, men inget annat vapen. Har man FV 18 i dolk, har man FV 9 i enhandssvärd, enhandsyxor, och enhands krossvapen. Har man däremot FV 15 i sköld ger det inget FV alls i nåt annat vapen.
På det viset kan man begränsa lite vilka vapen de (numera fyra) olika yrkena kan lära sig (bara krigaren kan lära sig tvåhandsvapen från start, ja utom spjut o trästav, utbygdsjägaren kan spjut och magikern kan trästav), utan att det blir tokigt svårt att testa nya vapen.
Vad tror ni om det här systemet?
Hade tänkt mig ha följande grupper:
Enhandsvapen - Dolkar, 1h-svärd, 1h-krossvapen, 1h-yxor
Tvåhandsvapen - 2h-svärd, 2h-yxa, 2h-krossvapen, Spjut
Stångvapen - Spjut, trästav
Kättingvapen - 1h-kättingvapen, 2h-kättingvapen
Ogrupperade vapen (alla är sin egen grupp, i princip)
Slunga
Kastvapen
Båge
Sköld
Så om man har FV 16 i trästav, har man automatiskt FV8 i spjut, men inget annat vapen. Har man FV 18 i dolk, har man FV 9 i enhandssvärd, enhandsyxor, och enhands krossvapen. Har man däremot FV 15 i sköld ger det inget FV alls i nåt annat vapen.